جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.02.2007, 14:22

خبرگزاری فرانسه:


ايسنا: خبرگزاری فرانسه به نقل از ديپلمات‌ها گزارش داد، ايران نصب سانتريفيوژ‌ها در تاسيسات نطنز را آغاز كرده است.
اين خبرگزاری به نقل از ديپلمات‌های وين افزود كه ايران در عين حال مانع از نصب دوربين‌های نظارتی آژانس در سالن بزرگ اين تاسيسات زيرزمينی شده است كه خط توليد يا آبشارها در آن قرار دارد.
يك ديپلمات در وين، مقر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت: ساخت و ساز (در تاسيسات زيرزمينی‌ نطنز) آغاز شده است، اما آبشارها هنوز مونتاژ نشده‌اند.
ديپلمات ديگری گفت كه جمع آوری قطعات سانتريفيوژی هفته گذشته آغاز شده است.
اين ديپلمات گفت كه با اين حال ايران هنوز يك آبشار كامل را مونتاژ نكرده است. يك آبشار كامل واحد بنيادی آغاز غنی سازی حقيقی است.
مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از اظهارنظر در اين باره خودداری كرد، اما گوردون جاندروئه، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريكا در اظهاراتی گفت كه اگر اين خبر صحيح باشد نشان خواهد داد كه دولت ايران به ناديده گرفتن جامعه‌ی بين‌المللی و سازمان ملل ادامه می‌دهد.


ممانعت از نصب دوربين‌های آژانس

خبرگزاری رويتر امروز (جمعه) به نقل از ديپلمات‌ها گزارش داد: ايران به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه نصب دوربين‌های نظارتی در تاسيسات نطنز را نداده است.
اين خبرگزاری افزود: انتظار می‌رود تهران در جشن‌های سالانه‌ی انقلاب اسلامی تسريع فعاليت غنی‌سازی در اين كشور را اعلام كند و اين كار احتمالا تنش‌ها ميان ايران و قدرت‌های غربی كه از طريق تصويب قطعنامه‌ای در شورای امنيت عليه تهران اقدام كرده‌اند را بالا خواهد برد.
رويتر تاكيد كرد: خودداری تهران از اينكه به بازرسان اجازه دهد دوربين‌های نظارتی در سالن زيرزمينی سانتريفوژها در نطنز را به شبكه متصل كنند، غيرقانونی نيست؛ زيرا فعاليت هسته‌يی اين تاسيسات هنوز آغاز نشده است.
اين گزارش به نقل از ديپلمات‌های آگاه از فعاليت‌های آژانس در وين افزود كه ايران ظرف چند روز گذشته مانع از آن شده است كه بازرسان دوربين‌های نظارتی را در تاسيسات زيرزمينی نطنز نصب كنند.
يكی از اين ديپلمات‌ها كه مانند ديگران از افشای نامش خودداری كرد گفت: ‌دوربين‌ها بايد پيش از آن كه مواد هسته‌يی به سانتريفوژها برای غنی‌سازی تزريق شوند، قادر به كار باشند.
وی افزود:‌ گفت و گوها برای حل اين مشاجره آغاز شده است.
ديپلمات‌ ديگری در وين گفت: تا پيش از آن كه هرگونه عمليات واقعی سانتريفوژها آغاز شود برای حل اين مشكل زمان وجود دارد.
ديپلمات سومی نيز گفت: ‌ايران با اين كار توافقنامه‌ی پادمان‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را نقض نمی‌كند؛ زيرا فعاليت هسته‌يی هنوز در اين تاسيسات آغاز نشده است.
اين ديپلمات گفت اما رفتار ايرانی‌ها منعكس كننده‌ی افزايش تنش‌هاست؛ آنها هيچ انگيزه‌ای برای شفاف بودن ندارند. زيرا احساس می‌كنند قطعنامه‌ی تحريم‌های سازمان‌ ملل غيرقانونی است و به نظر می‌رسد كه می‌خواهند به عنوان بخشی از راه‌حلی از طريق مذاكره اين دوربين‌ها را بپذيرند.
براساس اين گزارش مقامات ايران و آژانس هيچ اظهارنظر فوری در خصوص اين خبر نداشتند.
بازرسان و دوربين‌های نظارتی آژانس همچنان به نظارت بر فعاليت ٣٥٠ سانتريفيوژ در تاسيسات نطنز ادامه می‌دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024