جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.12.2008, 8:19



تهران- خبرگزاری کار ایران
عبدالله نوری درمورد کاندیداتوری‌‏ درانتخابات ریاست‌‏جمهوری دهم، گفت: "درباره انتخابات چنانچه سؤال این باشد که آیا بنده توانایی احراز مسوولیت ریاست‌‏جمهوری را دارم و آیا می‌‏توانم کارمثبتی انجام دهم و تاثیرگذار باشم؟ پاسخ من منفی نیست بلکه معتقدم چنانچه شرایط چنین فرضی را ایجاب کند پاسخ من می‌‏تواند مثبت هم باشد."

به‌‏گزارش"ایلنا"، عبدالله نوری‌‏، وزیرکشوردولت‌‏اصلاحات، درجمع‌‏ فعالان سیاسی اصلاح‌‏طلب و تحول‌‏خواه استان گیلان، ضمن اشاره به شرایط‌‏ موجودکشور و آرایش نیروهای سیاسی، اظهارداشت: "با این حال موضوع مهم این است که چه شرایط و زمینه‌‏هایی باید برای ریاست‌‏جمهوری هرفردی محقق شود و آیا این پیش زمینه‌‏ها وجود داردیا نه، که بدون پاسخ دادن به آن به اعتقاد من نباید حرکت خامی صورت گیرد."

وزیرکشوردولت‌‏اصلاحات، با بیان شرایط نامناسب اقتصادی و مدیریت فعلی کشور و برشمردن تاثیرات نامطلوب و مخرب تحریم‌‏های جهانی و مشكلاتی که این تحریم‌‏ها برای کشور به وجود آورده است، به لزوم قدرت تصمیم‌‏گیری رئیس‌‏جمهور آینده اشاره کرد و تصریح‌‏کرد: "اگر قرار باشد درچهار سال آینده نیز موضع‌‏گیری‌‏ها درباره مسایل مهم کشور از جمله بحث هسته‌‏ای و مناسبات منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی به همین شکل باشد، رئیس‌‏جمهور آینده حتی اگر از اصلاح طلبان هم باشد بدون قدرت تصمیم‌‏گیری، شرایط فوق العاده دشواری پیش رو خواهد داشت."

نوری بایادآوری پایین آمدن قیمت نفت در روزهای اخیر، گفت: "منابع درآمدی ما به طورکلی در دو بخش است، منابع نفتی و منابع مالیاتی و سایر، باید توجه داشت که وقتی درآمد نفتی کاهش می‌‏یابد، سطح درآمدهای دولت ناشی از عوارض و مالیات نیزکم می‌‏شود. یعنی پول نفت بر بودجه ایران، هم تاثیرمستقیم و هم تاثیر غیرمستقیم دارد. هزینه‌‏های جاری هم به گونه‌‏ای است که با توجه به نرخ تورم نه تنها قابل کاهش نیست که چه بسا نیاز به ترمیم و افزایش به ویژه در ارتباط با حقوق بگیران داشته باشد.

وی افزود: نمونه دیگر وابستگی نگران کننده کشور به واردات در زمینه‌‏های گوناگون با توجه به کاهش شدید درآمد نفتی است، از نیازمندی در بخش کشاورزی تا صنعت و تکنولوژی، از کالاهای مصرفی تا سرمایه گذاری و تولید. مثال مشخص در این زمینه بحث گندم است، در اواخر دولت اصلاحات در بحث گندم به خودکفایی درتولید رسیدیم ولی درسال جاری اقدام به واردات گندم کرده‌‏ایم‌‏ جالب آن که تجارت جهانی گندم در دنیا حدود ۱۰۰ میلیون تن است که امروز ۶ درصد آن، یعنی ۶ میلیون تن را ایران خریداری می‌‏کند به گونه‌‏ای که ایران در صدر خریداران گندم جهانی قرارگرفته است."

عبدالله نوری در ادامه اظهارداشت: آیا واقعاً رئیس‌‏جمهور قادر است برنامه‌‏های خود برای حل برخی مشکلات اقتصادی مرتبط با سیاست خارجی، ایجاد امنیت اقتصادی، تعامل و تنظیم روابط بین‌‏المللی و یا ده‌‏ها موضوع دیگر را اجرا کند؟ آیا در تعامل با نهادهای پاسخگو و غیرپاسخگو توانایی دارد؟ آیا می‌‏تواند به پشتوانه اینکه منتخب مردم است بر دفاع از برنامه‌‏های خود اصرار و پافشاری نماید؟ یا در نهایت به یک تدارکاتچی بدل خواهد شد؟"

وزیرکشور دولت ‌‏اصلاحات در ادامه با اشاره به دو دیدگاه در نقد اصلاحات، گفت:" اکنون تقریباً همه فعالان اصلاح‌‏طلب معتقدند که فرصت‌‏هایی از دست رفته است. اما این نقد از دو دیدگاه مطرح می‌‏شود برخی معتقدندعدم تحقق اهداف اصلاحات ناشی از تندروی‌‏ها بوده است و درمقابل بعضی دیگر می‌‏گویند که فرصت سوزی‌‏ها نتیجه کندروی‌‏ها و فراموش کردن شعارها بوده است."

مدیر مسئول روزنامه توقیف شده خرداد، ادامه داد: "ما در زمان اصلاحات با مساله‌‏ای مواجه بودیم که خیلی هوشندانه طراحی شده بود. از ابتدای اصلاحات، اصلاح طلبان را به دو دسته معتدل و افراطی تقسیم کردند.(شاید هم توسط خود اصلاح طلبان این تقسیم بندی صورت گرفت) ولی در هیچ جا من ندیدم بگویند اصلاح طلب‌‏ها سه دسته‌‏اند معتدل، افراطی و تفریطی . بله برای محدود کردن اصلاحات و اصلاح طلب‌‏ها، هرآدم معتدلی افراطی نامیده شد تا از خواسته‌‏های خود عقب برود، اما هیچ وقت کسی به تفریطی بودن متهم نشد. نتیجه این روند هم این شد که تفریطی‌‏ترین افراد، معتدل نامیده شوند و بسیاری از برنامه‌‏ها و شعارها اجرایی نگردد."



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024