جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 14.04.2009, 19:35


جلوی هر گونه اقدام خشونت آمیز در دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل باید فورا گرفته شود

ضرب و شتم دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل و جلوگیری از ورود آنها به دانشگاه

۲۵ فروردین ماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر اعلام کرد که حراست دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل به همراه لباس شخصی هایی که در ورودی دانشگاه منتظر دانشجویان بودند، در روز ۲۴ فروردین ماه از ورود بیست نفر از دانشجویان به دانشگاه جلوگیری کرده، به آنها توهین کردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

دانشجویان دانشگاه نوشیروان بابل پس از تهدید مسئولین دانشگاه در پاسخ به خواسته های مشروع آنها، از روز ۲۲ فروردین ماه دست به تحصن نامحدود زدند. دانشجویان خواستار لغو همه احکام انضباطی که اخیرا علیه ۱۱ دانشجو صادره شده، به رسمیت شناختن انجمن اسلامی دانشگاه و اجازه فعالیت به اعضای آن، و آزادی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر شده بودند که در زندان اوین دربازداشت بسر می برند. دانشجویان این دانشگاه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفتند که ۴ نفر از دانشجویان به نام های علی تقی پور، احمد محمدنیا، حمیدرضا جهان تیغ، و محسن برزگر از روز ۲۲ فروردین دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

پس از تجمع مسالمت آمیز روز اول در محوطه دانشگاه، دانشجویان مستقیما توسط نماینده نهاد رهبری؛ حجت الاسلام حسینی، تهدید شدند. نماینده رهبری در خطبه های نماز ظهر در دانشگاه، دانشجویان را عاملین ایجاد بلوا و آشوب خواند و گفت که آنها باید برای همیشه از دانشگاه اخراج بشوند. دانشجویان به کمپین بین المللی حقوق بشر گفتند که حجت الاسلام حسینی همچنین خواستار برخورد شدیدتر کمیته انضباطی با دانشجویان شد.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد وضعیت موجود در این دانشگاه گفت:" از مسئولین علمی دانشگاه انتظار می رود که بجای ضرب و شتم دانشجویان و محروم کردن آنها از ادامه تحصیل، دغدغه ها و خواسته های دانشجویان را بررسی و به آنها پاسخ بدهند."

یازده نفر از دانشجویان دانشگاه نوشیروان در بابل بخاطر برگزاری روز دانشجو در ۱۶ آذر ماه ۱۳۸۶، و همچنین تلاش برای بازگشایی انجمن اسلامی دانشگاه بعنوان یک نهاد مستقل دانشجویی، با اتهامات و احکام انظباطی مواجه شدند. یکی از دانشجویان این دانشگاه به کمپین گفت: "وزارت علوم به مسئولین دانشگاه دستور بستن انجمن اسلامی دانشگاه را داده است."

علی تقی پور، حسام باقری، حمیدرضا جهان تیغ، محسن برزگر، ایمان صادقی، احمد محمدنیا، سیاوش سلیمی نژاد، نیما نحوا، معین اسلامی جم، محمد علمی، و علی کیانی یازده دانشجویی هستند که توسط کمیته انضباطی دانشگاه حکم دریافت کرده اند. 5 نفر اول در این فهرست یک ترم از ادامه تحصیل محروم شده اند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، الزامات ملی و بین المللی ایران را در رعایت حقوق دانشجویان و اعضای هئیت علمی دانشگاه در بهره مندی از آزادی بیان، حق آزادی تشکل و تجمع مسالمت آمیز به مسئولین دانشگاه یاد آوری کرد.

هادی قائمی تاکید کرد "زمانی که دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه از حقوق اولیه خود بهره مند شوند، آموزش و تحقیق در خدمت هم منافع ملی و هم آرمان های دانشجویان و خانواده های آنها، به پیش برده می شود."



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024