تبليغات در ايران امروز
با قيمت مناسب و كيفيت عالی
بازگشت به صفحه اول

تظاهرات در اهواز

● گزارش‌های رسيده از اهواز حاكي است از ساعات اوليه روز جمعه ٢٦ فروردين، هزاران نفر از مردم عرب اهواز به خيابانها ريخته و تظاهرات گسترده اي را در مناطق مختلف اين شهر به راه انداختند. اين تظاهرات در پي آن صورت مي‌گيرد كه نامه‌اي منسوب به محمدعلي ابطحي رئيس دفتر سابق محمد خاتمي در سراسر خوزستان دست به دست گشته كه حاوی مواد و مطالبي بر ضد مردم عرب خوزستان می‌باشد. محمدعلی‌ ابطحي در سايت مخصوص خود در اينترنت وجود چنين نامه‌اي را تكذيب كرده است.
● ايرنا: انتشار يك نامه جعلی، ناآرامي‌هايي در برخي مناطق عرب‌نشين اهواز درپي داشت

Sat / 16 04 2005 / 13:17

حسن هاشميان: گزارش‌های رسيده از اهواز حاكي است از ساعات اوليه روز جمعه ٢٦ فروردين هزاران نفر از مردم عرب اهواز به خيابانها ريخته و تظاهرات گسترده اي را در مناطق مختلف اين شهر به راه انداختند. اين تظاهرات در پي آن صورت مي‌گيرد كه نامه‌اي منسوب به محمدعلي ابطحي رئيس دفتر سابق محمد خاتمي در سراسر خوزستان دست به دست گشته كه حاوی مواد و مطالبي بر ضد مردم عرب خوزستان می‌باشد. محمدعلی‌ ابطحي در سايت مخصوص خود در اينترنت وجود چنين نامه‌اي را تكذيب كرده است اما توزيع نامه به شكلي صورت گرفته كه اكنون جمع كردن آن بسيار دشوار به نظر مي‌رسد.
هم چنين بنابه برخي گزارشها در بعضي از مناطق شهر اهواز تظاهرات به خشونت كشيده شده و تلفات جاني به همراه آورده است. ديگر گزارش‌ها حكايت از آن دارند كه چند نفر از تظاهر كنندگان دستگير شده اند. اين رويداد در حالي رخ ميدهد كه سابقاً مجموعه «روشنفكران عرب خوزستان » نسبت به وجود زمينه هاي لازم براي شكل گيري چنين حوادثي به مسؤولين امر از طريق نامه هشدار داده بودند. روشنفكران عرب خوزستان معتقد هستند صرف‌نظر از آنكه نامه ابطحي صحت داشته يا از اساس بي پايه بوده ، حقيقت اين است كه مردم عرب خوزستان با مصاديق واقعي غير قابل انكاري در زندگي روزمره خود مواجه هستند كه مي‌تواند زمينه ساز حوادث امروز باشد. مصادره اراضي كشاورزان مستمند عرب و اجراي طرح‌هاي غير اقتصادي در آنها كه تنها ساختار مشاغل و مديريت افراد غيربومي را توسعه مي‌دهد در زماني كه اكنون بيشتر جوانان عرب خوزستان با فقر و بيكاري مواجه هستند از مهمترين عوامل بروز چنين حوادثي مي‌باشد.
حسن عباسيان رئيس جمعيت عرب‌هاي خوزستان مقيم مركز (بيت العرب) در خصوص حوادث امروز اظهار داشت «.. ما مخالف هرگونه اعمال خشونت آميز و خارج از قانون هستيم اما در عين حال مصرانه خواهان آن هستيم كه عوامل و زمينه هاي اقتصادي، فرهنگي ، سياسي و اجتماعي چنين رخدادهائي براي هميشه ريشه كن شود. در حال حاضر مردم عرب خوزستان از بيشترين درصد فقر و محروميت برخوردار هستند و تا زماني كه چنين تبعيضهائي بر ضد آنها وجود دارد، اعمال اعتراضي نيز به دنبال آن خواهد آمد. شما كشاورزي را در نظر بگيريد كه زمين او را گرفتند يا بعد از گذشت سالها از پايان جنگ هنوز حق آنرا ندارد كه به مزرعه خود سر بزند. فرزندان همين كشاورزان اكنون در شهرها آواره هستند و از نابرابري اقتصادي رنج ميبرند. بايد قبول كرد كه اعتراض كردن مسالمت آميز حق اين مردم است».

ايرنا: انتشار يك نامه جعلی، ناآرامي‌هايي در برخي مناطق عرب‌نشين اهواز درپي داشت

انتشار يك نامه جعلي، ناآرامي‌هايي در برخي مناطق عرب‌نشين اهواز، در جمعه شب درپي داشت.
بدنبال انتشار متن نامه جعلي ارسالي، منسوب به رييس وقت دفتر رياست جمهوري به سازمان برنامه و بودجه وقت كشور، مبني بر تغيير ساختار جمعيتي اعراب خوزستان، برخي از مناطق عرب‌نشين اهواز جمعه شب شاهد ناآرامي و درگيري با نيروهاي انتظامي بود كه در جريان آن به برخي اماكن دولتي و بانكها و خودرو پليس خساراتي وارد آمد و سه نفر در اين ماجرا مجروح شدند.
معاون سياسي انتظامي استانداري خوزستان گفت: بدنبال بروز ناآرامي‌هايي در برخي مناطق عرب‌نشين اهواز، هم‌اكنون اوضاع عادي و در كنترل نيروي انتظامي است.
"قدرت الله دهقان" شنبه درگفت و گو باخبرنگار ايرنا اظهارداشت: در تلاش هستيم اين موضوع به مردم عرب‌نشين اهواز رسانده شود كه كساني با اعمال شيطنت آميز مغرضانه، درصدد برهم زدن وحدت عجم و عرب هستند اما قطعا نمي‌توانند از دوستان انقلاب باشند.
وي افزود: جعلي بودن نامه‌اي كه گفته مي‌شود از سوي رييس وقت دفتر رياست جمهوري بوده و تغيير ساختار جمعيتي اعراب خوزستان را خواستار شده، به وضوح عيان و تشخيص آن حتي به افراد صاحب فن نيز نياز ندارد.
دهقان، با احتمال آنكه به نظر مي‌رسد دست ايادي خارجي و دشمنان انقلاب در كار باشد، گفت: اين موضوع در دست بررسي است.
وي در توجيه جعلي بودن اين نامه افزود: شوراي عالي امنيت ملي دستگاه مستقلي است كه مصوبات آن توسط دبيرخانه آن ابلاغ مي‌شود.
وي خاطرنشان ساخت: دراين نامه به مواردي اشاره شده كه به هيچ وجه در جامعه ما پياده و عملي نشده، ضمن اينكه يك عضو مهم شوراي عالي امنيت ملي در كشورمان "دريابان علي شمخاني " خود از طوايف عرب است، و بسياري از بزرگان امنيتي و انتظامي ما از نيز اين قوم هستند.
وي گفت: اميد آن است كه مردم هوشيار عرب زبان ما با توجه به اينكه خود در پديد آوردن انقلاب سهم بسزايي داشته‌اند، اين بار نيز دين خود را به انقلاب ادا كرده و نگذارند دشمنان انقلاب به اهداف شوم خود دست يابند.
معاون سياسي انتظامي استانداري خوزستان با اشاره به اينكه طراحان اين نامه جعلي، هدفشان از پخش آن در سطح گسترده، تنها تحريك و تهييج احساسات قومي است.
حجت‌الاسلام ابطحي رييس دفتر وقت رييس جمهور، در پايگاه اينترنتي خود، نگارش چنين نامه‌اي را تكذيب و آورده است: "هر كس آن را بخواند متوجه مي‌شود كه تصميمي اين چنيني حتي اگر به تاييد رهبر عالي، يا شوراي عالي امنيت ملي و يا رييس جمهوري نيز رسيده باشد، در ايران قابل اجرا نيست.
وي افزوده است: من هيچگاه چنين اختياري نداشته‌ام كه دستوري براي تغيير جمعيت صادر كنم.

گزارش خبرگزاری "فارس" از درگيريهاي خوزستان

خبرگزاري فارس: در پي تلاش يك گروهك ضد انقلاب در انگليس عده‌اي محدود از اهالي اهواز با گرايش‌هاي تجزيه طلبانه تجمع كرده و باعث بروز اغتشاش در اين شهر شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس گروهك جبهه دمكراتيك مردم خلق عرب كه يكي از گروه هاي تجزيه طلب ضد ايراني مستقر در انگلستان است، هفته گذشته و در پي پخش متني منسوب به معاون سابق رئيس‌جمهور مبني بر تلاش دولت براي تغيير تركيب جمعيتي در استان خوزستان از طريق برخي عناصر محلي در استان خوزستان اقدام به برگزاري تجمع تجزيه‌طلبانه در خوزستان كردند.
شبكه اينترنتي الاهواز در خبر خود مدعي شده بود كه نامه‌اي را در اختيار دارد كه بر اساس آن دولت سيد محمد خاتمي درصدد تجزيه قوميتي در خوزستان است و به همين دليل از مردم خوزستان خواسته بود در اعتراض به عملكرد دولت اقدام به اعتراض كنند.
در اين نامه كه به معاون رئيس جمهوري نسبت داده مي شود وي به رئيس جمهوري و استاندار خوزستان هشدار داده است كه مواظب جريانهاي افراطي عربي باشند.
محمدعلي ابطحي، مشاور رئيس‌‏جمهوري حدود يك هفته قبل اين نامه را تكذيب كرد و گفت: چطور رئيس دفتر رياست‌‏جمهوري مي‌تواند از طرف خودش بخشنامه ‌‏اي غير معقول را صادر كند و تركيب جمعيتي منطقه‌ حياتي و مهمي مثل خوزستان را تغيير دهد؟
در پي انتشار اين خبر دروغ روز گذشته بيش از 50 نفر از افراد با پوشاندن صورت‌هاي خود در برخي مناطق شهر اهواز از جمله شيلنگ آباد و كوت عبدالله و ملاشيه اقدام به برپايي تجمع و اغتشاش نمودند و با شعارهايي چون «اينجا عربستان است، اينجا زمين عرب»، «فقط عربستان» و « يا جان، يا اهواز» اقدام به اغتشاش نمودند.
اين عده در جريان تجمع خود چند بانك را به آتش كشيدند و به چند مقر انتظامي آسيب رساندند كه منجر به برخورد پليس با آنها گرديد.
عصر روز گذشته و در جريان اين تجمع همچنين افراد آشوبگر با حمله به يك بانك صادرات مقادير زيادي پول، تراول‌هاي مسافرتي و رايانه‌هاي بانك را غارت كردند.
در اين تجمع علي رغم نصب پلاكاردهايي در مناطق مختلف اهواز براي دعوت به تجمع تنها عده معدودي از افراد كم سن و سال براي اين تجمع حضور يافته بودند.
پيش از اين نيز در ماههاي گذشته شبكه الجزيره با پخش گزارش‌هاي قوم گرايانه از وضعيت مردم خوزستان مدعي وجود تبعيض‌هاي شديد ميان اقوام ايراني شد.
اين شبكه مدتي قبل در گزارشي با عنوان‌ «بحران اهواز» با ادعاي اينكه عرب‌ها ايران را وطن خود نمي‌دانند و فقط آن را محلي براي سكونت قبول دارند، مدعي شد: مردم عرب منطقه خوزستان براي بچه‌هاي خود اسامي چون «صدام»، «قصي» و «عدي» نامگذاري كرده‌اند.
اين شبكه همچنين در مورخ بيست و سوم دي ماه سال گذشته در گزارشي با اشاره به فعاليت گروههاي تجزيه طلب در استان خوزستان مدعي شد: «دولت ايران قصد دارد تركيب جمعيتي مناطق عرب نشين را به نفع فارس‌ها تغيير دهد.»

نماينده مردم اهواز:
دست‌هاي خارجي خواهان بروز اختلاف بين اعراب و ايرانيان خوزستان هستند


خبرگزاري فارس: نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ناآرامي‌هاي روز گذشته اهواز تصريح كرد: دست‌هاي در خارج از كشور خواهان بروز اختلاف ميان اعراب و ايراني‌هاي استان خوزستان هستند.
حميد زنگنه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در خصوص تجمع اعتراض‌آميزي كه ديروز در اهواز و در پاسخ به نامه‌اي كه منسوب به محمد علي ابطحي معاون حقوقي و پارلماني سابق رئيس‌جمهور برگزار شده بود، اظهار داشت: برخي عناصر معاند با نظام با انتشار نامه‌اي جعلي، سعي در اختلاف بين اعراب و ايراني‌هاي اهواز داشتند.
وي ادامه داد: محتواي شيطنت‌آميز اين نامه سبب شده بود كه احساسات برخي جوانان عرب تحريك شده و دست به تجمع در يكي از خيابان‌هاي اهواز بزنند كه البته اين اعتراض در سطح وسيعي نبود و با حضور نيروي انتظامي كنترل شد.
نماينده مردم اهواز با اشاره به اين كه عواملي خارج از كشور مي خواهند ناامني در منطقه برقرار ‌شود، اظهار داشت: يك سايت ضد انقلاب كه مقر آن ظاهراً در بروكسل است نيز به عنوان جوانان دمكراتيك خلق عرب تبليغ حزبي مي‌كند و سبب تحريك جوانان اين منطقه و برخي افراد سودجو و معاند شود.
زنگنه همچنين از سخنگوي دولت و ابطحي خواست كه به طور رسمي اين نامه را تكذيب كرده و كذب بودن آن را به اطلاع رسانه ها و مردم برسانند.
وي افزود: تمهيداتي صورت گرفته است كه در روزهاي آتي از بروز اين گونه مسائل جلوگيري شود.
نماينده مردم اهواز در مجلس در پايان تصريح كرد كه اگر مردم خوزستان جدايي طلب و تجربه طلب بودند، دوران جنگ بهترين زمان براي وقوع اين امر بود كه البته دلاوري‌ها و اهداي شهداي گرانقدر اين منطقه به نظام پاسخ محكمي براي اين توطئه‌هاي بيگانگان و وفاداري مردم اهواز به اين نظام بود.
روز گذشته تعدادي از عناصر سياسي وابسته به احزاب افراطي قومگرا در اعتراض به نامه اي كه به محمد علي ابطحي معاون سابق رئيس جمهوري نسبت داده مي شود، تجمعي برپا كردند.
در اين نامه كه به معاون رئيس جمهوري نسبت داده مي شود وي به رئيس جمهوري و استاندار خوزستان هشدار داده است كه مواظب جريانهاي افراطي عربي باشند.
محمدعلي ابطحي، مشاور رئيس‌‏جمهوري حدود يك هفته قبل اين نامه را تكذيب كرد و گفت: چطور رئيس دفتر رياست‌‏جمهوري مي‌تواند از طرف خودش بخشنامه ‌‏اي غير معقول را صادر كند و تركيب جمعيتي منطقه‌ حياتي و مهمي مثل خوزستان را تغيير دهد؟

سخنگوی دولت: نامه مطرح در حوادث اهواز جعلی است
ايسنا: سخنگوي دولت اعلام كرد كه نامه‌ي مطرح در حوادث اهواز نامه‌اي جعلي است و رييس‌جمهور دستور پي‌گيري قضيه و برخورد با عوامل آن را داده است.
عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوي دولت در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، درباره‌ي وجود نامه‌اي كه در آن به قوميت‌هاي ايراني توهين شده و به بروز برخي از ناآرامي‌ها در شهر اهواز منجر شده است، اظهار داشت: با توجه به پيگيري‌هاي دفتر رييس‌جمهور و بازرسي ويژه‌ي رييس‌جمهور مشخص شد كه شماره‌ي اين نامه جعلي است و به هيچ وجه سابقه‌اي از اين نامه در نهاد رياست‌جمهوري وجود ندارد.
سخنگوي دولت افزود: از محتواي نامه هم كاملا مشخص است كه جعلي و مخالف سياستهاي اصولي دولت جمهوري اسلامي ايران است، لذا از طرف نهاد رياست‌جمهوري و دولت وجود چنين نامه‌اي و پي‌گيري اينگونه سياست‌ها را تكذيب مي‌كنم.
رمضان‌زاده تصريح كرد: بر اين باور هستيم كه تهيه‌كنندگان و توزيع‌كنندگان چنين نامه‌هايي كاملا بر ضد امنيت ملي عمل مي‌كنند.
وي اظهار داشت, رييس‌جمهور به دبيرخانه‌ي شوراي عالي امنيت ملي و وزارت اطلاعات دستور دادند كه سريعا نسبت به شناسايي عوامل پشت پرده‌ي تهيه و توزيع اين نامه اقدام و به عنوان عوامل ضدامنيتي كه به قصد تحريك قوميتهاي ايراني چنين اقداماتي را انجام مي‌دهند، با آنها برخورد و نسبت به معرفي‌ آنها به دستگاه قضايي اقدام كنند.
رمضان‌زاده درباره‌ي تعداد بازداشت‌شدگان در حوادث اخير اهواز اظهار داشت كه تا به امروز در اين زمينه گزارشي دريافت نكرده است.
بر اساس گزارش خبرنگار ايسنا، معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي خوزستان پيشتر اعلام كرده بود : « در پي پخش اطلاعيه‌اي كذب منسوب به آقاي ابطحي، رييس سابق دفتر رييس جمهور، در بين برادران عرب زبان شهرستان اهواز ، ناآرامي و تجمعاتي در برخي از مناطق از جمله كوي علوي، سه راه خرمشهر و ملاشيه صورت گرفت كه برابر اعلام فرماندهي انتظامي شهرستان اهواز به دنبال اين ناآرامي‌ها خسارتي نيز به برخي از اماكن دولتي از جمله تعدادي شعبات بانك‌هاي منطقه وارد آمده است. همچنين در شهر حميديه نيز شيشه‌هاي برخي از بانك‌ها شكسته شده و ساختمان دادگستري هم دچار حريق شد.»
سرهنگ پاسدار حسن اسد مسجدي، معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي استان خوزستان همچنين در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرده است: « فرماندهي نيروي انتظامي استان خوزستان تدابير قابل ملاحظه‌اي را براي رويارويي با هر گونه اخلالگري پيش‌بيني كرده است.»
وي گفته است:« طي روزهاي اخير 137 نفر از عوامل آشوب و نارامي‌هاي شهر اهواز دستگير و هشت نفر نيز در اين وقايع زخمي شدند. »
وي افزوده است:« در اين نا‌آرامي‌ها يك نفر نيز در حميديه تير خورده كه توسط پرسنل ما نبوده است.»
اسد مسجدي با بيان اين كه آخرين تجمع ساعت 11:30 روز شنبه صبح در منطقه كوي علوي اهواز رخ داد، خاطر نشان كرد:« نيروي انتظامي اين تجمع را مهار و متفرق كرد. »
معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي استان خوزستان همچنين شايعه اعلام موقعيت فوق‌العاده براي شنبه‌شب در سطح شهر را تكذيب كرد و گفت:« نيروي انتظامي، بسيج و سپاه در چند روز اخير در محل ناآرامي‌ها حضور داشتند و اوضاع را كنترل كرده‌اند. »

ابطحي: نامه‌ي منتسب به من جعلي است
سيدمحمد علي ابطحي با جعلي‌خواندن نامه‌ي منتسب به وي كه در اهواز توزيع شده، چنين اقداماتي را به نفع هيچ‌كس ندانست و آن را موجب هدف قرار دادن تماميت ارضي ايران ناميد.
سيدمحمدعلي ابطحي، معاون سابق رييس‌جمهور درباره‌ي نامه‌ي منتشرشده در اهواز كه گفته مي‌شود محتواي آن حاوي توهين به قوميت‌هاي ايراني است و به او منتسب شده، به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ گفت: اين نامه چندي پيش در اينترنت منتشر و براي من هم ايميل شده بود، اما تصورم اين بود كه چون متن نامه به نحوي گوياي جعلي بودن آن است، آن هم به دليل دستورات مطرح شده طي آن نامه، كه بسيار مهم و امكان‌ناپذير بود و حتي اگر شوراي عالي امنيت ملي هم مي‌خواست آن را اجرا كند، امكان اجرا نداشت، توضيح دادن در اين زمينه را لازم ندانستم. با اين حال چند روز پيش در سايت خودم اعلام كردم كه اين نامه جعلي است.
وي اظهار داشت كه نمي‌داند چرا براي جعل چنين نامه‌اي و براي انتساب آن به افراد، او را انتخاب كرده‌اند؟.
بر اساس گزارش ايسنا سرهنگ پاسدار حسن اسد مسجدي، معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي استان خوزستان، پيشتر اعلام كرده بود : « در پي پخش اطلاعيه‌اي كذب منسوب به آقاي ابطحي، رييس سابق دفتر رييس جمهور، در بين برادران عرب زبان شهرستان اهواز ، ناآرامي و تجمعاتي در برخي از مناطق از جمله كوي علوي، سه راه خرمشهر و ملاشيه صورت گرفت كه برابر اعلام فرماندهي انتظامي شهرستان اهواز به دنبال اين ناآرامي‌ها خسارتي نيز به برخي از اماكن دولتي از جمله تعدادي شعبات بانك‌هاي منطقه وارد آمده است. همچنين در شهر حميديه نيز شيشه‌هاي برخي از بانك‌ها شكسته شده و ساختمان دادگستري هم دچار حريق شد.»
وي در گفت‌وگوي بعدي خود با ايسنا با اشاره به دستگيري 137 نفر از عوامل ناآرامي، از كنترل نيروي انتظامي در محلاتي كه تجمعاتي در آنها روي داده، خبر داده بود.
ابطحي همچنين به ايسنا گفت: ظاهرا دستهايي پشت پرده است كه خواسته‌ اين نامه‌ي جعلي را به من منتسب كند.
وي همچنين اعلام كرد كه شخصا از وزارت اطلاعات درخواست كرده كه مشخص كند پشت اين قضيه كيست و مسائل سياسي پشت پرده‌ي آن چيست؟
مشاور رييس‌جمهور ادامه داد: اين نكته قابل توجه است كه تحريك قوميت‌هاي داخلي ايران به نفع هيچ‌كس نيست و كساني كه به اين كارهاي كثيف دست مي‌زنند تماميت ارضي ايران را هدف قرار داده‌اند .
ابطحي تاكيد كرد كه اين عده‌ هيچگاه در پيشگاه ملت مورد بخشش قرار نخواهند گرفت.
وي اظهار اميدواري كرد كه دستگاه‌هاي امنيتي بتوانند مشخص كنند كه چه دستهايي در اين قضيه و پشت اين ماجرا نقش داشته‌اند.
ابطحي تصريح كرد: جريان‌هايي كه تصور مي‌كنند در مسائل داخلي مي‌توانند از راه‌اندازي چنين مسائلي و از چنين عناويني بهره بگيرند، و عليه اصلاح‌طلبان مشكلات داخلي خود را در آستانه‌ي انتخابات حل كنند، اشتباه مي‌كنند.
معاون سابق رييس‌جمهور تاكيد كرد: مسائل قوميت‌ها بايد فراتر از مسائل جناحي مورد توجه قرار گيرد.
وي درباره‌ي ارتباط موضوع انتخابات با انتشار چنين نامه‌اي و وقوع حوادثي نظير حوادث اهواز گفت:‌ در اين زمينه منتظر مي‌مانم كه بتوانم نظر مستندم را بعد از پاسخ دستگاه‌هاي امنيتي ارائه دهم .


ايران امروز (نشريه خبری سياسی الكترونيك)
Iran Emrooz (iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2005 ........... editor@iran-emrooz.net