جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 24.02.2008, 11:10



اعتماد ملی: پدیده تورم حالا‌ دیگر به غده‌ای چركین برای اقتصاد ایران تبدیل شده است آنقدر كه دیگر حتی دولتی‌ها نیز نمی‌توانند نگرانی خود را از سنگین شدن وزن تورم مخفی كنند. به تازگی در محافل مختلف شنیده می‌شود كه برخی از اعضای دولت از تورم موجود در ایران با عنوان چراغ خطر برای اقتصاد ایرانی یاد كرده اند. دیروز نیز رئیس كل بانك مركزی یك بار دیگر تورم موجود را زیانی برای اقتصاد ملی معرفی كرد.

البته او از زمانی كه فرماندهی شبكه پولی كشور را در اختیار گرفته است برخلا‌ف تحلیل بسیاری از مسوولا‌ن دولتی شرایط را ارزیابی كرده است و بارها از گسترش نقدینگی و تورم با عنوان پدیده‌هایی نه چندان خوشایند برای اقتصاد كشور نام برده است. كارشناسان می‌گویند كه مظاهری گروه اصولگرایان میانی را در تشكیلا‌ت دولت برای ساماندهی اقتصاد افسار گسیخته كشور بر عهده دارد. او دیروز یك بار دیگر نسبت به رشد تورم هشدار داد. نكته جالب اما خط و نشان مركز پژوهش‌های مجلس برای شاخص تورم است. پیش از این علی‌اكبر‌هاشمی ‌رفسنجانی با ارسال نامه‌ای برای دبیر شورای نگهبان ساعاتی قبل از تصویب لا‌یحه بودجه در این شورا، بودجه ۸۷ را تورمی و نفتی خواند و در نهایت با تصویب مجلس مسیر دولت را در بزرگ كردن هزینه‌های جاری و خصوصیت نفتی بودجه مسدود ساخت. این شاید برای بار دوم است كه مجمع برای مهار زدن به اقتصاد ایران وارد میدان می‌شود. تورم بنابر آمار دولتی به ۲۰ درصد رسیده است و كارشناسان می‌گویند كه نرخ واقعی یورو در حال حاضر ۳۰ درصد را مزمزه می‌كند. البته این تنها بخشی از ماجرا است. بودجه نفتی ۸۷ با رشد ۶۵ درصدی اعتبار طرح‌های عمرانی به باور كارشناسان اقتصاد تورمی به مراتب شدیدتر را در سایه اقتصاد سال آینده قرار داده است. از این منظر شاید بتوان گفت كه مجمع از این پس وظیفه كنترل اقتصاد كشور را نیز به عهده خواهد گرفت؛ اقتصادی كه به نظر می‌رسد در دو سال گذشته از نظم مشخصی پیروی نكرده است و با اتكا به درآمدهای نفتی مسیر خود را انتخاب كرده است.

سیاست مهار تورم در مجمع

دیروز دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح مجمع برای مهار تورم گفت: موضوع مهار تورم در سیاست‌های كلی اقتصادی در دبیرخانه مجمع و مركز تحقیقات و استراتژیك مجمع در حال تنظیم است.

محسن رضایی در حاشیه جلسه دیروز مجمع در پاسخ به این پرسش خبرنگاران كه اخیرا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از آمادگی و داشتن طرحی از سوی مجمع برای مهار تورم خبر داده بود، این طرح اكنون در كدام مرحله قرار دارد، گفت: بحث مهار تورم در سیاست‌های كلی اقتصادی در دبیرخانه مجمع و هم در مركز تحقیقات و استراتژیك در حال تنظیم است. وی افزود: با تبدیل این گزارش‌ها به سیاست‌های كلی نظام، در صورتی كه مجلس و دولت به آن عمل كنند می‌توانیم تورم را مهار كنیم. رضایی تصریح كرد: هنوز این بحث به كمیسیون اقتصادی و صحن مجمع نیامده اما به محض اینكه به نتیجه برسیم اعلا‌م خواهیم كرد.

رشد تورم نگران‌كننده شده است

رئیس كل بانك مركزی نیز دیروز در حالی كه میز صبحانه اتاق بازرگانی تهران را ترك كرده بود نسبت به رشد تورم در كشور ابراز نگرانی كرد و گفت: در حال حاضر یكی از مهم ترین و جدی ترین نگرانی‌های دولت رشد تورم و مهار آن به شمار می‌رود.

طهماسب با بیان اینكه در سال جاری ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به بانك‌ها در قالب بودجه پرداخت شده است، رقم واقعی این بدهی را ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ذكر كرد و گفت: پیش‌بینی شده است كه بعد از تصویب لا‌یحه اصل ۴۴ قانون اساسی، این رقم به‌طور كامل پرداخت شود.رئیس كل بانك مركزی یكی از منابع پیش‌بینی شده برای پرداخت بدهی دولت به بانك‌ها را برداشت از حساب ذخیره ارزی اعلا‌م كرد.

فعالیت بنگاه‌های زود بازده زیر ذره‌بین

مظاهری درخصوص تشكیل هیاتی برای بررسی نتایج عملكرد فعالیت بنگاه‌های زودبازده گفت: این هیات با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانك مركزی، وزارت كار و تعدادی از كارشناسان خبره و غیرذینفع به بررسی فعالیت بنگاه‌های زودبازده می‌پردازد كه نتایج آن فروردین ماه اعلا‌م می‌شود.

رئیس كل بانك مركزی تاكید كرد: قطعا نتایج كار این هیات در تخصیص اعتبار به بنگاه‌های زودبازده، ساختار سازمانی ارائه تسهیلا‌ت و منابعی كه قرار است در اختیار آنها قرار بگیرد، تاثیر خواهد داشت.

مظاهری در پاسخ به این سوال كه سخنگوی اقتصادی دولت چه كسی است؟ افزود: تا آنجا كه بنده مطلعم آقای دانش‌جعفری سخنگوی اقتصادی دولت است. رئیس كل بانك مركزی در پاسخ به این سوال كه كدامیك از بانك‌های بین‌المللی در ایران فعالیت خواهند كرد، افزود: ترجیح می‌دهم نام این بانك‌ها را اعلا‌م نكنم.

جای بد نقدینگی

رئیس كل بانك مركزی با بیان اینكه نقدینگی در جای خود درست نمی‌نشیند گفت: اگر بتوانیم نقدینگی مورد نیاز كشور را در جای خود قرار دهیم، حتما نقدینگی موجود باعث رونق اقتصاد می‌شود.

مظاهری با تاكید بر اینكه نقدینگی موجود در اقتصاد كشور باعث رشد اقتصادی نشده است، تصریح كرد: رشد اقتصادی دو شاخص دارد كه باید باعث بهبود رفاه مردم شده و دیگر اینكه منابع جدیدی كه تولید می‌كند مایه سرمایه‌گذاری بعدی شود.

وی افزود: متاسفانه آنچه در اقتصاد ایران رخ داده این است كه درآمد حاصل از رشد اقتصادی در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌شود كه این امر جای نگرانی دارد.

وی در پاسخ به سوال یكی از نمایندگان بخش خصوصی كه معتقد بود بانك مركزی نتوانست نرخ تورم را مهار كند، گفت: با اقدامات بانك مركزی كه طی ۷،۸ ماه گذشته صورت گرفت، نرخ تورم از شتاب كمتری برخوردار شده است. ‌ رئیس كل بانك مركزی با بیان اینكه تورم در كشور نگران‌كننده است، گفت: در صورتی كه مدل توسعه‌ای كشور بر مبنای نرخ تورم قرار گیرد، تورم ۲۰ و حتی ۱۷ درصدی در كشور چندان نگران‌كننده نیست.

مظاهری ادامه داد: اما زمانی كه هدف‌گذاری كشور بر مبنای نرخ تورم 8 درصدی قرار گرفته و راهكارهای رسیدن به آن نیز بررسی می‌شود؛ رسیدن به تورم ۲۰ درصدی نگران‌كننده است؛ چرا كه خودمان را آماده رسیدن به آن نكردیم.وی گفت: آنچه در آمار تورم موجود قابل ملا‌حظه بوده این است كه رشد قیمت كالا‌ و خدمات معمولا‌ در دهك‌های پایین درآمدی بیشتر مشهود است؛ بنابراین رشد نرخ تورم در كشور نگران‌كننده است.

به گفته مظاهری در حال حاضر یكی از مهم‌ترین و جدی‌ترین نگرانی‌های دولت رشد تورم و مهار آن است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024