جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.12.2008, 9:33


روزنامه ایران: بیشترین مواد مخدر عرضه شده در كشور حاوى تركیبات شیمیایى، تقلبى و خطرناكند به طورى كه گاهى مواقع نیز سوداگران مرگ ماده كشنده سیانور در این مواد مخلوط مى كنند.

دكتر حسن عابدى رئیس سازمان پزشكى قانونى كشور با اعلام این مطلب گفت: مواد مخدر یكى از گرفتارى هاى اصلى دنیا و كشور ماست، از آنجا كه این مواد طیف گسترده اى دارند به راحتى نمى توان گفت كدام یك از آنها خطرناك تر هستند و بیشتر موجب مرگ و میر مى شوند. اما با صراحت مى توان گفت، اغلب بخشى از مواد مخدر و اعتیاد آور موجود در كشور حاوى مواد شیمیایى و تركیبات غیرمعمولى هستند كه قاچاقچیان براى كسب سود بیشتر به مواد مخدر عرضه شده اضافه مى كنند چرا كه آنان به هیچ اصول اخلاقى پایبند نیستند و هر تغییرى را در مواد مخدر انجام مى دهند تا مشتریان خود را فریب دهند و به سود بیشتر برسند.

وى گفت: در مواد مخدر و صنعتى موجود، از تركیبات بى اثر و داروهاى معمولى گرفته تا مواد بسیار خطرناك وجود دارد حتى سیانور هم در مواد مخدر پیدا شده است.

رئیس سازمان پزشكى قانونى كشور تصریح كرد: اكثر مواد مخدر تزریقى حاوى مواد شیمیایى مرگ آور هستند. برخى از این مواد حتى موجب مرگ آنى مى شوند و برخى دیگر به علت تخریب سیستم عصبى و عوارض درازمدت مرگ تدریجى افراد را به دنبال دارد.

وى گفت: همین قضیه درباره الكل هم به چشم مى خورد. به عنوان نمونه چند روز قبل ۴۰ نفر در بندرعباس به علت مصرف الكل متانول در بیمارستان بسترى شدند كه از این تعداد ۱۲ نفر جان سپردند.

به گفته وى، الكل چوب یا الكل متانول حاوى مواد سمى است كه اگر اثر تخریبى به چشم سرایت كند كورى ناشى از آن دیگر قابل برگشت نیست و البته مصرف بیشتر آن بخصوص اگر حاوى تركیبات تقلبى دیگر باشد مى تواند منجر به مسمومیت شدید و مرگ فرد شود، بسیارى از افراد متقلب نیز براى رسیدن به سود بیشتر در الكل اتانول، مقدارى الكل صنعتى یا الكل چوب هم اضافه مى كنند تا سود بیشترى به دست آورند.

وى همچنین درباره گازگرفتگى در فصل سرما گفت: تا آذر سال گذشته شاهد كاهش ۱۲درصدى مرگ و میر ناشى از گازگرفتگى در كشور بودیم. اما در ماه دهم به علت شدت سرما ناگهان میزان مرگ و میر ناشى از گازگرفتگى دركشور ۱۹درصد افزایش یافت. امسال نیز شاهد افزایش مختصر زیر ۵درصدى مرگ و میر ناشى از گازگرفتگى در ۸ ماه گذشته هستیم.

وى اضافه كرد: گازگرفتگى در كشور ما به عوامل مختلفى بستگى دارد، علت مهم آن هم این است كه گاز منوكسید كربن بى رنگ و بى بو است و افراد متوجه آن نمى شوند، مسئله دیگر این كه مردم با وجود گذشت چندین سال از جایگزین شدن سوخت گاز شهرى، هنوز آگاهى هاى كافى درباره شیوه درست مصرف آن ندارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024