جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.12.2007, 11:14


ایسنا: سفير آمريكا در عراق اعلام كرد كه موفقيت‌هاى اخير آمريكا در عراق هم چون كاهش خشونت‌ها،‌ نوع جديدى از چالش را براى سال ۲۰۰۸ ايجاد كرده‌اند كه مهمترين آن‌ها بازگشت پناهندگان و تلاش براى سازش سياسى است.

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، رايان كروكر، سفير آمريكا در عراق عنوان كرد كه عامل ديگرى كه به همين اندازه حايز اهميت است اين است كه آيا ايران از نفوذ شايان توجهش در ميان اكثريت شيعه براى آرام كردن اين درگيرى‌ها كه اين كشور را چند تكه كرده، استفاده خواهد كرد و يا در عوض باعث بى‌ثباتى بيشترى خواهد شد.

كروكر به خبرنگاران در بغداد گفت: پيشرفت‌هاى مثبت در نيمه‌ى دوم سال ۲۰۰۷ نمايانگر چالشهاى سال ۲۰۰۸ هستند؛ چالش‌هاى آينده درباره‌ى سازش خواهند بود و در صورتيكه تنها يك موضوع بالاتر از توانايى ما وجود داشته باشد كه آينده اين كشور را تعيين كند براى من تنها يك واژه است.

ديگر موضوعات شامل بازگشت صدها هزار عراقى است كه به اردن، سوريه و ديگر كشورها فرار كرده‌اند؛ بازگشتى كه به گفته كروكر بايد با دقت با آن برخورد شود تا بذر تنش و بى‌ثباتى را در اين كشور نپاشد.

موضوع ديگر كه داراى اهميت يكسانى است پيدا كردن راهى براى ادغام تعداد فزاينده‌ى عرب‌هاى سنى است كه به گروه‌هاى داوطلبى كه توسط آمريكا ايجاد شده‌اند تا با القاعده در عراق بجنگند، پيوسته‌اند. طر‌ح‌هايى وجود دارند تا ۲۰ هزار تن جذب نيروهاى امنيتى شوند و كروكر اظهار داشت كه آمريكا طرح‌هايى دارد تا ۱۵۵ ميليون دلار را براى ايجاد شغل‌هاى جديد و آموزش فنى و حرفه‌يى هزينه كند. وى در اين باره افزود، دولت عراق نيز با اين مقدار هم خوانى دارد.

كروكر درباره‌ى گروه‌هاى سنى اظهار كرد: آنها هم چنين چالش ايجاد مى‌كنند، آنها بايد طورى اسكان پيدا كنند كه با نيازها و نگرانى‌هايشان مطابقت داشته باشد. اما اين كار بايد طورى انجام شود تا اين اطمينان را ايجاد كند كه ديگر عنصر‌ها يعنى ملت عراق و دولت با آن مشكلى نداشته باشند.

ديگر چالش بسيار بزرگ چگونگى برخورد با ارتش مهدى مقتدى صدر است كه از شبه نظامى به نيروهاى واحد تغيير يافته‌اند.

كروكر در اين باره گفت: اين ارتش هنوز به عنوان يك ساختار شبه نظامى باقى مى‌ماند اما آن قدر باهوش هستند كه در خيابان‌ها اسلحه حمل نكنند ولى به طور موثرى محله‌هاى گوناگون، مشاغل، خانه‌ها و گازوئيل و بنزين را كنترل مى‌كنند كه اين در دراز مدت چالش بسيار عظيمى خواهد بود.


نقش ایران در کاهش خشونت‌ها در عراق

ایسنا: سفير آمريكا در عراق با متهم کردن ایران به دخالت در شورش‌هاى عراق، نسبت به تلاش ايران براى كنترل خشونت و خونريزى در بغداد محتاطانه برخورد كرد، اما تاکید کرد كه تهران اگر بخواهد مى‌تواند در عراق آشوب به پا كند.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، رايان كروكر، سفير آمريكا در عراق روز يكشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: من در زمينه پيش بينى يا تحليل كارهاى ايرانى‌ها بسيار محتاط هستم، چرا كه ايران جامعه‌اى بسيار پيچيده دارد و من تظاهرى به داشتن دانش بسيار نمى‌كنم.

وى با متهم کردن ایران به حمايت از شورشى‌هاى عراق گفت: ما شاهد كاهش اعمال خشونت آميز از جانب برخى شبه نظاميان افراطى شده‌ايم؛ اين امر از بين نرفته، اما كاهش يافته است.

وى افزود: ايرانى‌ها به طور تلويحى نه به ما بلكه به ديگران گفته‌اند كه در اين زمينه نقش داشته‌اند. اگر اين طور است اين چيز خوبى است.

سفير آمريكا در عراق در ادامه با اعلام اینکه بمب‌هاى جاده‌اى از جانب ايران براى شورشيان عراق تامين مى‌شود گفت: از طرف ديگر شاهد تداوم حملات با بمب‌هاى جاده‌اى نفوذگر بوده‌ايم، هرچند از تعداد آنها كاسته شده؛ بنابراين اگر مساله اين است كه ايرانى‌ها در تلاش براى استفاده از نفوذ خود براى كاهش اين قبيل خشونت‌ها هستند، اين چيز خوبى است.

كروكر در ادامه با بيان اينكه هنوز براى قضاوتى صريح درباره استراتژى ايران در قبال عراق زود است گفت: چه چيزى در پس تصميم گيرى براى كاهش خشونت‌ها نهفته است؟ آيا اين به اين مفهوم است كه ايران اكنون متعهد به عراقى با امنيت كامل است و يا اينكه در اين بازى ملاحظاتى وجود دارد كه ما قادر به ديدن آنها نيستيم؟

سفير آمريكا در عراق در ادامه با بیان اينكه ايران در صورتى كه بخواهد مى‌تواند نقشى مخرب در وضعيت عراق داشته باشد، افزود: من فكر مى‌كنم همانطور كه در گذشته نيز شاهد بوديم در صورتى كه ايران خواستار بى‌ثباتى در عراق شود آنها در موقعيتى قرار دارند كه بتوانند اين بى‌ثباتى را در ابعاد بزرگ ايجاد كنند. آيا آنها مى‌توانند به قدرى نفوذ منفى داشته باشند كه جلوى ظهور يك عراق باثبات را بگيرند؟ من مطمئن هستم نفوذ منفى ايران حد و مرزى دارد.

آمريكا معتقد است كه تسليحات ساخت ايران به دست شبه نظاميان عراق رسيده و در حملات به نيروهاى ائتلافى حاضر در عراق مورد استفاده قرار مى‌گيرد. تهران اما اتهامات تامين سلاح، كمك هاى مالى و آموزش شبه نظاميان عراق را رد می‌کند.

در ادامه اين گزارش آمده است: كروكر سخنان خود را خطاب به خبرنگاران خارجى در حالى بيان كرد كه عراق، آمريكا و ايران در تلاشند تاريخى براى چهارمين دور مذاكرات تهران و واشنگتن درباره امنيت عراق تعيين كنند. ديدارهاى قبلى تاثير زيادى در بهبود روابط سرد ايران و آمريكا نداشتند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024