جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 02.05.2007, 13:29


خبرگزاری کار ایران، روز چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت نوشت يك منبع آگاه در دستگاه قضایی بازداشت حسين موسويان را تأييد كرد. هنوز علت بازداشت و اتهام وي عنوان نشده است.

پیش از خبرگزاری کار، روزنامه اعتماد خبر از بازداشت موسویان در روز دوشنبه گذشته داده بود.

روزنامه اعتماد در شماره روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت نوشت: «گفته می‌شود حسين موسويان عضو ارشد سابق مذاکره کننده پرونده هسته‌ای بازداشت شده است. موسويان غروب روز دوشنبه از سوی نيروهای امنيتی دستگير و به بازداشتگاه منتقل شد».

در ادامه خبر اعتماد آمده است: «منابع رسمی درباره دستگيری موسويان خبری منتشر نکرده‌اند اما اخبار غيررسمی حاکی از وارد کردن اتهاماتی در رابطه با پرونده هسته‌ای به اين ديپلمات ارشد سابق هسته‌ای است. موسويان در تيم هسته‌ای حسن روحانی دبير سابق شورای عالی امنيت ملی، از جايگاه ويژه‌ای برخوردار بود. موسويان برخی انتقادات را نسبت به رويکرد تيم جديد هسته‌ای کشور ابراز کرده بود».

بی بی سی نیز از خبرنگار خود در تهران خبر بازداشت حسین موسویان را منعکس کرده است.
در خبر بخش آنلاین این شبکه خبری آمده است: خبرنگار بی بی سی در تهران از قول منابعی که خواسته اند نام آنان فاش نشود گزارش می کند که روز دوشنبه، 1 مه، هشت مامور امنیتی به خانه آقای موسویان در تهران مراجعه کردند و او را با خود بردند. علت بازداشت احتمالی حسین موسویان مشخص نیست.


عطریانفر خبر بازداشت موسویان را تایید كرد

محمد عطریانفر، عضو شورای مركزی حزب كارگزاران تایید كرد حسین موسویان، مذاكره‌كننده سابق هسته‌ای ایران بازداشت شده است.
وی در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» تایید كرد موسویان روز دوشنبه در خانه‌اش در تهران بازداشت شده است.
عطریانفر تصریح كرد: «اتهام تاییدنشده رسوایی مالی است اما این ظن قوی در محافل سیاسی وجود دارد كه این موضوع مربوط به مسئله هسته‌ای است.»
به نوشته این روزنامه، ایران اخیرا درباره سفر ایرانیان مسئول به خارج از كشور حساسیت نشان می‌دهد و موسویان از زمان بركناری در سال 2005 اغلب به خارج از كشور سفر می‌كرد.
عطریانفر گفت: «این اقدام نشان‌دهنده اعمال فشارهایی است، زیرا موسویان حلقه ارتباطی با برخی لابی‌ها در خارج از ایران بود. این ایجاد جو پلیسی است كه نگران‌كننده است.»
وی در عین حال گفت انتظار دارد موسویان به زودی آزاد شود و درباره اینكه وی با اتهام جاسوسی روبرو شود ابراز تردید كرد.

عطریانفر تاكید كرد متحدان و دوستان آقای موسویان انتظار دارند حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی در صورتی كه وی به زودی آزاد نشود، در مقام دفاع از وی برآیند.

وی افزود: «همه تلاش دارند اطلاعاتی در این زمینه كسب كنند. همه چیز به صورتی مبهم انجام شده و این دفاع از وی را دشوار می‌كند.»


اتهام های موسویان اعلام شد

«خبرگزاری فارس» که زیر نظر اداره فرهنگی سپاه فعالیت می‌کند، به نقل از «یك منبع موثق» اتهام موسویان را «ارتباط با عوامل خارجی و تبادل اطلاعات با آنها» اعلام کرد.

این خبرگزاری نوشت: «در پی انتشار خبر بازداشت حسین موسویان عضو ارشد تیم مذاكره كننده سابق هسته‌ای و معاون مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت، یك منبع موثق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس جزئیات بیشتری را از خبر دستگیری موسویان تشریح كرد.»

منبع خبرگزاری فارس گفته است: «حسین موسویان دوشنبه شب به دادسرا احضار شد و پس از مراجعه و ادای توضیحات، دستگیر و در حال حاضر در زندان اوین به سر می‌برد.»

این منبع، اتهام موسویان را مسایل اقتصادی ندانست و اظهار داشت: وی به خاطر یكسری ارتباطات با عوامل خارجی و تبادل اطلاعات با آنها دستگیر و بازداشت شده است.
به گفته این منبع، موسویان احتمالاً درخصوص مسائل هسته‌ای با خارجی‌ها یكسرسی تبادل اطلاعات داشته است و اتهام جاسوسی درباره وی مطرح باشد.

این منبع موثق با بیان اینكه پرونده موسویان هنور در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرای تهران تحت رسیدگی است، افزود: موسویان در حال حاضر در مرحله بازجویی قرار دارد و تحقیقات درباره او ادامه دارد.

درخصوص احتمال آزادی موسویان نیز منبع خبرگزاری فارس گفته است: با توجه به اینكه ایشان تحت بازجویی هستند لذا بحث آزادی وی فعلاً منتفی است.


دو گزارش راجع به نظرات حسین موسویان درباره پرونده هسته ای ایران

بايد موضوع در همين جا متوقف شود

بايد انعطاف نشان داد



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024