جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.02.2008, 11:08


بی‌بی‌سی: اتحادیه اروپا از لایحه قانون مجازات اسلامی جدید ایران که مجلس این کشور هم اکنون درباره آن بحث می کند، انتقاد کرده است.

اتحادیه اروپا که از "وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران" ابراز نگرانی کرده، به خصوص ماده 225 از بخش پنجم پیش‌نویس این قانون را که به موجب آن برای برگشتن از دین اسلام، مجازات مرگ تعیین شده، مورد انتقاد قرار داده است.

اتحادیه اروپا می گوید این ماده و سایر مواد این قانون، ناقض تعهدات ایران در کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر است.

به موجب قوانین اسلامی یا شریعت، هم اکنون نیز در ایران مجازات ارتداد مرگ است ولی با تصویب قانون مورد بحث در مجلس ایران، مجازات مرگ برای مرتدین، در قوانین کیفری ایران گنجانده خواهد شد.

راجر هاردی تحلیلگر امور خاورمیانه در بی بی سی می گوید در مورد مجازات مناسب برای ارتداد، بین علمای مسلمان اختلاف نظر وجود دارد و در حالی که برخی از این علمای مذهبی معتقدند که مجازات ارتداد مرگ است، به عقیده عده دیگری از این علما مجازات مرتدین را نباید سیاستمداران یا دولت ها تعیین کنند و مجازات مرتدین باید به خداوند واگذار شود.

به جز فتوای قتل سلمان رشدی توسط آیت الله خمینی در ارتباط با ارتداد در ایران، متهم شدن هاشم آغاجری پژوهشگر اسلامی به ارتداد و سپس محکوميت او به اعدام يکی از پر سرو صداترين پرونده های قضايی در جمهوری اسلامی بوده است.

نگاهی صرفا حقوقی ( و نه سياسی) به سير وقايع و تجديد نظرها در اين پرونده نشان می داد که تا چه حد برداشت دست اندرکاران فقه شيعی از ارتداد دستخوش تضاد و اختلاف شده است.

در حالی که برخی از قضات و فقها کوچکترين انتقاد از روحانيت يا دين را به ارتداد تعبير می کنند، فقهای ديگری حکم ارتداد را در مورد تغيير عقيده (بر اساس تحقيق) نيز جاری نمی دانند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024