جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.03.2007, 9:14

سفير فرانسه: اين بهترين ديداری بود كه از زمان آغاز مذاكرات داشتيم


ديپلمات‌های سازمان ملل می‌گويند پنج عضو دائمی شورای امنيت به اضافه آلمان در نشست روز دوشنبه‌ى خود در نيويورك در مورد قطعنامه جديد ايران به پيشرفت عمده‌ای دست يافته‌اند. قطعنامه‌ی جديد ايران را به علت سرپيچی از تعليق برنامه‌ى غنی‌سازی اورانيوم مشمول تحريم‌های اقتصادی بيشتری قرارخواهد داد.
اين نشست نيز همانند چندين نشست گذشته اين شش كشور، پشت درهای بسته برگزار شد و ظاهرا اساس توافق، در مورد ممنوعيت وام و تسهيلات كشورها به ايران است.
اميرجونز پری نماينده بريتانيا اظهارداشت شش قدرت جهان اميدوارند كه پيشرفت خود را در اين زمينه امروز، سه شنبه، به شورای امنيت گزارش كنند.
آله هاندرو ولف كفيل نمايندگی آمريكا در سازمان ملل متحد اظهار داشت هدف اين است كه قطعنامه جديد تا پايان هفته جاری به رای گذارده شود.
شورای امنيت سازمان ملل متحد در ماه دسامبر سال گذشته با تصويب قطعنامه ای ايران را مشمول تحريم های اقتصادی محدودی قرار داد و ٦٠ روز به ايران مهلت داد كه غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد. ايران اين قطعنامه را ناديده گرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «امير جونز پاری» روز دوشنبه پس از نشست سفرای پنج كشور عضو دائم شورای امنيت به علاوه آلمان در جمع خبرنگاران گفت: «ما پيشرفت مهمی كرده‌ايم.»
وی افزود: «انتظار ما اكنون اين است كه نتيجه بحث‌های ما بعدازظهر امروز توسط كارشناسانمان جمع‌بندی شده و به پايتخت‌هايمان فرستاده شود و ما بار ديگر فردا صبح درباره چگونگی پيشرفت ديدار می‌كنيم.»
سفير انگليس در سازمان ملل تاكيد كرد اين كشورها روز سه‌شنبه خواهند توانست پيشرفت خود را به اعضای غيردائم شورای امنيت گزارش دهند.
«ژان-مارك دلا سبليه»، سفير فرانسه روز دوشنبه گفت: «فكر می‌كنم ما اكنون بسيار نزديك شده‌ايم. اين بهترين ديداری بود كه ما از زمان آغاز مذاكرات داشتيم.»
وی افزود: «ما می‌خواهيم ايرانيها درك كنند يك گزينه پيش رو دارند. باب (مذاكره) هميشه باز است. اميدواريم اين قطعنامه آنها را به تفكر دوباره وادارد و آنها به آنچه همه ما انتظار داريم بازگردند و فعاليت‌های غنی‌سازی و بازفرآوری خود را به حال تعليق درآورند.»
«توماس ماتوسك»، سفير آلمان نيز گفت: «اين يك تجربه بسيار اميدواركننده است كه شش كشور تلاش كردند به صورتی بسيار سازنده و رو به جلو همكاری كنند و اين نشان‌دهنده آن است كه شورای امنيت متحد است زيرا ما به اين مسئله برای بازگرداندن ايران به مذاكره نيازمنديم.»
وی اظهار داشت: «اين همان چيزی است كه ما می‌خواهيم. اين اقدامی تنبيهی نيست، اين مسئله به ايران آسيب نمی‌زند اما آنها را به مذاكره بازمی‌گرداند و به آنها كمك می‌كند راهی برای برون‌رفت از انزوايی كه خودشان ساخته‌اند، بيابند.»
با اين وجود «لورا تروليان>، خبرنگار بی‌بی‌سی در مقر سازمان ملل، می‌گويد نمايندگان اين كشورها به طور خصوصی اذعان می‌كنند كه تحريم‌های مورد بحث محدود خواهد بود. اما ديپلمات‌ها می‌گويند به عقيده آنها مهم اين است كه جبهه‌ای متحد مقابل ايران تشكيل و به آن كشور نشان داده شود كه سازمان ملل برنامه غنی سازی اورانيوم در اين كشور را تاييد نمی‌كند.
تدابير مورد بررسی كنونی شامل تحريم تسليحاتی و خودداری از دادن اعتبارات دولتی به شركت‌هايی است كه با ايران تجارت می‌كنند.
به گفته خبرنگار بی بی سی، چين و روسيه استدلال می كنند ابعاد تحريم ها خيلی وسيع است و خطر آن وجود دارد كه به مردم ايران صدمه بزند. هر دو كشور دارای روابط تجاری گسترده با ايران هستند.
آلمان نيز گفته است كه برخی از اين تدابير می تواند به شركت‌های كوچك طرف معامله با ايران آسيب برساند.
قطعنامه 1737 كه در 23 دسامبر تصويب شد تا روز 21 فوريه (سه هفته پيش) به ايران مهلت می داد تا فعاليت های حساس اتمی خود را به حالت تعليق در آورد اما ايران از اجرای اين قطعنامه خودداری ورزيد.
قطعنامه شماره 1737، كه پس از تقريبا چهار ماه كشمكش كشورهای غربی با روسيه و چين تصويب شد، فروش مواد و فناوری های اتمی و موشكی به ايران را ممنوع و دارايی های برخی مقام های ايرانی درگير در بخش های حساس آن برنامه ها را مسدود می كند.
به گفته ديپلمات ها اكنون اين شش كشور سعی دارند همان تحريم ها را يك درجه تشديد كنند.
مقام های كشورهای عضو دائم شورای امنيت و آلمان اعلام داشته اند كه اين بار تاكيد آنها بر سرعت عمل در تصويب قطعنامه ای جديد است و نه شدت تحريم ها.
به گفته ناظران، تصويب سريع قطعنامه جديدی عليه ايران، ولو شامل تنبيه های معتدلی نيز باشد، به اين كشور گوشزد می كند كه جامعه جهانی در مخالفت با سياست هسته ای كنونی اين كشور وحدت نظر دارد و ممكن است در صورت لزوم، اقدامات شديدتری را مورد توجه قرار دهد.


منابع گزارش: بی‌بی‌سی‌، خبرگزاری فارس



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024