جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.10.2006, 15:23


ايلنا: ١٠ تن از شخصيت‌‏های سياسی، فرهنگی و حقوقی با انتشار بيانيه‌‏ای نسبت به روند جديد برخورد با دانشجويان اعتراض كردند.
به گزارش "ايلنا"‌‏ در اين بيانيه كه به امضای عزت‌‏الله سحابی، ابراهيم يزدی، حبيب‌‏الله پيمان، سعيد حجاريان، محسن كديور، هاشم آقاجری، عليرضا علوی‌‏تبار، شيرين عبادی، بابك احمدی و خشايار ديهيمی رسيده، آمده است: در جوامعی كه دانشگاه در آنها جايگاهی تعريف‌‏شده و تثبيت‌‏شده دارد، دانشگاه علاوه بر توليد و توزيع دانش مدرن، محل پرورش اجتماعی - سياسی دانشجويان است. بر همين اساس دانشگاه‌‏ها زمينه­ساز كسب تجربيات لازم از در هم آميختن نظر و عمل هستند. دانشجويان علاوه بر تجربه، امكان آزمون و خطا را در محيطی می‌‏يابند كه كوچك‌‏ترين خطايی بر مبنای دانش روز به آنها گوشزد می‌‏شود و از اين طريق به لحاظ شهروندی نيز ارتقا می­يابند.
اين بيانيه می‌‏افزايد: البته تحقق اين امور، همگی منوط به وجود حداقلی از آزادی‌‏های آكادميك است. اين آزادی‌‏ها هيچ‌‏گاه توسط حكومت‌‏های غيردموكراتيك و دولت‌‏های تماميت‌‏خواه به رسميت شناخته نشده است و دانشگاه، با نگاهی تنگ نظرانه، اغلب اوقات سنگری برای تصرف تصور شده است.
در ادامه اين بيانيه آمده است: اين نگاه، متأسفانه با روی كارآمدن دولت نهم تشديد گرديد و به اساتيد و دانشجويان به عنوان كنش‌‏گرانی كه بايد مهار شوند، نگريسته شد. عدم اهتمام عملی اين دولت، به دانش مدرن و نگرش غيركارشناسانه آن به جامعه و مسائل آن، باعث شده است برخی شعارهای خيال‌‏بافانه و غيرموجه در مورد دانشگاه‌‏ها، بدون توجه به پيامدهای آنها، تكرار شوند. متأسفانه، گرايش­­های يكه‌‏سالارانه و اقتدارمآبانه درون حكومت، در ابعادی وسيع و به طرزی نگران‌‏كننده، عزم خود را برای محدود كردن فضای نقد در دانشگاه‌‏ها جزم كرده‌‏اند و اين همه، افزون بر برخوردهای صورت‌‏گرفته با فعالان سياسی، دانشجويان، روشنفكران، احزاب و تعطيلی روزنامه‌‏ها است.
اين فعالان سياسی، فرهنگی و حقوقی در ادامه بيانيه خود آورده‌‏اند: گويا اين بار قرعه فال به نام دانشجويان ستاره‌‏دار و تشكل‌‏های مستقل دانشجويی افتاده است، به گونه‌‏ای كه دانشجويان تك‌‏ستاره، به صورت مشروط، مجاز به ادامه تحصيل در مقطع كارشناسی ارشد شده‌‏اند. دانشجويان دوستاره، روزها پس از آغاز سال تحصيلی، پس از فراز و فرود بسيار، با اخذ تعهدات سنگين و تنگ‌‏نظرانه ثبت‌‏نام شده‌‏اند. بيش از ١٠ تن از دانشجويان موسوم به سه‌‏ستاره كه حائز رتبه علمی بودند نيز بدون هيچ دليل مشخصی از ادامه تحصيل بازماندند و هنوز ثبت نام نشده‌‏اند. اين اقدامات، نشانه‌‏های برنامه‌‏ای از پيش طراحی‌‏شده برای بالا بردن هزينه فعاليت‌‏های فرهنگی- سياسی در دانشگاه‌‏ها و خالی كردن آنها از نيروهای مجرب دارای بينش انتقادی است.
اين بيانيه می‌‏افزايد: محدود كردن حضور صاحب‌‏نظران و فعالان سياسی در دانشگاه‌‏ها، انحلال يا ايجاد محدوديت برای شوراهای صنفی، نشريات دانشجويی و به‌‏خصوص برخوردهای صورت‌‏گرفته با انجمن‌‏های اسلامی و دفتر تحكيم وحدت به عنوان بزرگ‌‏ترين تشكل منتقد دولت در دانشگاه‌‏ها، تلاشی است برای قطع ارتباط دانشگاه با جريان‌‏های دردمند و فعالی كه دغدغه آبادانی و سربلندی ايران عزيز را دارند. انتصاب روسای مجيزگو و وابسته، بر مسند رياست دانشگاه‌‏ها، گامی برای از بين بردن استقلال دانشگاه‌‏ها و تبديل آنها به پادگان‌‏هايی است كه تنها به شبيه‌‏‏سازی آدم‌‏ها و پشتيبانی از خط مشی­های ضد دموكراتيك و ماجراجويانه اقدام می‌‏كنند.
در ادامه اين بيانيه آمده است: افسوس كه همزمانی ماه مهر و ماه مبارك رمضان نيز در تغيير رفتار مدعيان دين و دولت مدعی مهرورزی به ويژه در رابطه با صادق‌‏ترين و سالم‌‏ترين نيروهای جامعه، يعنی دانشجويان، كمترين اثری نكرد. اميد است دولتمردان ما در عمل، حكومت امام علی (ع) را سرمشق قرار دهند و رعايت حقوق مخالفان را از ايشان بياموزند. لازم است به نيروهای منتقد و فعّال سياسی و فكری نيز متذكر شويم كه سكوت در برابر چنين رويه­هايی، جامعه را در سراشيبی سقوط و انحطاط می‌‏اندازد و تمام فداكاری‌‏ها و جانبازی‌‏های گذشته را بر باد خواهد داد. از خداوند متعال برای حكومت و دولت، دورانديشی، رفتار عقلايی و انصاف و برای مردم و نيروهای فكری - سياسی صبر، تحرّك و شجاعت آرزو می­كنيم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024