جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.03.2008, 8:53


ایران امروز: در رقابت میان دو داوطلب از حزب دموکرات آمریکا، روز گذشته - سه‌شنبه ۴ مارس - روز تعیین‌کننده‌ای بود. باراک اوباما امیدوار بود با پیروزی در این دو ایالت، سرنوشت نامزدی حزبش برای ریاست جمهوری را پیشاپیش روشن کند. اما چنین نشد. بیشتر طرفداران حزب دموکرات به نفع هیلاری کلینتون رای دادند. هیلاری کلینتون پس از چندین شکست پی در پی، دوباره بازگشته است. مسابقه ادامه دارد و برنده هنوز مشخص نیست.

در رقابت میان دو داوطلب حزب دموکرات، ایالت‌های تگزاس و اوهایو نقش کلیدی داشت. کلینتون در پی اعلام پیروزی در اوهایو در برابر هواداران خود گفت، «هرطور که اوهایو تصمیم بگیرد، کل کشور نیز همانطور تصمیم خواهد گرفت. ما ادامه می‌دهیم، ما قوی هستیم و ما تمام مسیر را طی خواهیم کرد. ما تازه آغاز کرده‌ایم.»

در تگزاس کلینتون ۵۱ درصد و اوباما ۴۷ درصد آرا را تصاحب کردند. در اوهایو کلینتون ۵۵ درصد آراء را از آن خود کرد و اوباما ۴۳ درصد آراء را بدست آورد. در ایالت ورمونت اوباما برنده بود، اما در «رود ایسلند» کلینتون حائز اکثریت بود.

هم‌اکنون اوباما دارای ۱۴۲۴ انتخابگر دارد و تعداد کرسی‌های کلینتون ۱۳۴۱ است. هنوز انتخابات مقدماتی در هشت ایالت باقی است و رقابت نفس‌گیر دو نامزد دموکرات‌ها ادامه دارد.

در سوی دیگر، جان مک‌کین همچنان پیشتاز رقابت‌ها در میان طرفداران حزب جمهوری‌خواه است.

در ایالت ورمونت که بخش بزرگ ساکنان آن سفید پوست و جهت‌گیری لیبرال دارند، هم در میان مردان و هم زنان، باراک اوباما جلوتر از هیلاری کلینتون بود. اوباما اکثریت آراء گروه سنی بالای ۶۵ سال را نیز بدست آورد. علاوه‌براین در میان رای‌دهندگان بدون تحصیلات دانشگاهی و نیز رای‌دهندگانی که سالیانه‌ی کمتر از ۵۰ هزار دلار درآمد دارند، آراء اوباما زیادتر بود.

اکثر رسانه‌های آمریکا از شرکت بالای مردم در انتخابات مقدماتی در روز ۴ مارس خبر دادند. رهبران حزب دموکرات پیشتر اعلام کرده بودند که انتظار دارند انتخابات مقدماتی روز گذشته در ۴ ایالت، رقابت بر سر کاندیداتوری حزب دمکرات برای ریاست جمهوری را پایان دهد. آنها می‌گفتند که نامزد حزب باید خود را برای رقابت با نامزد جمهوری‌خواهان متمرکز کند.

بیل ریچاردسون، فرماندار ایالت نیومکزیکو اعلام کرده بود هرکس در پایان انتخابات چهار ایالت در روز گذشته، بیشترین آراء نمایندگان انتخابگر را دارا باشد، باید نامزد حزب معرفی شود و رقابت‌ها پایان یابد. اما هیلاری کلینتون این را رد کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024