جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 05.04.2008, 22:50


اعتماد: سال ۱۳۸۷ هم با گرانى آغاز شد. سومين سال دولت احمدى نژاد كه با شعار «نفت بر سر سفره هاى مردم» روى كار آمد در حالى آغاز شد كه با وجود قول و تعهدات مسوولان وى مبنى بر كنترل گرانى در ايام عيد، باز گرانى بر سر سفره هاى مردم رفت تا مردم به ياد داشته باشند كه سال جديد را بايد با نرخ بالاى تورم و افزايش قيمت دست و پنجه نرم كنند.

گزارش خبرنگار «اعتماد» از قيمت خرده فروشى اقلام خوراكى حاكى است كه در سال نو قيمت گوشت مرغ و گوشت قرمز بيشترين افزايش را در ميان اقلام خوراكى داشتند. قيمت هر كيلو گوشت مرغ در اين ايام به حدود ۳ هزار تومان و گوشت قرمز به ۱۰ هزار تومان رسيد. اين در حالى است كه قيمت هر كيلو گوشت مرغ قبل از ايام عيد ۲۲۰۰ تومان و هر كيلو گوشت قرمز ۸۲۰۰ تومان بود.

همچنين قيمت هر كيلو گوجه فرنگى از ۲۵۰ تومان به ۸۰۰ تومان، موز از ۵۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان، خيار از ۴۵۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان، كيوى از ۵۰۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان، سيب زمينى از ۱۷۰ تومان به ۳۳۰ تومان، كاهو از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان، پرتقال درجه دو از ۵۰۰ تومان به ۱۰۰۰تومان، كدو از ۲۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان، پياز از ۲۰۰ تومان به ۳۵۰ تومان و بادنجان از ۱۰۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان افزايش يافت.در همين حال به گزارش ايسنا، توزيع پرتقال و سيب با قيمت هاى مصوب ۷۰۰ و ۷۵۰ تومانى كه از مدت ها پيش وعده داده شده بود، تنها توانست بخشى از نيازهاى بازار را برطرف كند و علاوه بر آن برخى ميوه فروش ها هم ترجيح مى دادند به عرضه ميوه با قيمت آزاد اقدام كنند.

اين گزارش حاكى است اتمام زودهنگام اين ميوه ها در ميادين ميوه و تره بار تهران و ۲۰۰ واحد صنفى شركت كننده در اين طرح باعث شد درصد زيادى از مردم كه در روزهاى ابتدايى عيد به سفرهاى نوروزى رفته و ترجيح داده بودند خريد ميوه را پس از سفرشان انجام دهند با قيمت هاى بالاى پرتقال و سيب مواجه شوند، به گونه يى كه از روزهاى پنجم و ششم عيد به بعد پرتقال زير قيمت هر كيلو ۱۵۰۰ تومان در بازار كم پيدا بود و قيمت سيب هم كه امسال به طور عجيبى بالا بود فراتر از هر كيلو ۱۸۰۰ تومان برود.

هر كيلو كيوى هم كه در ايام پايانى سال نسبت به سال هاى قبل افزايش يافته بود هر كيلو ۱۶۰۰ تومان در ميادين ميوه و تره بار يافت مى شد و خيار هم به خاطر سرماى امسال و كندى رشد به شب عيد نرسيد و در آن ايام هر كيلو ۱۵۰۰ تومان به بالا عرضه شد كه البته در روزهاى بعد اين رقم كاهش يافت و در حال حاضر در خرده فروشى ها با قيمت ۹۰۰ تومان ارائه مى شود.

قيمت هر كيلو موز هم كه بنا به قيمت جهانى بايد هر كيلو ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان عرضه شود به دليل انحصار در واردات از آفريقا به بيش از ۱۵۰۰ تومان در شب عيد افزايش يافته بود. عرضه اجبارى اين ميوه ها در قالب كارتن ها و جعبه هاى سنگين وزن هم از ضعف هاى اين طرح بود كه باعث مى شد خانواده هاى كم جمعيت از خريد اين ميوه ها صرف نظر كنند.

البته اين ارقام كمترين قيمت ها در بازار ميوه تهران بود و در نقاط مختلف قيمت هاى بسيار گران ترى هم وجود داشت. در ادامه اين وضعيت در روزهاى اخير در برخى نقاط تهران سيب با كيفيت پايين هر كيلو تا ۲۲۰۰ تومان نيز عرضه شد. همچنين پرتقال هم تا كيلويى ۱۸۰۰ تومان به فروش رفت. بنا براين گزارش گرانى گوشت و مرغ كه از اواسط اسفندماه سال گذشته آغاز شده بود در ايام عيد هم ادامه داشت و با وجود وعده هايى كه براى تنظيم بازار اين كالا توسط وزارت جهاد كشاورزى داده شده بود، توزيع دولتى گوشت قرمز و گوشت مرغ تاثيرى در تنظيم بازار نداشت.

قيمت هاى مصوب گوشت قرمز و گوشت مرغ منجمد كه به ترتيب هر كيلو ۴۶۰۰ و ۱۷۵۰ تومان اعلام شده بود به دليل توزيع نامناسب و محدود نتوانست تاثيرى در بازار بگذارد و قيمت گوشت قرمز همچنان گران ماند و قيمت گوشت مرغ هم ترقى كرد و از هر كيلو ۲۸۰۰ تومان هم فراتر رفت.

قيمت هر كيلو گوشت قرمز باكيفيت هم در اين ايام بين ۱۰ هزار تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان متغير بود كه البته اين رقم در مناطق شمالى شهر تهران از اين هم فراتر رفت. كاظم صمدى رئيس اتحاديه گوشت گوسفندى تهران در اين باره به ايسنا گفت؛ در روزهاى پايان سال صدور حواله گوشت هاى يخى وارداتى از سوى سازمان پشتيبانى امور دام كشور براى واحدهاى صنفى و قصابى ها متوقف شد و در آن روزها تنها موفق به توزيع ۱۰ تن بار شديم.

وى گفت؛ تمركز وزارت جهاد كشاورزى در ايام آخر سال و نوروز بر ذخيره سازى و توزيع گوشت مرغ بود و به همين دليل توزيع گوشت قرمز توسط قصابى ها كاهش يافت.

به گفته وى در حال حاضر قيمت باركرد گوشت گوسفند از كشتارگاه به قصابى ها هر كيلو ۷۵۰۰ تومان است كه اين رقم با محاسبه ضايعات، هزينه حمل ونقل و سود خرده فروشى ها به هر كيلو ۱۰ هزار تومان براى گوشت باكيفيت مى رسد.

اگر ارقامى كه درباره ذخيره سازى گوشت قرمز و گوشت مرغ از سوى وزارت جهاد كشاورزى اعلام شده بود صحيح باشد، قاعدتاً نبايد كمبودى براى اين كالاها به وجود مى آمد.

اين موضوع حتى توسط رئيس سازمان بازرگانى استان تهران هم مورد تاكيد قرار گرفت. عباس قلى زاده در گفت وگو با ايسنا گفت؛ با وجود اينكه وزارت جهاد كشاورزى قيمت مرغ بسته بندى منجمد را ۱۷۵۰ تومان و قيمت گوشت قرمز را ۴۶۰۰ تومان اعلام كرده بود، اما در عمل شاهد برخى گرا نفروشى ها در سطح شهر بوديم كه البته برخوردهاى جدى انجام گرفت.

قلى زاده تاكيد كرد؛ با توجه به ذخيره سازى مرغ منجمد پيش از ايام نوروز، متاسفانه توزيع نامطلوب آن منجر به گرانفروشى شده بود؛ چرا كه معتقدم با وجود اعلام وزارت جهاد كشاورزى مبنى بر ذخيره سازى ۷۰ هزار تن گوشت مرغ، وضعيت قيمت هاى آن به راحتى بايد كنترل مى شد. به نظر مى رسد سيستم نامناسب توزيع و استفاده نكردن از قدرت توزيعى واحدهاى خرد صنفى باعث شد كه توزيع دولتى گوشت قرمز و گوشت مرغ تاثير مناسبى در بازار شب عيد و ايام نوروز نداشته باشد.

همچنين قيمت اقلام عمده خوراكى در آخرين هفته سال گذشته با افزايش روبه رو شد، به طورى كه لبنيات، برنج، ميوه هاى تازه و گوشت قرمز و مرغ در هفته پايانى سال گذشته نسبت به هفته قبل از آن و هفته مشابه ماه قبل گران تر شد، چنان كه در هفته منتهى به ۲۴/۱۲/۸۶ قيمت لبنيات با ۱/۰ درصد افزايش و برنج با ۲/۰ درصد افزايش نسبت به هفته قبل روبه رو شد. همچنين قيمت ميوه هاى تازه ۹/۳ درصد گران تر شد و قيمت گوشت قرمز و گوشت مرغ نيز نسبت به هفته قبل به ترتيب با ۱/۲ و ۴/۳ درصد افزايش يافت. اين در حالى است كه قيمت گوشت مرغ در هفته مشابه ماه بهمن نيز با ۲/۲۸ درصد افزايش بالاترين رشد قيمت در بين مواد خوراكى را در ماه گذشته داشته است. گفتنى است در هفته مورد بررسى در گروه ميوه هاى تازه قيمت تمام اقلام اين گروه به ويژه ليمو شيرين افزايش يافت. در گروه لبنيات نيز قيمت شير استريليزه به ليترى ۸۰۴۰ ريال رسيد كه با ۵/۰ درصد افزايش نسبت به هفته گذشته روبه رو بود. قيمت برنج وارداتى غيرتايلندى نيز به كيلويى ۱۲۰۸۰ ريال رسيد كه نسبت به هفته گذشته با ۶/۵ درصد افزايش روبه رو بود. همچنين قيمت گوشت گوسفند با استخوان نيز به كيلويى ۸۶۹۴۰ ريال رسيد كه با افزايش ۴/۱ درصدى روبه رو بود. گوشت گاو و گوساله بى استخوان نيز در هفته پايان سال به كيلويى ۷۷۴۴۰ ريال رسيد و رشد ۸/۲ درصدى نسبت به هفته ما قبل را تجربه كرد. گوشت مرغ نيز به كيلويى ۲۳۲۰۰ ريال رسيد كه افزايش ۴/۳ درصدى داشته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024