جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.08.2008, 21:09


شیرین عبادی: «افتخار می‌كنم كه من و خانواده‌ام شیعه هستیم اما در دادگاه از حقوق شهروندی بهائیان دفاع خواهم كرد و آیت‌الله منتظری نیز در فتوای مذهبی خود قبلا اعلام كرده بودند، بهائیان نیز دارای حقوق شهروندی هستند و متاسفم كه با اینگونه تهمت‌ها می‌خواهند مرا بترسانند تا جرات دفاع از كسی را نداشته باشم.»

همزمان با تشدید حملات رسانه‌های دولتی به «شیرین عبادی» رئیس كانون مدافعان حقوق بشر، خبرگزاری دولتی ایرنا دیروز در مطلبی مدعی شد كه دختر شیرین عبادی به فرقه بهائیت گرویده است. این خبرگزاری ادعا كرده: «شیرین عبادی در تلاش است تا با این محمل و با ادعای تهدیدات احتمالی علیه خانواده خود دریافت امكانات مضاعف از غرب برای خود و دخترش را میسر نماید».
از همین رو شیرین عبادی در گفت و گوی كوتاهی با تكذیب شدید خبر ایرنا اعلام كرد كه او و دختران‌اش به شیعه بودن خود افتخار می‌كنند و پاداش چنین تهمتی را به خداوند متعال واگذار می‌كند.
عبادی در پاسخ به این سؤال كه علت چنین تهمت‌هایی چیست؟، به بازداشت هفت نفر از بهائیان در چند ماه قبل كه هم‌اكنون نیز در بازداشت بسر می‌برند اشاره كرد و گفت: من و همكارانم از جمله آقایان عبدالفتاح سلطانی و ‌هادی اسماعیل‌زاده وكالت آنان را پذیرفته‌ایم و این در حالی است كه آنان تا كنون دیداری با خانواده خود نداشته‌اند.

او در خصوص دلیل پذیرش وكالت این افراد گفت: ما بر این اعتقاد هستیم كه بهائیان نیز مانند هر متهم دیگری می‌توانند وكیل داشته باشند اما این امر به منزله تایید افكار آنان نیست.

او در ادامه گفت: مگر «وقتی یك وكیل از یك قاتل و یا از یك قاچاقچی در دادگاه دفاع می‌كند، شریك جرم او می‌شود؟»، ‌مسلما خیر در مورد متهمان سیاسی نیز به همین گونه است. دفاع از یك متهم سیاسی به منزله همسویی با او نیست، بلكه از باب اعتقاد به آزادی بیان و عقیده است.

عبادی با بیان اینكه طبق اصول حقوق بشر كه دولت جمهوری اسلامی نیز آن را پذیرفته است و همواره ادعای پایبندی به آن را دارد، هر كسی در بیان عقاید خود چه مذهبی، چه سیاسی و چه اجتماعی آزاد است، گفت كه از همین رو او از تمامی متهمان سیاسی چه مجاهد، چه كمونیست، چه بنیادگرا، چه ملی‌گرا و... دفاع می‌كند، بدون آنكه الزاما افكار آنان مورد تایید او باشد. عبادی پذیرش وكالت بهائیان را نیزدر این رابطه ارزیابی كرد.

او در ادامه گفت: افتخار می‌كنم كه من و خانواده‌ام شیعه هستیم اما در دادگاه از حقوق شهروندی بهائیان دفاع خواهم كرد و آیت‌الله منتظری نیز در فتوای مذهبی خود قبلا اعلام كرده بودند، بهائیان نیز دارای حقوق شهروندی هستند و متاسفم كه با اینگونه تهمت‌ها می‌خواهند مرا بترسانند تا جرات دفاع از كسی را نداشته باشم.

عبادی در خصوص سؤال خبرگزاری فارس از سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز سه‌شنبه مبنی بر اینكه آیا قصد برخورد با عبادی را كه از حقوق بهائیان دفاع می‌كند ندارید؟ و پاسخ سخنگو كه آینده مشخص می‌شود، (به نقل از اعتمادملی روز چهارشنبه) و این سؤال كه اینگونه امور نشان از چه چیزی دارد؟ گفت: چگونه است تمام اركان رسانه‌ای دولت و حكومت یكباره به كار می‌افتند تا من را خارج از دین معرفی كنند كه در همین‌جا اعلام می‌كنم اشهد ان لااله الاالله و به عنوان یك شیعه برای اینكه نشان بدهم اسلام دین مدارا و ملاطفت است دفاع از حقوق شهروندی بهائیان را قبول كرده‌ام.

گفتنی است مدتی پیش احمدی‌نژاد دستور تامین امنیت عبادی را به فرمانده نیروی انتظامی داده بود، اما رسانه‌هایی چون خبرگزاری‌های ایرنا و فارس و روزنامه كیهان نه تنها از این دستور استقبال نكردند، بلكه در هفته‌های اخیر به انتشار اخبار متعددی علیه فعالیت‌های عبادی و حتی طرح مسائل شخصی و خانوادگی درباره این برنده جایزه صلح نوبل پرداخته‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024