ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 02.10.2021, 14:49

دارویی جدید و امیدبخش برای نجات از مهلکه کرونا

دویچه وله: شرکت داروسازی آمریکایی “مرک” می‌گوید، داروی خوراکی جدیدی تولید کرده که نه تنها جلوی پیشرفت بیماری کووید ـ ۱۹ را می‌گیرد بلکه میزان بستری و مرگ را نیز به صورتی قابل ملاحظه پایین می‌آورد.

داروی خوراکی “مولنوپیراویر” (Molnupiravir)، محصول شرکت داروسازی آمریکایی “مرک” (MSD) ظاهرا می‌تواند از شدت بیماری کووید ـ ۱۹ که به دلیل آلودگی به ویروس کرونا حاصل می‌شود بکاهد.

همچنین بر اساس آزمایش‌های بالینی این شرکت، احتمال بستری شدن یا مرگ بر اثر این بیماری نیز بعد از مصرف این دارو به میزان ۵۰درصد کاهش خواهد یافت.

این نتایج که شرکت “مرک” در مورد آزمایش این دارو منتشر کرده تا کنون به صورت مستقل بررسی نشده است.

به گفته شرکت MSD، از ۷۷۵ نفر با مشکل زمینه‌ای که در این ‌آزمایش شرکت و داروی “مولنوپیراویر” را مصرف کرده‌اند، تنها ۷درصد بستری شده یا جانشان را از دست دادند.

در حالی که این میزان در میان افرادی که پلاسبو یا دارونما مصرف کردند ۱۴درصد بود.

این شرکت می‌‌افزاید، با این حال این قرص زمانی مفید است که تا پنج روز بعد از شروع علائم مصرف شود. آزمایش‌های پیشین نشان داده بود که این دارو در بیماران بستری با حال وخیم تأثیری ندارد.

خرید بیش از یک‌و نیم میلیون “مولنوپیراویر” از سوی آمریکا

داروی “مولنوپیراویر” آنزیمی را هدف قرار می‌دهد که ویروس از آن استفاده می‌کند تا به منظور تکثیر، کد ویروسی خود را کپی کند.

طراحی این دارو به گونه‌ای است که خطاها را به داخل کد ژنتیکی ویروس وارد می‌کند.

شرکت “مرک” قصد دارد، در کم‌ترین زمان ممکن برای این دارو از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) درخواست مجوز کند.

در صورتی که این مجوز صادر شود دولت آمریکا یک میلیون و ۷۰۰ هزار دوز را خواهد خرید.

شرکت MSD اعلام کرده که از دولت‌های سراسر جهان سفارش دریافت کرده و ممکن است تا پایان سال جاری (۲۰۲۱) ۱۰ میلیون دوز تولید کند.