جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.10.2006, 16:43

همكاری هسته‌ای تهران - مسكو از تحريم‌ها مستثنی می‌شود


سه كشور اروپايی فرانسه، انگليس و آلمان كه پيش از اين رهبری مذاكره با ايران را برعهده داشتند در حال تهيه پيش‌نويس قطعنامه تحريم‌های اعمالی عليه ايران به خاطر امتناع از تعليق‌غنی‌سازی و بازگشت به مذاكرات هستند.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس جيان مارس دی‌لاسابلير نماينده فرانسه در سازمان ملل ابراز اميدواری كرد متن پيش‌نويس تا پايان هفته جاری آماده شود.
خبرگزاری رويتر به نقل از مقامات آمريكايی و اروپايی گزارش كرد، به منظور منصرف كردن مسكو از مقاومت در برابر اقدام سازمان ملل عليه ايران حتی در صورت اعمال تحريم شورای امنيت عليه برنامه‌های هسته‌يی ايران روسيه استثنا خواهد بود و اجازه پيدا خواهد كرد بر روی راكتور هسته‌يی ايران كار كند.
اين خبرگزاری ادامه داد، در پيش‌نويس قطعنامه‌ای كه انگليس، فرانسه و آلمان برای تحريم ايران تهيه كرده‌اند، پروژه‌ی بوشهر، كه يك راكتور آب سبك در حال ساخت به وسيله‌ی روسيه است، مستثنی شده است. اين سه كشور رهبری تلاش‌ها را برای توقف فعاليت‌های هسته‌يی ايران به عهده داشته‌اند.
ژان مار دولاسابلير، سفير فرانسه نزد سازمان ملل در نيويورك به رويتر گفت: سه كشور اروپايی قصد دارند در چند روز آينده پيش‌نويس قطعنامه‌ی شورای امنيت را به گردش درآورند.
وی افزود: قصد داريم اين كار را روز چهارشنبه يا پنجشنبه انجام دهيم.
روسيه كه در حال همكاری هسته‌يی با ايران است از دارندگان حق تعيين كننده‌ی وتو در شورای امنيت است. بنابراين حمايتش از معيارهای تحريم برای اعمال آن‌ها عليه ايران حياتی است.
در قطعنامه‌ی تدوين شده‌ی اروپايی‌ها تحريم‌های محدودی از جمله منع همكاری هسته‌يی و موشكی با ايران لحاظ شده است.
مقامات اروپايی و آمريكايی گفتند روسيه كه مانند چين نسبت به تحريم ايران ترديد دارد بدون مستثنی كردن پروژه‌ی بوشهر كه قرار است سال آينده‌ی ميلادی راه‌اندازی شود، به قطعنامه‌ی تحريم رای موافق نخواهد داد.
يك مقام آمريكايی گفت: اين كار اطمينان حاصل می‌كند كه روس‌ها با ما همراهی خواهند كرد.
يك ديپلمات اروپايی اين طور توضيح داد: ما فكر می‌كنيم نبايد هيچ گونه همكاری هسته‌يی، موشكی و يا حتی رابطه‌ی دفاعی با ايران وجود داشته باشد؛ اما روس‌ها فكر می‌كنند مادامی كه همكاری هسته‌يی با اهداف صلح‌آميز انجام گيرد، ايرادی ندارد.
مقامات ياد شده گفتند كه نزديك به ١٥٠٠ تكنسين روسی در بوشهر مشغول به كارند و انتظار می‌رود كه بر سر كارشان باقی بمانند.
آمريكا بيش از يك دهه است كه با همكاری هسته‌يی مسكو و تهران مخالف است و در سال ١٩٩٥ زمانی كه روسيه قرارداد بوشهر را پذيرفت قاطعانه با آن مخالفت كرد.
پروژه‌ی بوشهر با همكاری شركت آلمانی زيمنس در سال ١٩٧٠ آغاز شده است.
براساس اين گزارش، روسيه تكميل نيروگاه بوشهر را پس از اعلام فعاليت‌های هسته‌يی ايران آهسته پيش برد و درباره‌ی توافقی مذاكره كرد كه طبق آن مسكو سوخت هسته‌يی تازه را به بوشهر ارسال و سوخت مصرف شده را پس می‌گيرد. با اين توافق مخالفت واشنگتن ملايم‌تر شد.
برخی مقامات آمريكايی گفتند كه تمايل روسيه برای بازگردانی سوخت مصرف شده خطر اشاعه در اين پروژه را كاهش می‌دهد اما ديگران اميدوارند در صورتی كه شورای امنيت تحريم‌هايی را عليه ايران اعمال كند پوششی سياسی را برای توقف كامل پروژه‌ی بوشهر در اختيار روس‌ها قرار می‌دهد.
اين گزارش حاكی است دولت بوش در حال مذاكره درباره يك توافق همكاری هسته‌يی آمريكايی - روسی است كه كارشناسان پيش‌بينی می‌كنند در را به روی تجارت جديدتری بگشايد كه روسيه را به پذيرش كناره‌گيری از بوشهر متقاعد كند. اما يك مقام آمريكايی گفت: روسيه خواهان هر دو پروژه است.
روسيه و ايران چند هفته‌ی قبل توافق نهايی تكميل پروژه‌ی بوشهر را تكميل كردند.
رز گوتمولر، مدير دفتر موسسه‌ی صلح كارنگی در مسكو گفت كه از مستثنی شدن روسيه رضايت دارد.
مارك مديش، يك كارشناس ديگر عضو اين موسسه گفت اين استثناء سياست‌های عملی را نشان می‌دهد و اجازه دادن به فعال ماندن كانال روسيه - ايران می‌تواند ارزشی ديپلماتيك داشته باشد. همچنين به شورای امنيت برای اعمال تحريم‌های سخت‌تر در آينده انعطاف‌پذيری می‌دهد.
هنری مونوسكی، عضو موسسه‌ی‌ آموزش منع اشاعه گفت كه استثناء شدن بوشهر پس از تصويب تحريم‌های سخت عليه كره‌ی شمالی، باعث نااميدی است.


قول پوتين برای همراهی با تحريم ايران
ايهود اولمرت نخست‌وزير اسرائيل در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است كه مهمترين هدف او در سفر سه روزه خود گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه سياسی و نظامی روسيه و ترغيب مسكو به حمايت از تحريم ايران در شورای امنيت سازمان ملل است.
به گزارش خبرگزاری رسمی فرانسه نخست وزير اسرائيل در زمان ورود به مسكو گفته است: اسرائيل مصمم است كه جلوی پيشرفت فعاليت‌های ايران و دستيابی به قابليت‌های هسته‌ای را بگيرد. اولمرت كه در اظهارات روز گذشته خود خطاب به اعراب مدعی شده بود فعاليت‌های هسته‌ای ايران آنها را تهديد می‌كند اين‌بار ادعا كرده است كه روسيه از خطرات فعاليت‌های هسته‌ای ايران آگاه است.
اولمرت در ادامه اظهارات خود مدعی شده است كه ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه به او اطمينان داده است كه هرگز اجازه نخواهد داد امنيت اسرائيل به خطر بيافتد.
طبق برنامه‌ريزی‌های انجام شده اولمرت در زمان حضور خود در روسيه علاوه بر ديدار با ولاديمير پوتين، با سرگئی لاوروف وزير خارجه، سرگئی ايوانف وزير دفاع و تعدادی از رهبران يهودی روسيه ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد.

منابع گزارش: ايسنا، آفتاب



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024