جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.02.2009, 11:02


گزارش کامل "خرداد" از نمایش «دفن شهید» در دانشگاه امیرکبیر؛

خرداد: روز گذشته خیابان انقلاب ، پل کالج و دانشگاه پلی‌تیکنیک تهران صحنه‌ی دفاع جانانه‌ی دانشجویان از هویت مستقل و حرمت دانشگاه بود.
براساس برنامه‌ی از پیش تعیین شده‌ی نهادهای امنیتی قرار بود تا ۵ «شهید» در دانشگاه امیرکبیر تهران دفن شوند اما دانشجویان از یک ماه پیش‌تر به این سو این اقدام را «پروژه‌ای امنیتی» خواندند و به مقابله با توطئه برخاستند.

با وجود اعتراض‌های گسترده‌ی دانشجویی و واکنش یک‌سان هر دو طیف لیبرال و چپ دانشگاه امیرکبیر باز هم این پروژه پی گرفته شد و دیروز دسته‌ای از گروهان فشار و نیروهای امنیتی کوشش داشتند تا این مرسم برگزار شود.

یک روز مانده به این رخ‌داد، دفتر تحکیم وحدت، مهم‌ترین و مستقل‌ترین نهاد دانشجویی کشور، هشدار داده بود که تداوم این پروژه در دانشگاه‌ها را برنمی‌تابد و دانشجویان در برابر فشار دستگاه قدرت خواهند ایستاد.

با آغاز مراسم دفن «شهید» دانشجویانی که بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شد، کوشیدند تا از ورود گروهان فشار در پوسته‌ی کاروان شهدا به دانشگاه جلوگیری کنند، این در حالی وبد که نیروهای امنیتی دانشگاه امیرکبیر تهران را به محاصره‌ی خود درآورده بودند.

خبرنامه‌ی "امیرکبیر" صدای رسای داشنجویان این دانشگاه در آ؛از گزارش خود آورده است: « با آغاز نمايش قدرت حاکميت در خيابان های تهران که با به راه انداختن هيئت های سينه زنی و مداحی در خيابان انقلاب از روبه روی دانشگاه تهران آغاز شد کمتر کسی تصور می کرد که اين نيروی جيره خوار، در دانشگاه پلی تکنيک به سيل مخالفان دفن شهيد در دانشگاه برخورد کند.

دانشگاه صنعتی امير کبير و انجمن اسلامی اين دانشگاه که که چندين روز متوالی در مخالفت به اين پروژه امنيتی در حال اعتراض بود، روز دوشنبه با ممنوع الورود شدن بيش از ۳۰ دانشجوی اين دانشگاه که بيشتر آنها عضو انجمن اسلامی پلی تکنيک بودند مواجه شد، اما حتی اين عمل که مغاير با تمامی وعده های دانشگاه مبنی بر حضور تمامی دانشجويان در روز تدفين در صحن دانشگاه بود نتوانست سد اعتراض دانشجويان معترض را بشکند.»

گزارش‌های رسیده به "خرداد" حاکی از آن است که سد دانشجویی در برابر گروهان فشار مقاومت بسیاری داشت اما شدت عمل نیروهای امنیتی و در پی آن دسته‌های زنجیره‌زنی که در زیر پیراهن خود به انواع و اقسام سلاح‌های سرد مجهز بودند! سبب مجروح شدن چنیدن دانشجو، خسارت به دانشگاه امیرکبیر تهران و بازداشت‌هایی گسترده شد.

ماموران امنیتی به همراه نیروهای انتظامی و نيروهایی از سپاه و بسيج از بامداد دوشنبه و ساعت‌ها پیش از برگزاری مراسم خیابان انقلاب و حافظ تهران را به حال وضعیت «حکومت نظامی» درآورده بودند و یگان‌هایی از آتش‌نشانی نيز در رو‌بهروی درب دانشگاه پلی‌تکنیک تهران آماده بودند.

برخورد نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌ها با هر کسی که نشانی از دانشجویی داشت، بسیار بد و زننده بود. آن‌ا از دانشجویان می‌خواستند تا محل را ترک کنند و وارد دانشگاه خود نشوند.

در این میان چندين مورد زد وخورد بين نيروهای بسيج و سپاه با دانشجويان پلی‌تکنيک به وجود آمد اما این تدابیر نیز نتوانست مانع از اجرای برنامه‌ی دانشجویان امیر کبیر شود.

آن‌ها از ساعت ۱۰:۳۰ صبح توانستند تا تجمع اعتراض‌آمیز خود را با مشارکت گسترده‌ی فعالان دانشجویی و دانشجویان ممنوع‌الورود شده‌ی دانشگاه تهران برگزار کنند و هر لحظه بر تعداد دانشجویان افزوده می‌شد. آن‌ها خواستار پايان يافتن هتک حرمت دانشگاه بودند و مانورهای قدرت نيروهای امنيتی و بسيج نیز نتوانست این تجمع را تا پیش از رسیدن کاروان زنجیرزنان مسلح پیاین دهد.

امیرکبیر در گزارش خود اشاره داشته است: « دانشجويان با خواندن شعار يار دستانی و حمل پلاکاردهايی با مضامين روزهای گذشته از قبيل ” دانشگاه قبرستان نيست”، “خوارج باز آمدند” “پروژه امنيتی در دانشگاه محکوم است”، “ياران‌مان را آزاد کنيد” و دادن شعارهای ” ديکتاتور زمانه شهيد شده بهانه” ” بسيجی بی‌عرضه قرآن سر نيزه” “مرگ بر ديکتاتور” و .. مخالفت خود را با اين پروژه و بازداشت ۴ دانشجوی پلی‌تکنيکی نشان مي‌دادند.»

درگیری‌های پراکنده تا ساعت 12:30 دقیقه ادامه داشت. تا آن ساعت بیش از 1500 دانشجوی دانشگاه امیرکبیر در تجمع حاضر بودند و بر وحشت نیروهای امینتی افزوده بودند.
با رسیدن کاروان زنجیرزنان مسلح به هم‌راه پنج «شهید» نیروهای امنیتی که قصد پایان دادن به تجمع آرام دانشجویان را داشتند، شدیدترین شکل برخوردها را آغاز کردند. در این میان کسانی نیز که در کاروان پنج «شهید» بودند به نیروهایی امنیتی برای سرکوب دانشجویان کمک می‌کردند.
استفاده از «باتوم، اسپری، چاقو و شنجه بوکس» علیه دانشجویان تایید شده است و در انی زمان دانشگاه امیرکبیر بدل به صحنه درگیری‌های شدیدی شده بود به شکلی که مراسم دفن «شهید» عملا بر هم خورده بود.

خبرنامه‌ی امیرکبیر می‌گوید: « تابوت های به اصطلاح شهيدان گمنام در کناری رها شده‌اند و يا آنها را با حالتی زننده در کنار قبر گذاشته‌اند و مداحان در حال خواندن مداحی بودند که نيروهای حاضر بيشتر به زد و خورد می‌پرداختند و کسی به تابوت‌ها و مداحان توجه نداشت».


این مراسم پر از تشنج سرانجام به بازداشت گسترده‌ی دانشجویان امیرکبیر و مجروح شدن دسته‌ای دیگر منتهی شده است. بسیاری از دانشجویان مجروح را به دانشکده‌های دیگر انتقال دادند و بیش‌تر بازداشت‌شدگان که میزان قابل توجهی دختر دانشجو در میان آن‌ها دیده می‌شود به به کلانتری 107 برده شدند و روشن نیست که سرنوشت آن‌ها چیست.

شاهدان عینی می‌گویند که در پایان مراسم نمایشی دفن «شهید» مینی‌بوس‌ها و ون‌های ماموران پر از دانشجو بود.

روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت به فوریت پس از بازداشت گسترده دانشجویان واکنش نشان داد. در بیانیه‌ی دفتر تحکیم آمده است:

«مقام و شان شهدا بسیار بالاتر از آن است که دستاویز بازی های سیاسی و جناحی گروهی اندک شمار و قدرت طلب قرار گیرد و بر این باوریم که قاطبه مردم و دانشجویان هر دانشگاه با استفاده ابزاری از شهدای گمنام مخالفند با این حال با آگاهی از سناریوهای شوم طراحی شده برای فعالین دانشجویی، همان گونه که پیش از این اعلام شده بود، انجمن اسلامی امیرکبیر و دفتر تحکیم وحدت در این برنامه حضور نداشته و خبر منتشر شده را تکذیب می نماییم. دفتر تحکیم وحدت همچنین ضرب و شتم و بازداشت مجدد جمعی دیگر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر را محکوم می کند و خواستار آزادی هر چه سریعتر کلیه دانشجویان بازداشت شده است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024