جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.04.2008, 10:45


رادیوفردا: مشعل المپيک ۲۰۰۸ پکن، ايران را دور زد و پس از توقف در عمان، روز چهارشنبه از طريق پاکستان به هند می رود.

مشعل المپيک طی مراسمی به وسيله اشعه خورشيد در کوههای آلمپ يونان – محل برگزاری بازيهای المپيک کهن – روشن می شود و پس از عبور از کشورهايی در چهار گوشه جهان و حمل آن به صورت امدادی در بخشی از شهرهای پايتخت و يا معروف، به شهر ميزبان می رسد.

به دليل نقض حقوق بشر در چين و به ويژه ناآرامی های اخير در تبت، حمل مشعل المپيک پکن تاکنون در بسياری از نقاط جهان با تظاهرات منتقدان حکومت کمونيستی چين، در شهرهای مهم جهان مانند لندن، پاريس و لس آنجلس رو به رو بود و مشعل در ميان تدابير شديد ماموران پليس، حمل می شود.

مشعل المپيک بر سر راه خود از کشور قزاقستان در شمال دريای خزر هم گذشته است و در حالی به کشور عمان در بخش جنوبی خليج فارس رسيد که ايران به عنوان مهمترين گذرگاه جاده ابريشم، از ميزبانی مشعل المپيک محروم بود.

روز سه شنبه، لی بن مسعود السليدی، وزير ورزش عمان در فرودگاه مسقط – پايتخت اين کشور – مشعل المپيک را دريافت کرد و بعد از حمل آن در مسافتی کوتاه، آن را به دست يکی از ورزشکاران عمانی داد.

در اين کشور حاشيه خليج فارس، در مسيری که از سوی دولت اين کشور تعيين شده بود، نزديک به ۶۰ تن از ورزشکاران صاحب نام عمانی به همراه چند تن از هنرمندان و ستاره های محبوب عرب، به نوبت مشعل المپيک را حمل کردند.

روز چهارشنبه مشعل المپيک از عمان به پاکستان رفت تا پيش از رسيدن به کشور چين از کشورهای هند، تايلند، مالزی، ژاپن، کره، اندونزی عبور کند. اين مشعل از شبه جزيره ماکائو، وارد قلمروی جمهوری خلق چين می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در پاکستان برای میزبانی از مشعل المپیک تدابیر شدید امنیتی برقرار شده و مقام های دولتی در آخرین لحظه اعلام کردند که به دلیل احتمال حمله از سوی گروههای تندروی نزدیک به القاعده، مسیر تعیین شده را تغییر داده اند.

در هند نیز پیش بینی می شود که عبور مشعل المپیک ناآرامی هایی را در پی داشته باشد، چرا که هم اکنون مقر دولت در تبعید تبت در هند قرار دارد و بسیاری از بودائیان تبتی که پس از ورود ارتش چین به این منطقه کشور خود را ترک کردند، هم اکنون در هند زندگی می کنند.

رد درخواست ايران

روز سه شنبه خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی – ايرنا - از قول علی کفاشيان، دبيرکل کميته ملی المپيک نوشت که ايران در مرداد ماه سال گذشته درخواست ميزبانی مشعل المپيک پکن را به بخش روابط بين الملل و پروتکل کميته برگزاری المپيک ۲۰۰۸ ارسال کرد، اما چين از پذيرش آن خودداری کرده است.

در متن نامه آقای کفاشيان که توسط خبرگزاری فارس منتشر شده، خطاب به کميته برگزاری المپيک آمده است: «به لحاظ روابط ديرينه ورزشی ـ فرهنگی بين ايران و چين، کشور ما که بخش قابل توجهی از جاده ابريشم کهن در آن واقع شده و يکی از عظيم ترين تمدن های قاره وسيع آسيا است، درخواست خود را برای نقش فعال در اين برنامه و استقبال گرم از مشعل المپيک در ايران اعلام می دارد.»

به نوشته اين خبرگزاری، تصميم گيری درباره مشعل المپيک ۲۰۰۸ بر عهده چينی های برگزار کننده اين المپيک بوده است.

همزمان اصغر رحيمی، دبير کميته تدارکاتی المپيک پکن، به همين خبرگزاری گفت که «کميته بين المللی المپيک» مسير حمل مشعل را تعيين می کند.

«کميته بين المللی المپيک يا IOC»، يکی از بزرگترين سازمان های ورزشی جهان است که مقر آن در کشور سوئيس قرار دارد و برپايی هر چهارسال دو المپيک تابستانی و زمستانی را به عهده دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024