يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 03.03.2024, 10:03

«گاندی و مبارزه مسالمت‌آمیز»


معرفی کتاب

دریافت نسخه رایگان کتاب «گاندی و مبارزه مسالمت‌آمیز»

اخیرا کتابی در ۲۰۸ صفحه با عنوان “گاندی و مبارزه مسالمت‌آمیز” نوشته دکتر علی فراستی در آمریکا منتشر شد که حاوی مطالب متنوعی در باب ریشه‌های خشونت در سیاست و روش‌های مبارزه مسالمت‌آمیز و عدم خشونت است.

این کتاب حاصل تجربیات فردی نویسنده به عنوان هوادار یک گروه چریکی و سپس منقد و هوادار مشی عدم خشونت و مبارزه مسالمت‌آمیز است. نویسنده با بررسی ریشه‌های خشونت سیاسی در تاریخ معاصر ایران و بررسی علل روی آوردن گروههای چریکی قبل از انقلاب به مشی مسلحانه ضمن استناد به کتب و نوشته‌های آنها، به ضرورت نظریه بقاء در مقابل نظریه رد بقاء پرداخته و لزوم حفظ روشنفکران و نخبگان سیاسی و اجتماعی را بررسی می‌کند.

بررسی شیوه‌های مبارزه سیاسی و اجتماعی در ایران و ممالک دیگر و سپس کشف قوانین یک مبارزه مسالمت‌آمیز سیاسی را شاید بتوان به عنوان مهمترین دست‌آورد این کتاب بر شمرد. این کتاب “به تمامی مبارزان صلح، مسالمت‌جویی، همزیستی متمدنانه، عدم خشونت و آشتی ملی در تاریخ معاصر ایران، از قائم مقام فراهانی تا مهدی بازرگان و راهیان کنونی راه آنان” تقدیم شده است.

فصول اول، چهارم و پنجم کتاب غالبا مبتنی بر داده‌های عام حول “مبارزه” و شیوه‌ها و ابزار مبارزه‌ی مسالمت‌آمیز هستند که براساس تجارب جنبش‌های اجتماعی ـ سیاسی در ممالک دیگر جهان تنظیم شده‌اند که ممکن است با شرایط امروز ایران مطابقت ننمایند. برعکس فصل ششم به طور خاص به شرایط کنونی ایران اشاره دارد.

موضوع انتخاب مشی مبارزاتی در شرایط کنونی جامعه و پس از چند خیزش سراسری از سال ۱۳۹۶ به بعد اهمیت ویژه‌ای یافته است.  برخی رسانه‌های خارج از کشور دایم بر طبل خشونت و خشونت گرایی می کوبند و عده ای در دام این تبلیغات گرفتار آمده‌اند. شاید این روش دقیقا باب میل جناحی از حاکمیت باشد که از خشونت مخالفین استقبال کرده و آن را توجیهی بر روش‌های خشونت‌بار خود می‌دانند.

در این کتاب تعداد قابل توجهی نقل قول از مهاتما گاندی آورده شده است. نویسنده دلیل آن را در دسترس بودن کتبی حاوی سخنان و گفته‌های گاندی و از طرف دیگر ملموس بودن سخنان و اعمال وی با فرهنگ و اندیشه ایرانیان می‌داند. چه بسا به دلیل پیوندهای تاریخی و نزدیکی جغرافیایی بین دو کشور هند و ایران (که تا قبل از تجزیه پاکستان همواره همسایه ایران محسوب می‌شد) بتوان گفت که نزدیکترین تجربه مبارزه مسالمت‌آمیز به ایرانیان، تجربه‌ی مشی مبارزه مسالمت‌آمیز گاندی باشد.

نویسنده ۱۰۰ نسخه این کتاب را بعنوان هدیه نوروزی بطور رایگان تقدیم علاقمندان می‌کند. برای دریافت این کتاب با ایمیل نویسنده تماس حاصل نمایید:
.(JavaScript must be enabled to view this email address)




نظر شما درباره این مقاله:


 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024