جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 03.04.2007, 6:20


ایران در رفتار بریتانیا «تغییرات مثبت» می‌بیند

دویچه وله: مقام‌های ایران در مناقشه‌ی بازداشت ملوانان بریتانیایی لحن آرام‌تری اختیار کرده‌اند از این رو تصاویر دیگری از ملوانان بازداشت شده‌ی در تلویزیون ایران نشان داده نخواهد شد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه از تهران گزارش داد، مقام‌های ایران در مناقشه‌ی بازداشت ملوانان بریتانیایی لحن آرام‌تری اختیار کرده‌اند از این رو تصاویر دیگری از ملوانان بازداشت شده‌ی در تلویزیون ایران نشان داده نخواهد شد.
پیشتر، العالم، تلویزیون دولتی عرب‌زبان ایران، که برنامه‌هایش فقط برای خارج از ایران پخش می‌شود، خبر داده بود که هر ۱۵ ملوان انگلیسی اعتراف کرده‌اند، بدون مجوز وارد آبهای مرزی ایران شده‌اند. مقام‌های لندن گمان می‌برند، آنچه که به عنوان اعتراف‌های ملوانان از کانال‌های تلویزیونی ایران پخش می‌شود، زیر فشار اخذ شده‌اند.
با این وجود، یک سخنگوی دولت بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که در مواضع بریتانیا تغییری بوجود نیامده است. ملوانان باید بدون قید و شرط آزاد شوند.
تلویزیون دولتی ایران، شامگاه یکشنبه اول آوریل، تصاویر تازه‌ای از ملوانان بازداشت شده‌ی انگلیسی به نمایش گذاشت. در این تصاویر دو افسر بریتانیایی یکی پس از دیگری، در اونیفورم نظامی در برابر نقشه‌ای از خلیج فارس ظاهر شده و به محل دستگیری خود در آب های ایران اشاره می کنند. صدایی از آنها شنیده نمی‌شد اما تلویزیون دولتی ایران از قول آنها مدعی بود که هر دو افسر در حال تشریح چگونگی ورود خود به آبهای ایران هستند. علاوه‌براین به گفته‌ی تلویزیون ایران، هر دو نظامی گفته‌اند که با آنها بسیار خوب رفتار شده است.
تا کنون تصاویر اعتراف چهارتن از ملوانان بازداشت شده‌ی بریتانیایی از تلویزیون ایران به نمایش درآمده است. دولت بریتانیا به پخش این تصاویر اعتراض کرده و این کار ایران را غیرقابل قبول خوانده است.
۱۵ ملوان بریتانیایی در روز ۲۳ مارس در آبهای دهانه شط‌ ‌العرب (اروندرود) توسط سپاه پاسداران ایران بازداشت شدند. دولت ایران می‌گوید، این ملوانان به طور غیرقانونی وارد آبهای مرزی ایران شده‌اند. دولت انگلیس این ادعای ایران را رد می‌کند و معتقد است نیروهای آن کشور در آب‌های عراق و با ماموریت سازمان ملل، در حال انجام ماموریت خود بودند.
دولت آلمان و خانم آنگلا مرکل صدراعظم این کشور، به عنوان رئیس نوبتی اتحادیه‌ی اروپا در همبستگی با دولت انگلیس خواهان آزادی بی‌قید و شرط ۱۵ نظامی بریتانیایی شده‌اند.
همچنین جرج بوش، رییس جمهور آمریکا، روز یکشنبه‌ی گذشته ملوانان بریتانیایی را «گروگان» نامید و خواهان آزادی هرچه زودتر آنها شد.
محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران نیز در واکنش به اظهارات جرج بوش گفت: «رییس جمهوری آمریکا بهتر است دخالت‌های ضعیف، غیراخلاقی و غیرمنطقی نکند.»

مذاکرات مستقیم و دوطرفه

در همین‌حال، یک مقام رسمی بریتانیا خبر از مذاکرات رسمی و مستقیم میان لندن و تهران برای آزادی ملوانان بریتانیایی داد.
وزیر دفاع انگلیس به شبکه‌ی خبری بی بی سی گفت، لندن از تمام امکانات دیپلماتیک استفاده می‌کند تا قضیه به سرعت حل شود.
براون همچنین اظهار داشت:«ما مذاکرات مستقیم و دوطرفه با ایرانی‌ها داریم و ایرانی‌ها می‌دانند که تمام جامعه‌ی بین‌المللی از ما حمایت می‌کند.»
یک مقام رسمی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در تهران تایید کرد، مذاکرات مستقیم در جریان است و روابط رسمی میان دو کشور هیچ‌گاه قطع نشده است.


نرمش تهران در بحران ملوان‌ها؟

آفتاب: علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز دوشنبه در اظهاراتی آشتی‌جویانه پیرامون بحران بازداشت ملوان‌های انگلیسی، به انتقاد از رویکرد بریتانیا در این مناقشه پرداخت و بر «علاقمندی ایران برای حل سریعتر مساله پیش آمده» تاکید كرد. آن گونه که از اظهارات لاریجانی پیداست، تهران آمادگی دارد در صورت «اعتراف لندن به نقض حقوق مرزی ایران» و «تضمین این که چنین تخلفاتی دیگر تکرار نخواهد شد» به حل دیپلماتیک موضوع مبادرت ورزد.
لاریجانی که با با شبكه چهار تلویزیون انگلیس گفتگو می‌کرد، یادآور شد: ما از اینكه بعضی نیروهای انگلیسی در كشور ما هستند، خوشحال نیستیم. شاید اگر دولت بریتانیا نوع دیگری عمل می‌كرد، مساله تا بحال فیصله پیدا كرده بود.
وی با نكوهش توسل دولت انگلیس به ایجاد فضای تند تبلیغاتی و استفاده از ابزارهای سیاسی از جمله اتحادیه اروپا گفت: اگر در اتحادیه اروپا عضوی خطا كند و اتحادیه نیز از آن حمایت كند، معلوم می‌شود كه اتحادیه هم فرقی با آمریكا ندارد.
دبیر شورایعالی امنیت ملی با بیان اینكه مساله رخ داده و اختلاف نظر پیش آمده را می‌توان از طریق دیپلماسی و به صورت دو جانبه حل كرد، گفت: «مساله اول، تعیین این موضوع است كه آیا نیروهای انگلیسی در آبهای ایران بوده‌اند. از نظر ما ‪ ۱۰۰‬درصد در آبهای سرزمینی ما بوده‌اند و بر اساس كنوانسیون ژنو متخلف هستند. مساله دوم، این است كه تعهد و تضمین داده شود كه این تخلفات تكرار نخواهد شد».
لاریجانی همچنین بر قابل حل بودن مساله تاكید و اضافه كرد: اولویت ما حل مساله از طریق دیپلماتیك است. اما با ذهنیت اشتباه، قضاوت می‌شود و باید جلوی روش‌های اشتباه گرفته شود.
مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در بخش دیگری از اظهارت خود، پخش تلویزیونی اظهارات ملوانان و تفنگداران نیروی دریایی انگلیس و پذیرش نقض حریم آبهای سرزمینی ایران توسط آنان را واكنشی به انكارهای مقامات انگلیسی معرفی كرد و گفت: این عكس‌العملی به برخی رفتارها و انكارهای غیر منطقی طرف مقابل بود. تمام تصاویر را هم پخش نكردیم.
از لاریجانی درباره تصمیم ایران به محاكمه نظامیان انگلیسی سوال شد. دبیر شورایعالی امنیت ملی پاسخ داد: نیازی به محاكمه نیست مگر آنكه دولت بریتانیای كبیر علاقمند باشد كه مساله از طریق محاكمه حل شود.
وی همچنین بر علاقمندی ایران بر حل سریع‌تر مساله پیش آمده تصریح كرد و افزود: ابتدا باید مشخص شود كه نقض حریم ما رخ داده است یا خیر. باید شهامت داشته باشند و بگویند كه اشتباه كردند.
لاریجانی در پایان این مصاحبه موافقت ایران را برای حل مساله در مذاكره با مسوولان مختلف انگلیسی یا از طریق سفیران دو كشور اعلام كرد و گفت: به نظر ما باید هیاتی معلوم كند، آیا (حریم ایران) نقض شده است یا خیر.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024