جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 22.01.2007, 9:04


آفتاب: يك ماه پس از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا كه توسط محمد رضا باهنر به «تكه تكه شدن» اصولگرايان تعبير شد، به نظر می‌رسد كه ابعاد اختلاف در اين جناح به مراتب گسترده‌تر از هر زمان ديگری شده است. عمق اختلاف در جبهه اصولگرايان كه در ابتدا به غلط توسط برخی رسانه‌ها به عنوان مجموعه يكدست حامی احمدی‌نژاد معرفی می‌شد تا آن جا پيش رفته است كه فراكسيون اصولگرايان در مجلس شورای اسلامی را منشعب كرد و برخی از خوشنام‌ترين حاميان اوليه محمود احمدی‌نژاد يعنی عماد افروغ و محمد ‌خوش‌چهره را در مقابل محمد رضا باهنر (نماد حمايت سياسی از دولت) قرار داد.

محمد رضا باهنر يعنی كسی كه اينك تابوت «فراكسيون يكدست اصولگرايان» را بر دوش خود می‌كشد همان كسی است كه به مدد درگوشی‌ها و رايزنی‌های سياسی توانسته است دولت را تاكنون از امواج بزرگ انتقادی اصولگرايان در پارلمان رهايی بخشد و وجهه‌ای آبرومند از همكاری دولت‌‌ـ‌ مجلس ارايه كند. او اما اكنون خود به هدف اصلی اصولگرايان منتقد تبديل شده است. يعنی كسانی كه می‌گويند حمايت‌های باهنر و ياران سياسی‌اش از محمود احمدی‌نژاد و دولت نهم مانع تصحيح برخی رويكردهای توده‌گرا، غير كارشناسی و حتی غيرقابل درك دولت در حوزه‌های سياسی، اقتصادی و بين‌المللی است.

فراكسيون جديد اصولگرايان در مجلس هفتم روز يكشنبه در حالی اعلام موجوديت كرد كه به گفته «سعيد ابوطالب»، برخی چهره‌های خبرساز نظير عماد افروغ، محمد ‌خوش‌چهره، حسن سبحانی و محمود مدنی عضو اين ائتلاف جديد هستند. حساسيت اين انشعاب بيشتر از آن جهت است كه اغلب اين انشعابيون روزی حامی سرسخت و پر و پا قرص محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند. فراموش نكنيم كه محمد خوش‌چهره همان مردی است كه در ميانه رقابت‌های انتخاباتی سال ٨٤ به صدا و سيما آمد و در مقابل اين نگرانی نماينده هاشمی رفسنجانی (نوبخت) كه می‌گفت مديران با تجربه و شخصيت‌های سرشناس حاضر به همكاری با محمود احمدی‌نژاد نخواهد بود؛ چهره‌ای خشم زده به خود گرفت و تاكيد كرد «من خود در خدمت ايشان هستم».

حساسيت انشعاب در فراكسيون اصولگرايان امّا فقط آن نيست كه موج فاصله ‌گرفتن حاميان اصولگرای احمدی‌نژاد از او به دليل عملكردش را به نمايش می‌گذارد. چرا كه گفته می‌شود يكی از دلايل اين انشعاب در فراكسيون اصولگرايان مجلس هفتم اين است كه هيات رييسه مجلس شورای اسلامی تلاش می‌كند نمايندگانی را كه پای طرح احضار رييس جمهور به مجلس را امضا كرده‌اند متقاعد كند امضای خود را پس بگيرند. فراكسيون انشعاب كرده از فراكسيون اصولگرايان در مجلس متشكل از محمد خوش چهره،‌ عماد افروغ، حسن سبحانی،‌ سعيد ابوطالب و .. می‌باشد كه همگی پای طرح احضار رييس جمهور به مجلس را امضا كرده‌اند. به طوری كه برخی از تحليلگران سياسی اين فراكسيون انشعاب كرده را «فراكسيونی برای احضار رييس جمهور به مجلس» دانسته‌اند.

پيش از اين محمدرضا باهنر نايب رييس مجلس در گفت و گو با آفتاب با اشاره به اينكه برخی تلاش‌ها از سوی نمايندگان برای احضار رييس جمهور به مجلس وجود دارد گفته بود: « تلاش می‌كنيم مانع احضار رييس جمهور به مجلس شويم و مشكلات را از طريق گفت و گو رايزنی حل كنيم».

واكنش باهنر به انشعاب اصولگرايان

جنجال خبری ناشی از انشعاب اصولگرايان در حالی است كه محمدرضا باهنر رئيس فراكسيون اصولگرايان در واكنش به تشكيل «فراكسيون اصولگرايان خلاق» اعلام كرد «در جو عمومی مجلس چنين فضايی برای اين فراكسيون وجود ندارد و ممكن است يك يا دو نمايند به دنبال تشكيل چنين فراكسيونی باشند اما ساير نمايندگان فراكسيون اصولگرا چنين نظری را ندارند».
باهنر در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی آفتاب با بيان اين كه «بايد ماهيت اين فراكسيون را بررسی كرد» گفت:‌ بايد ديد كه اين دوستان با چند نفر می‌‌خواهند فراكسيون تشكيل دهند و اصولا به دنبال چه كاری در مجلس هستند؟
وی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به خبر يكی از سايت‌ها كه وی را به كارشكنی در طرح‌های استيضاح و تحقيق و تفحص متهم كرده بود، گفت: من اين خبر را تكذيب می‌كنم و اساسا آن را دروغ می‌دانم.

چرا فراكسيون اصولگرايان منشعب شد؟

عماد افروغ، رييس كميسيون فرهنگی و يكی از چهره‌های شاخص و با نفوذ طيف اصولگرای مجلس،‌ وجود فراكسيون اصولگرايان خلاق را در فضای سياسی ايران لازم دانست و در خصوص دلايل به وجود آمدن ابن فراكسيون گفت «ما احساس می‌كنيم كه بايد فعال‌تر و نقادانه‌تر برخورد كنيم و اين موضوع نيازمند يك قرائت و تعبير جديد از اصولگرايی است».

افروغ در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی آفتاب با بيان اين كه «جامعه ايران در حال پوست انداختن است»‌ افزود: من بارها گفته‌ام كه جامعه ايران اكنون در حال پوست انداختن است اما متأسفانه برخی نمی‌خواهند اين پوست انداختن سياسی را درك كنند و به مقابله با آن می‌پردازند و تنها چارچوب دوگانه چپ و راست را به عنوان طيف سياسی قلمداد می‌نمايند.

نماينده مردم تهران در ادامه سخنانش اصولگرايان را دو گروه دانست و گفت: اصولگرايی به دو بخش تقسيم می‌شود: «اصولگرايی خام و اوليه» و «اصولگرايی خلاق و انتقادی» كه من خود را وابسته به دسته دوم می‌دانم.

افروغ افزود: اگر فرصت ظهور و انسجام اصولگرايان دسته دوم به وجود آيد، ‌من با كمال ميل استقبال می‌كنم، اما هنوز تشكيلات منسجم و مستقلی در ميان نيست چرا كه اين موضوع مستلزم زمان بيشتری است.

وی وجود فراكسيون اصولگرايان خلاق را برای جامعه ضروری و لازم دانست و افزود: اصل وجودی اين فراكسيون منتفی نيست اما هنوز آن را اعلام رسمی نمی‌كنيم و می‌توان به گونه‌ای غيررسمی گفت كه چنين فراكسيونی در حال شكل‌پذيری است و ما با توجه به شناختی كه از تحولات سياسی ايران داريم، وجود فراكسيون اصولگرايان خلاق را لازم می‌دانيم.

باهنر، عامل انشعاب اصولگرايان

يكی از اعضای فراكسيون جدا شده از اصولگرايان در مجلس تاكيد كرد «وجه بارز اين فراكسيون جديد مرزبندی آن با آقای باهنر است».
وی كه نخواست نامش ذكر شود در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی آفتاب در پاسخ به اين سؤال كه «اصولگرايان خلاق» دارای چه ويژگی‌هايی است گفت: «نام درست اين فراكسيون جديد «اصولگريان اصيل» است. البته بر سر نام‌ها مناقشه نيست. اما ويژگی اين فراكسيون جديد مرزبندی مشخص و جدايی آن با آقای محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس و هواداران وی است».

روز يكشنبه سيعد ابوطالب نماينده تهران گفت كه فراكسيونی با عنوان فراكسيون اصولگرايان خلاق كه حساب خود را از هیأت رئيسه و فراكسيون فعلی و مشخصا آقای باهنر جدا كرده به دليل عدم احترام فراكسيون فعلی به نظر جمعی اعلام موجوديت می‌كند.

پيش از اين محمد خوش چهره از نمايندگان اصولگرای منتقد احمدی نژاد در گفت و گو با خبرنگار سياسی آفتاب از برخی از انحرافات در جبهه اصولگرايی انتقاد كرده بود و در پاسخ به سوالی درباره افزايش هشدارهای فعالان سياسی جناح راست درباره تخطی از مبانی اصولگرايی آن را نشانه نگرانی اصولگرايان اصيل از اقدامات و سياست‌های دولت و برخی از حاميان محمود احمدی نژاد دانسته بود. وی همچنين در خصوص احضار رييس جمهور به مجلس به خبرنگار ما گفته بود كه احمدی نژاد بايد در بازگشت از سفر از آمريكای لاتين به مجلس درباره انتخاب اين زمان برای سفر و غيبت خود در زمان ارائه لايحه بودجه پاسخ دهد.

گفته می‌شود يكی از دلايل اين انشعاب در ميان فراكسيون اصولگرايان در درون مجلس هفتم اين است كه هيات رييسه مجلس شورای اسلامی تلاش می كند نمايندگانی را كه پای طرح احضار رييس جمهور به مجلس را امضا كرده‌اند متقاعد كند كه امضای خود را پس بگيرند.

پيش از اين محمدرضا باهنر نايب رييس مجلس در گفت و گو با آفتاب با اشاره به اينكه برخی تلاش‌ها از سوی نمايندگان برای احضار رييس جمهور به مجلس وجود دارد گفته بود: « تلاش می‌كنيم مانع احضار رييس جمهور به مجلس شويم و مشكلات را از طريق گفت و گو رايزنی حل كنيم».

فراكسيون انشعاب كرده از فراكسيون اصولگرايان در مجلس متشكل از محمد خوش چهره،‌ عماد افروغ، حسن سبحانی،‌ سعيد ابوطالب و .. می‌باشد كه همگی پای طرح احضار رييس جمهور به مجلس را امضا كرده‌اند. به طوريكه برخی از تحليلگران سياسی اين فراكسيون انشعاب كرده را فراكسيونی برای احضار رييس جمهور به مجلس دانسته‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024