شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.03.2008, 11:24


سخنراني رئيس ستاد انتخابات جبهه مشاركت در جمع اعضاي سازمان راي
تاج‌زاده: كساني كه در برابر ردصلاحيت رقيب سياسي سكوت مي‌كنند مصداق بارز رانت‌خوار سياسي بوده و از رانت‌خوار اقتصادي خطرناكترند


نوروز : سيدمصطفي تاج‌زاده در جمع اعضاي سازمان راي جبهه مشاركت گفت: در انتخابات پيش رو اگر بخواهيم بر روند حاكم تاثير گذار باشيم چاره اي جز انتلاف نداريم.

رئيس ستاد انتخابات جبهه مشاركت در خصوص چرايي ائتلاف گفت: تجريبات گذشته نشان داده چه در ايران و چه در ساير نقاط جهان هرچه ائتلاف وسيع تر شود به طبع تصميم گيري جمعي سخت تر و رسيدن به يك نتيجه واحد دشوارتر و به عكس آن هرچه ائتلاف كوچكتر باشد تصميم گيري و رسيدن به يك نتيجه واحد آسانتر است.

پديده اي كه امسال براي اولين بار شاهد آن بوديم و بي سابقه بود اين مسئله است كه به ما اعلام كردند ثبت نام نكنيد و اين موضوع را براحتي در ملاقات هاي خصوصي مطرح مي كردند، حتي با ايجاد رعب و وحشت ساختگي خيلي از نيروها را ترساندند چون معتقد بودند رد صلاحيت هزينه گزافي برايشان دارد و البته ما هركاري كرديم نتوانستيم اين افراد را راضي كنيم كه ثبت نام كنند تاج‌زاده افزود: اينكه چرا گزينه ائتلاف رو انتخاب كرديم به اين دليل است كه در ايران هيچ حزبي توان بسيج بيش از 50% آرا را ندارد و براي اين امر مي‌توان از كشورهاي اروپايي مانند آلمان و فرانسه ياد كرد.

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ادامه داد: اين را هم بايد متذكر شد در ايران احزاب به علت ضعف پايگاه اجتماعي در سطح جامعه از بسيج اكثريت آراء به سود خود ناتوانند به همين دليل مسئله ائتلاف حائز اهميت است بطوري كه حتي جناح مقابل هم در شرايط كنوني ناگزير شده براي موفقيت هرچه بيشتر، راه ائتلاف را در پيش گيرد و نداي اتحاد سر دهد.

تاج‌زاده در برشمردن نقاط ضعف ائتلاف گفت: از نقاط ضعف بارز ائتلاف در ايران، عدم بقاي آن پس از پيروزي است و ائتلاف خود به خود محو مي شود، البته ذكر اين نكته ضروريست كه اصلاح طلبان بعد از گذشت 8 سال حداقل آن همفكري لازم را در خود حفظ كرده‌اند كه چنين اتفاقي پيش نيايد.

وي افزود: وقتي ائتلاف را پذيرفتيم بالطبع امكان دسترسي به همه خواسته‌ها نيز وجود ندارد و در يك جامعه ممكن است ديدگاهها و سلايق متفاوتي وجود داشته باشد وليكن يك موضوع وجود دارد كه خواسته تمام مردم است كه بالطبع اگر حكومت از برآورده كردن همه يا مقداري از آن خواسته عاجز بماند جامعه به سمت آشوب كشيده مي شود و اينجاست كه حكومت دست به ايجاد اختناق و استفاده از زور براي سركوب مردم مي‌زند، حال مي تواند استفاده از حزب پادگاني باشد يا ارتش يا بسته كردن فضاي سياسي.

تاج‌‍زاده در ادامه گفت: در ائتلاف همواره سعي بر اين بود كه تصميمات جمعي گرفته شود زيرا تصميمات جمعي اگر خطايي هم داشته باشد امكان جبران آن را آسانتر مي‌كند.

اين عضو دفتر سياسي جبهه مشاركت گفت: در نظرسنجي كه صورت گرفته بيش از 90% مردم از وضعيت اقتصادي دوران اصلاحات راضي تر از وضعيت كنوني بوده اند.

رئيس ستاد انتخابات جبهه مشاركت در خصوص وضعيت انتخابات گفت: پديده اي كه امسال براي اولين بار شاهد آن بوديم و بي سابقه بود اين مسئله است كه به ما اعلام كردند ثبت نام نكنيد و اين موضوع را براحتي در ملاقات هاي خصوصي مطرح مي كردند، حتي با ايجاد رعب و وحشت ساختگي خيلي از نيروها را ترساندند چون معتقد بودند رد صلاحيت هزينه گزافي برايشان دارد و البته ما هركاري كرديم نتوانستيم اين افراد را راضي كنيم كه ثبت نام كنند.

تاجزاده گفت: همين ثبت نامهاي گسترده و بالطبع آن رد صلاحيتهاي گسترده تر باعث شد دامنه رد صلاحيت ها اين بار به اردوگاه راست نيز برسد و آنها را بي نصيب نگذارد.

تا قبل از انتخابات اخير وقتي مي خواستند جمهوري اسلامي را مثال بزنند مي گفتند مانند پرنده اي با دو بال(راست و چپ) است اما امروز تشبيه به اتوبوسي مي كنند كه يك راننده دارد و مردم هم به مثابه سرنشينان آن موظف به سكوتند، چون حواس راننده پرت مي شود پس بايد خفه شوند و هيچ اعتراضي نكنند وي ادامه داد: كساني كه در برابر رد صلاحيت رقيب خود سكوت اختيار مي كنند مصداق بارز رانت خوار سياسي هستند و به مراتب از رانت خوار اقتصادي خطرناكترند.

تاج زاده در خصوص وضعيت اصلاح طلبان پس از رد صلاحيت‌هاي گسترده اصلاح طلبان گفت: در ابتدا كه اين وضعيت بوجود آمد سه ديدگاه عمده در ائتلاف مطرح گرديد:

1. چون در اين انتخابات هم مانند مجلس هفتم تكليف دو سوم حوزه هاي انتخابيه روشن است بنابراين خروج از انتخابات را انتخاب كنيم.

2. با توجه به وضعيت كشور بياييم و با همكاري نامزدهاي مستقل يك ليست 290نفره بدهيم تا سناريوي جناح مقابل را تحت تاثير قراردهيم.

3. بطور گسترده شركت نمي كنيم و تا آخر حضور اعتراضي داشته باشيم و بگوييم روش هاي زمان شاه دوباره در حال تكرار شدن است.

وي ادامه داد: تا قبل از انتخابات اخير وقتي مي خواستند جمهوري اسلامي را مثال بزنند مي گفتند پرنده اي با دو بال(راست و چپ) اما حال تشبيه به اتوبوسي مي كنند كه يك راننده دارد و مردم هم به مثابه سرنشينان آن موظف به سكوتند، چون حواس راننده پرت مي شود پس بايد خفه شوند و هيچ اعتراضي نكنند.

تاج زاده افزود: امروزه حتي از مجالس خصوصي جناح مقابل خبر مي رسد كه مي گويند حتي نبايد يك اصلاح طلب وارد مجلس شود و من نمي دانم قرارست چه بر سر اين كشور بيايد كه يك اصلاح طلب هم نبايد در مجلس مورد علاقه آقايان حاضر باشد!

تاج زاده در خصوص وضعيت اقتصادي كشور گفت: بالا رفتن قيمت نفت باعث نجات دولت احمدي نژاد و اصولگراها شده است و به جرات مي توانم بگويم كه اگر قيمت نفت 8 دلار بود اين دولت ما را بدبخت كرده بود.

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت گفت: اكنون اصلاح طلبان از لحاظ رواني بالاترين روحيه را دارند و اين مطلب را مي توان هم در سطح جامعه مشاهد كرد و تبلور آنرا در مناظره‌هاي انجام شده در روزهاي اخير مشاهده كرد.

تاج زاده ادامه داد: وضعيت طوريست كه طرف مقابل در مناظره ها تاب مقاومت در مقابل مسائلي كه مطرح مي شود را ندارد و جالب اين است كه بدانيد شوراي نگهبان هيچ وقت تا اين اندازه در 29سال گذشته شرمنده عملكرد خود نبوده تا در صدد جبران اشتباهات اينگونه برآيد و اين اولين باراست كه تائيد صلاحيت يك خبر خوش شناخته مي شود.

تاج زاده گفت: برآيند انتخابات اين بود كه در جاهايي كه كانديدا داشتيم شركت كنيم و بگوييم اين مجلس را به آساني به دست ناپاكان نمي‌دهيم. ما در تهران خيلي چهره هاي خوب و اصلاح طلبي داريم كه مردم نمي‌شناسند و بايد تلاش كنيم تا آنان را به مردم بشناسانيم.

تاج زاده در پايان گفت: نكته آخر اينكه ما از يك چيز به شدت استقبال كرديم و آن اين است كه آقاي خاتمي نبايد جزو سرمايه هاي راكد باشد و بمانند تا وقتي كه نياز باشد، امروز اگر از سرمايه اي چون آقاي خاتمي استفاده نكنيم ضرر كرده ايم.

در كشور ما كه سرمايه هاي بزرگي در حال فراموش شدن هستند كه نبايد الگوي خاتمي همين الگوي فراموش شدن باشد و در نتيجه مي بينيم كه امروز پايگاه اجتماعي ما حفظ شده است و سفرهاي داخلي و خارجي ايشان تاثير گذار بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024