ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 29.12.2021, 12:01

به استقبال سال نوی میلادی با بدنی سالم

دویچه وله: سال جدید میلادی اغلب برای بسیاری از مردم نشانه شروعی تازه و به معنای تعیین اهداف سالم مانند کاهش وزن، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و شروع یک برنامه ورزشی است. با این حال، اغلب اوقات این تصمیم‌ها بسیار ناپایدار هستند و اجرای آنها چند هفته بیشتر طول نمی‌کشد. برای همین مهم است که تصمیم‌هایی بگیرید که بتوانید مادام‌العمر از آنها پیروی کنید.

غذاهای مغذی بخورید
یکی از ساده‌ترین و پایدارترین راه‌ها برای بهبود سلامت کلی بدن، خوردن غذاهای سرشار از ریزمغذی‌ها از جمله سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها، غلات کامل و ماهی است. تحقیقات نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی این‌چنینی، به طورقابل توجهی خطر بیماری قلبی، افزایش وزن و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

خواب باکیفیت‌تری داشته باشید
کم‌خوابی می‌تواند خطر افزایش وزن، بیماری قلبی و افسردگی را افزایش دهد. بر برنامه و سبک زندگی خود تمرکز کنید تا بهترین راه‌ها برای بهبود کمیت و کیفیت خواب را بیابید. کاهش زمان استفاده از موبایل و تلویزیون قبل از خواب، کاهش آلودگی نوری در اتاق خواب، کاهش مصرف کافئین و خوابیدن در یک ساعت معقول، چند راه ساده برای بهبود بهداشت خواب هستند.

فعالیت بدنی مورد علاقه خود را پیدا کنید
هر سال نو، مردم با هزینه‌های گزاف در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی ثبت‌نام می‌کنند تا بتوانند چربی اضافی بدن خود را از بین ببرند. اما این عادت در بسیاری از افراد پایدار نیست. شما می‌توانید برای شروع، فعالیتی را بر اساس لذت و علاقه و تناسب آن با برنامه زندگی‌تان انتخاب کنید. برای مثال، نیم‌ساعت پیاده‌روی، دویدن یا دوچرخه‌سواری قبل از کار، یا شنا در باشگاهی که در راه خانه است، راه‌حل‌های ورزشی ساده و پایداری هستند.

غذاهای بیشتری را در خانه بپزید
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که وعده‌های غذایی بیشتری در خانه می‌پزند، کیفیت رژیم غذایی بهتر و چربی بدن کمتری نسبت به افرادی دارند که در خارج از خانه، وعده‌های غذایی بیشتری می‌خورند. بر اساس نتایج برخی مطالعات، کسانی که ۵ وعده غذای خانگی یا بیشتر در هفته می‌خورند، در مقایسه با کسانی که کمتر از ۳ وعده غذای خانگی در هفته می‌خورند، ۲۸ درصد کمتر در معرض اضافه وزن و چاقی هستند.

به پزشک خود مراجعه کنید
معاینه منظم توسط پزشک به دلایل زیادی مهم است. انجام منظم آزمایش خون و غربالگری‌های لازم می‌تواند به شناسایی مشکلات احتمالی، قبل از تبدیل شدن به چیزی جدی‌تر کمک کند. اگرچه نیاز شما به غربالگری‌های پزشکی به چیزهای زیادی از جمله سن و سابقه پزشکی شما بستگی دارد، اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند حداقل سالی یک بار برای غربالگری کامل، به پزشک مراجعه کنید.

مراقب دندان‌های خود باشید
مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های دهان مانند بیماری لثه و بوی بد دهان کمک کند. علاوه براین، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که بیماری لثه ممکن است با بیماری‌های جدی سلامتی، مانند آلزایمر و بیماری قلبی مرتبط باشد. این امر مراقبت از دهان را بیش از پیش مهم می‌کند.