جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 03.01.2007, 11:47


ايسنا: روزنامه بوستون گلوب از تشكيل يك گروه ويژه كاری در وزارت امور خارجه‌ی آمريكا برای مقابله با تهران و تلاش برای تضعيف ايران خبر داد.
روزنامه‌ی آمريكايی بوستون گلوب با متهم كردن ايران به دنبال كردن برنامه هسته‌يی نظامی نوشت: يك گروه ويژه از مقامات‌ آمريكايی تقريبا در يك سال گذشته به آرامی در حال هماهنگ كردن اقداماتی به منظور مقابله با تهديد در حال ظهور ايرانی "مسلح به سلاح‌های هسته‌يی" بوده‌اند كه از جمله‌ی اين اقدامات توسعه‌ی قابليت‌های نظامی متحدان عرب از جمله عربستان، امارات و بحرين بوده است.
اين گزارش به نقل از آنچه "تعدادی از مقامات كاخ سفيد، پنتاگون و وزارت امور خارجه كه با اين گروه در ارتباطند" خواند نوشت: اين گروه كه گروه "سياست و عمليات ايران و سوريه" نام دارد، همچنين وظيفه‌ی هماهنگ كردن ساير اقدامات از جمله حمايت مخفيانه از مخالفان ايران و به را ه انداختن خشم بين المللی عليه ايران را با انتشار نقش ادعايی اين كشور در حمله‌ی تروريستی ١٩٩٤ در آرژانتين بر عهده داشته است.
بر اساس اين گزارش، مقامات پنتاگون كه در اين گروه فعال هستند، قصد دارند در ماه فوريه از كنگره بخواهند كه بودجه‌ی انتقال سخت افزارهای نظامی را به متحدان آمريكا در خليج فارس افزايش دهد و طرح های فعاليت نظامی مشترك را تسريع كند. انتظار می‌رود اين تقاضا كه هنوز در حال تنظيم است، شامل سيستم های دفاع موشكی پيشرفته تر و رادار هشدار اوليه برای ردگيری و ممانعت از حملات موشكی ايران شود، اما فقط به اين موارد محدود نمی‌شود.
بوستون گلوب در ادامه به نقل از اميل الحكايم،‌ محقق مركز استيمپسون نوشت: ‌واشنگتن می‌خواهد برای يك رويارويی نهايی آماده شود.
به نوشته‌ی اين روزنامه، وجود اين امر منعكس كننده‌ی تشديد طراحی‌های دولت بوش درباره‌ی ايران است. سوريه هم كه از طريق توافقات نظامی با ايران مرتبط است، محور توجه سطح پايين‌تری برای اين گروه است. فعاليت‌های اين گروه آن چنان سری بوده است كه چندين مقام دفتر امور خاور نزديك وزارت امور خارجه‌ی آمريكا می‌گويند كه از وجود آن اطلاعی ندارند.
بر اساس اين گزارش، اگرچه آمريكا بارها اعلام كرده است كه سياستش سرنگونی رژيم ايران نيست، اما يك مقام سابق آمريكايی كه هشت ماه قبل در يكی از نشست‌های اوليه اين گروه شركت داشت در مصاحبه‌ای گفت كه وی اين تصور را دارد كه تغيير رژيم يكی از اهداف كليدی بسياری از شركت كنندگان در آن جلسه بوده است.
وی گفت كه برخی از گزارش‌های اطلاعاتی جاسوسی كه اعضای اين گروه ارايه كرده‌اند، آنچنان طبقه‌بندی شده بود كه فقط برای چند نفر در دولت آمريكا قابل دسترسی بود و اين نشان می‌دهد كه فعاليت‌های اين گروه بسيار فراتر از فعاليت‌های عادی است.
بوستون گلوب ادامه داد: اما مصاحبه‌ها با چند تن از مقامات كاخ سفيد، پنتاگون و وزارت امورخارجه نشان می‌دهد كه اهداف گروه معتدل‌تر هستند. برخی گفتند كه فعاليت‌های جاری نظامی آمريكا در عراق و افغانستان، گزينه‌های آنها را درباره تمايل به تغيير رژيم در تهران و دمشق محدود ساخته است. آنها گفتند كه اكنون هدف اصلی پيگيری سياست بازدارندگی در قبال ايران به شكل جنگ سرد و با اين اميد است كه ايرانی‌ها روزی خودشان دولت‌شان را تغيير دهند.
به نوشته اين روزنامه، مقامات رسمی كه به علت نداشتن اجازه‌ی صحبت در اين باره‌ خواستند نام‌شان فاش نشود، گفتند: اين گروه يك آژانس بين نهادی برای بررسی ديدگاه‌ها و راهبردها به منظور كاهش نفوذ ايران است. مقامات ارشد از وزارت امور خارجه، كاخ سفيد، سيا، وزارت خزانه داری و ساير آژانس‌ها ديدارهايی برای گزارش عمليات‌های روز به روزشان به طور هفتگی با يكديگر ديدار می‌كنند.
كيت استار،‌ يك سخنگوی شورای امنيت ملی كاخ سفيد در اين باره گفت: برگزاری همايشی برای مذاكرات اين گروه درباره‌ی ايران و سوريه و سهيم شدن در ايده‌های يكديگر و دنبال كردن مسايل به صورت هفتگی بسيار كارآمد است.
به نوشته‌ی اين روزنامه، كار اين گروه كه بر انزوا و محدود كردن ايران متمركز است هماهنگی با خودداری دولت از دسترسی ديپلماتيك به ايران و سوريه است كه گروه تحقيق در عراق پيشنهاد كرده است.
يكی از مقامات عالی رتبه‌ی وزارت امور خارجه‌ی آمريكا كه در اين گروه فعاليت دارد با ادعای تاثير منفی ايران بر لبنان، عراق،‌ افغانستان، اسراييل و سرزمين‌های فلسطين گفت: ايران كليد هر چيزی در سطح استراتژيك است. اينها كارهايی است كه آنها انجام می‌دهند؛ زيرا (از جانب آمريكا احساس ضعف می‌كنند) بهترين چيز برای ما قدرت است؛ نه اينكه بگوييم "لطفا با ما گفت‌و‌گو كنيد".
اين گزارش حاكی است: اين گروه پس از آن طراحی شد كه "گروه سياست و عمليات در عراق" در سال ٢٠٠٤ برقرار شد كه اطلاعات را جمع آوری و اقدامات آمريكا در عراق را هماهنگ می‌كرد. آنچه كه باعث تعجب شد اين بود كه اين گروه به جای استفاده از كاركنان وزارت امور خارجه، افرادی را از "بيرينگ پوينت" (يك شركت ارايه دهنده‌ی خدمات مشاوره در امور امنيتی و مديريتی) استخدام كرد. اين همان شركتی بود كه گروه سياست و عمليات در عراق نيز نيروهايش را از آنجا به خدمت گرفته بود.
شان مك كورمك،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمريكا در اين باره گفت كه از اين گروه به علت تجربه و كار خوبش در عراق كمك گرفته شده است.
رياست اين گروه را جيمز جفری، معاون وزير خارجه و اليوت آبرامز، معاون مشاور امنيت ملی بوش، دو تن از جنگ طلبان مسوول سياست خاورميانه‌ای آمريكا به عهده دارند. مايكل دوران نيز به عنوان جانشين آبرامز در غياب وی فعاليت دارد. اليزابت چنی، دختر ديك چنی، معاون بوش تا پيش از مرخصی‌ استعلاجی دوران بارداری‌اش در اوايل سال جاری ميلادی رياست مشترك اين گروه را عهده دار بود.
اين گروه از پنج ستون يا گروه كاری تشكيل می‌شود. گروه نظامی كه راههای تقويت دفاع‌های عربی و ايجاد همكاری نظامی بيشتر ميان كشورهای حاشيه‌ی خليج فارس را عهده دار است. گروه دموكراسی كه بر تلاش‌های وزات امور خارجه برای ارايه‌ی كمك مالی به مخالفان درون ايران و سوريه متمركز است و نيز درصدد راه‌هايی برای استفاده از تبادلات علمی و كنفرانس‌های حقوق بشری است تا درباره‌ی آنچه در ايران در حال رخ دادن است اطلاعات بيشتری كسب شود. گروه كاری سوم بر مسايل مالی و تلاش‌های وزارت خزانه‌داری برای تقويت محدوديت‌های دوجانبه در انتقال پول به و از بانك‌های ايرانی متمركز است و گروه چهارم بر روابط ويژه‌ی ايران با عراق، لبنان، افغانستان و سازمان‌های تروريستی متمركز است و با دقت بسيار نقش ادعايی ايران در بمبگذاری مركز يهويان در آرژانتين در سال ١٩٩٤ را دنبال می‌كند و گروه پنجم كه گروه هماهنگ كننده توسعه مطبوعات در ايران سوريه و منطقه است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024