جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 01.12.2006, 9:03


سلامت نيوز: دبيركل سازمان ملل در پيام خود به مناسبت روز جهانی ايدز اعلام كرد كه از زمان اولين مورد گزارش ايدز در طول ٢٥ سال گذشته، اين بيماری جهان را تغيير داده است.

كوفی عنان دبيركل سازمان ملل در پيامی به مناسبت روز جهانی ايدز ضمن بيان مطلب فوق خاطرنشان كرد: اين بيماری جان ٢٥ ميليون تن را گرفته و ٤٠ ميليون نفر ديگر را آلوده كرده است. ايدز به عامل مهم مرگ و مير در جهان در بين زنان و مردان بين ١٥ تا ٥٩ سال شده است. اين بيماری بزرگترين بد اقبالی را در تاريخ پيشرفت بشر متوجه انسان كرده است و به عبارت ديگر به بزرگترين چالش نسل ما تبديل شده است.

وی در ادامه افزود: مدت‌های طولانی جهان اين بيماری را منكر شد و نپذيرفت اما طی ١٠ سال گذشته ديدگاه‌ها تغيير كرده است. هم‌اكنون جهان مقابله با اين بيماری را به عنوان يك عامل مخرب جدی آغاز كرده است. منابع مالی در اين زمينه تعهداتی دادند كه هرگز در گذشته اين تعهدات را نداده بودند، مردم به درمان‌های ضد ويروسی دسترسی پيدا كردند كه در گذشته هرگز اين امكان وجود نداشت، و چندين كشور مبارزه با شيوع اين بيماری را مديريت كردند كه هرگز قبلا اين مبارزه را انجام نداده بودند. هم‌اكنون كه شمار مبتلايان به اين عفونت فروكش كردنی نيست ما به تحريك خواست و اراده سياسی كه قبلا هرگز وجود نداشته، نياز داريم.

عنان اضافه كرد: تاسيس دفتر برنامه ايدز سازمان ملل (UNAIDS) در يك دهه پيش كه نيروها و منابع را از بسياری از بخش‌های خانواده سازمان ملل گردهم آورد، نقطه عطفی در انتقال روشی بود تا جهان به كمك آن در مقابل ايدز بايستد و پنج سال قبل تمام كشورهای عضو سازمان ملل با پذيرفتن بيانيه تعهد شامل اهداف ويژه بلندمدت در چارچوب زمانی برای مقابله با همه‌گيری اين بيماری، به نقطه عطف تازه‌ای دست پيدا كردند.

وی همچنين متذكر شد: در همان سال‌ها از آنجا كه من مساله ايدز را در اولويت كارهايم بعنوان دبير كل سازمان ملل قرار دادم، خواستار تعيين بودجه اضافی از هفت ميليارد دلار آمريكا به ١٠ ميليارد دلار در سال شدم. امروز من عميقا افتخار می‌كنم كه طرفدار صندوق جهانی مقابله با ايدز، سل و مالاريا هستم كه تقريبا سه ميليارد دلار به برنامه‌های سراسر جهان منتقل كرده است. اخيرا ما شاهد بودجه‌های اضافی مهمی از اهدا كنندگان دو جانبه، گنجينه‌های ملی، جامعه مدنی و ساير منابع بوده‌ايم اما باز هم بودجه بيشتری مورد نياز است به طوری كه تا سال ٢٠١٠ در مجموع بودجه مورد نياز برای واكنش موثر در برابر ايدز به ٢٠ ميليارد دلار در سال افزايش خواهد يافت.

دبير كل سازمان ملل در پيام خود ادامه داد: ما نمی‌توانيم خطر كنيم و اجازه دهيم پيشرفت‌هايی كه به دست آمده از بين برود. چالش فعلی اين است كه تمام تعهداتی كه دولت‌ها داده‌اند، اجرا شود. رهبران بايد خود را مسوول بدانند و همه ما هم بايد آنها را مسوول به شمار آوريم.

وی تاكيد كرد: «مسووليت» - كه بعنوان موضوع روز جهانی ايدز در سال ٢٠٠٦ انتخاب شده است - نيازمند اين است كه هر رييس جمهور، نخست وزير و يا هر فرد پارلمانی و سياسی تصميم بگيرد و اعلام كند كه ايدز بايد توسط من متوقف شود. نيازمند اين است كه اين افراد حفاظت از تمام گروه‌های مستعد را - شامل افراد حامل ويروس ايدز، جوانان و معتادان - تقويت كنند. نيازمند اين است كه دست به دست هم با گروه‌های جامعه مدنی كه برای اين مبارزه بسيار حياتی هستند، همكاری كنند و نيازمند اين است كه برای تغيير واقعی و مثبت در روابط بين زنان و مردان در تمام سطوح جامعه تلاش كنند.

عنان همچنين اظهار داشت اما مسووليت فقط برای افرادی كه سمتی دارند به كار نمی‌رود. بلكه مربوط به همه ما است. اين مسووليت‌پذيری نيازمند اين است كه سران تجاری در مراكز شغلی و در جوامع گسترده‌تر برای پيشگيری از ايدز تلاش كنند و از كاركنان آلوده به اين ويروس و خانواده‌های آنها مراقبت كنند. نيازمند اين است كه كاركنان بهداشتی، رهبران جوامع و گروه‌های با ايمان بدون قضاوت كردن گوش فرا دهند و توجه كنند. نيازمند اين است كه پدران، شوهران، پسرها و برادران ما از حقوق زنان حمايت كرده و اين حقوق را بپذيرند. نيازمند اين است كه معلمان از روياها و آرمان‌های دختران حمايت كنند. نيازمند اين است كه مردان كمك كنند كه مردان ديگر همواره مسووليت‌شان را در نظر داشته باشند - و درك كنند كه مردانگی واقعی به معنی حفاظت و مراقبت كردن از ديگران در برابر خطرات است. و نيازمند اين است كه هر يك از ما كمك كنيم تا ايدز از تاريكی‌ها بيرون بيايد و اين پيام را گسترش دهيم كه سكوت در برابر اين بيماری به معنای مرگ است.

كوفی عنان در پايان خاطر نشان كرد: من به زودی از سمت دبير كلی سازمان ملل كنار خواهم رفت اما تا جايی كه قدرت دارم اين پيام را گسترش خواهم داد. به همين دليل است كه روز جهانی ايدز هميشه برای من روز خاصی خواهد بود. در روز جهانی ايدز بياييد قول بدهيم كه نه تنها امروز يا امسال يا سال آينده بلكه هر روز تا زمان غلبه بر اپيدمی ايدز، متعهد بمانيم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024