جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.08.2007, 18:10


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، هشدار داد که اگر ايالات متحده دريابد نقش نخست وزيرعراق در روابطش با ايران «غيرسازنده» است، آنگاه وی بايد «هزينه» چنين رفتاری را بپردازد.

نوری المالکی، نخست وزير عراق روز چهارشنبه برای يک ديدار دو روزه و مذاکره درباره «مسايل اقتصادی و کمک ایران به بهبود وضعيت امنيتی عراق» وارد تهران شد.

آقای بوش همچنین به ایران هشدار داد که ارسال سلاح و بمب های پيشرفته جاده ای به عراق، برای این کشور خالی از «پيامد» نخواهد بود.

ژنرال ريموند اوديرنو، مرد شماره دو ارتش آمريکا در عراق در روزهای اخير بارها ايران را به حمايت از شبه نظاميان شيعه متهم کرده است و گفته است که ۷۳ درصد حملاتی که منجر به کشته و مجروح شدن سربازان آمريکايی می شود، توسط اين افراد صورت می گيرد.

آمريکا، ايران را متهم می کند، با حمايت های مالی، تسليحاتی و آموزشی از شورشيان عراقی ، به ويژه شبه نظاميان شيعه، به بی ثباتی، ناآرامی و خشونت ها در عراق دامن می زند.

ايران اين اتهامات را تکذيب کرده و می گويد که برای بازگشت امنيت به عراق تلاش می کند.

«مذاکرات ايران و آمريکا نتيجه مثبتی در بر نداشته است»

ژنرال ريموند اوديرنو، مرد شماره دو ارتش آمريکا در عراق در روزهای اخير بارها ايران را متهم به حمايت از شبه نظاميان شيعه کرده است و می گويد که ۷۳ درصد حملاتی که منجر به کشته و مجروح شدن سربازان آمريکايی می شود توسط اين افراد صورت می گيرداز سوی ديگر، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا روز چهارشنبه گفت تا کنون مذاکرات ديپلماتيک با ايران بر سر مساله امنيت و ثبات عراق نتيجه مثبتی در بر نداشته است.

آقای مک کورمک با اشاره به افزايش شمار حملات به نيروهای آمريکايی از طريق تسليحاتی که از ايران به عراق قاچاق می شوند گفت اگر ايران به ثبات در عراق علاقه مند است بايد رفتار و حرف های خود را منطبق کند.

آقای مک کورمک گفت برنامه مشخصی برای ملاقات بعدی سفرای ايران و آمريکا در بغداد تعيين نشده است.

حمله ارتش آمريکا به «شبه نظاميان وابسته به ايران»

ارتش آمريکا می گويد که در حملات هوايی و زمينی به شهرک شيعه نشين صدر در بغداد «۳۲ شبه نظامی وابسته به ايران» را کشته و ۱۲ را بازداشت کرده است.

اين در حالی است که پليس عراق و شاهدان عينی که نخواسته اند نامشان فاش شود، گفته اند: در جريان اين حملات، نه شهروند غيرنظامی کشته اند که در ميان آنها دو زن به چشم می خورند.

بر اساس اين گزارش، شش نفر ديگر مجروح شده اند و هيچ اشاره ای نيز به شبه نظاميان نشده است.
دليل متناقض بودن اطلاعات ارتش آمريکا و مسئولان محلی عراق هنوز روشن نيست.

ارتش آمريکا می گويد که ايران با اين افراد ارتباط داشته و مواد منفجره پر قدرت را که عليه سربازان آمريکايی استفاده می شود را از اين کشور وارد می کردند.

متمرکز شدن آمريکا بر نقش شبه نظاميان شيعه در حمله به نيروهای آمريکايی در حالی صورت می گيرد که ارتش ايالات متحده از دستيابی به موفقيت هايی در ارتباط با کاهش حملات شورشيان سنی خبر داده است.

گزارش های ارتش نشان می دهد که همکاری رهبران قبايل سنی برای طرد شورشيان و شبه نظاميان القاعده در کاهش درگيری ها موثر بوده، به طوری که در استان انبار عراق، از مراکز اصلی القاعده، حملات به نحو چشمگيری کاهش داشته است.

مثال ديگر در اين زمينه فلوجه است و بر اساس گزارشی که مقامات نظامی برای «مرکز مطالعات استراتژيک و بين المللی» در واشينگتن تهيه کرده اند حملات شورشيان در اين منطقه در ماه مه به زير ۳۰ درصد رسيده است در حالی که اين رقم در ماه ژوئن گذشته تا ۹۰ درصد می رسيد.

اما در حالی که اوضاع در بغداد به دليل ممنوعيت عبور و مرور وسايل نقليه آرام گزارش شده است، خشونت های پراکنده در نقاط مختلف عراق ادامه دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024