ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 18.06.2015, 6:02
مصادره مناسبت‌های ملی

صادق زيباکلام/روزنامه «شرق»

همه شواهد و قرائن موجود حکايت از آن دارند که جريانی خاص که به تندروی مشهور است با برنامه‌ريزی حساب‌شده مصمم بود حداکثر بهره‌برداری جناحی از مراسم تشييع پيکر شهدای غواص را به‌عمل آورد. در اجرا هم اين کار را کردند و تاآنجاکه می‌توانستند مراسم را مصادره به مطلوب کردند. اين البته، نه نخستين‌بار بود که جريانات سياسی، مناسبت‌های همگانی و ملی را مصادره می‌کردند و نه آخرين‌بار خواهد بود. متأسفانه روندی نادرست و ناشايست مدت‌هاست به‌وجود آمده است و برخی جريانات سياسی خاص سعی می‌کنند مناسبت‌های ملی و همگانی را که به همه ملت و انقلاب تعلق دارد، مصادره و به‌نام خود ثبت کنند. دو روز قبل هم ادامه همين روند را در مراسم شاهد بوديم. اين جريان تلاش می‌کند شهدای انقلاب و دوران جنگ و اساسا هر بخش ديگری از تاريخ انقلاب را که به همه ملت و به کل انقلاب تعلق دارد، به سود خود مصادره کند. درباره شهدای جنگ يا تجليل از جانبازان، به‌گونه‌ای رفتار می‌شود گويی اين شهدا و جانبازان صرفا برای اهداف و ديدگاه‌های آن جناح ايثار و حماسه‌آفرينی کرده‌اند يا اگر آنها امروز بين ما بودند جزء اين جريان يا طيف سياسی قرار می‌گرفتند يا اين گروه و فقط هم همين گروه تندرو، ادامه‌دهنده و خلف صالح و برحق آن شهدا هستند، درحالی‌که اصلا معلوم نيست اين‌گونه نشان‌دادن آن شهدا و جانبازان چه ميزان با واقعيت انطباق دارد. آنچه در عمل شاهد آن هستيم، اين است که کم نيستند جانبازان و «بچه‌های جبهه و جنگ» که امروز نه‌تنها در آن خط نيستند، بلکه برخی، حتی مخالف جدی آنها هستند.

وارد کمی نبوده است که خانواده و بستگان بسياری از شهدای طراز اول، اختلافات عميقی با تندروها داشته‌اند. فارغ از اينکه اگر شهدايی که دو روز قبل، از ميان ما بدرقه شدند، امروز بين ما حضور داشتند در کدام خط و طيف سياسی قرار می‌گرفتند و آيا آن‌گونه که تندروها وانمود می‌کنند نزديک به آنها می‌شدند يا نه، واقعيت اين است که مصادره شهدا و مناسبت‌های ملی، ظلمی است که هم به شهدا و هم به اين مناسبت‌ها می‌رود. اين رفتار جريانات سياسی، در مصادره چنين شخصيت‌هايی باعث می‌شود برای نسل‌های جوان‌تر و به‌ويژه آنها که تعلق خاطری هم به تندروها ندارند، تصور غلطی شکل بگيرد که اگر آن شهدا امروز بودند در خط تندروها قرار می‌گرفتند، درحالی‌که واقعيت غير از اين است. مشابه همين رفتار دو روز قبل از سوی سخنرانان و برخی شعاردهندگان، که از روی عمد شعار‌هايی می‌دادند، به چشم می‌خورد.
تلاش‌های گسترده‌ای از سوی برگزارکنندگان مراسم تشييع غواصان شهيد صورت گرفت تا اين‌گونه نشان داده شود که آن جمعيت انبوه، برای مخالفت با روند مذاکرات هسته‌ای و در اعتراض به سياست خارجی دولت روحانی آمده‌اند. تلاش زيادی از سوی برگزارکنندگان صورت گرفت تا عنوان شود راه شهدای غواص، مخالف راه مذاکرات هسته‌ای است و آن غواصان اگر امروز حاضر بودند، به مخالفان تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌پيوستند، درحالی‌که تاآنجاکه به مذاکرات هسته‌ای مربوط می‌شود، مردم ايران در ٢٤ خرداد ٩٢، نظر خود را با رأی به آقای روحانی بيان کردند.
درعين‌حال، اگر ترديدی است که نظر اکثريت مردم درباره مذاکرات هسته‌ای چيست، تندروها می‌توانند به‌جای بهره‌گيری از اين دست مراسم‌های متعلق به همه مردم، دو کار انجام دهند؛ نخست می‌توان يک نظرسنجی ساده انجام داد و از طريق آن فهميد چه درصدی از مردم مخالف و در مقابل، چه درصدی موافق روند مذاکرات هسته‌ای هستند؟ درعين‌حال، اگر مخالفان دولت يازدهم واقعا فکر می‌کنند آن جمعيت برای مخالفت با تيم مذاکره‌کننده آقای دکتر ظريف آمده بودند، می‌توان به طرفداران مذاکرات هسته‌ای هم اين امکان را داد با تجمع در منطقه‌ای بيرون از تهران، نظر خود را ابراز‌ کنند.