ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 09.08.2021, 21:37

۹ فایده عجیب دویدن برای سلامتی

ایرنا: ۴ تا ۵ بار دویدن در هفته به صورت تناوبی را یکی از برنامه‌های روزمره خود قرار بدهید تا از منافع این ورزش بهرمند بشوید.

دویدن چه بر روی زمین و چه بر سطح تردمیل، علاوه بر تناسب اندام به سلامتی شما منجر خواهد شد. اگر هنوز در خصوص دویدن به عنوان بهترین کار برای کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده آل خود شک دارید، این علل را از دست ندهید:

مراجعه کمتر به پزشک: کسانی که دویدن را وارد برنامه‌های هفتگی یا روزانه خود می‌کنند، کمتر از سایر افراد به بیماری‌های مزمنی مانند سرطان روده بزرگ و … مبتلا می‌شوند. همچنین شانس ابتلا به سرطان سینه در زنانی که نسبت به بقیه زمان بیشتری را به دویدن اختصاص می‌دهند، ۳۰ درصد کمتر است.

مصرف بیشتر کربوهیدرات‌ها: یک راه برای مصرف کربوهیدرات بیشتر دارید و تنها در صورتی که سوخت و ساز بدن تان را با فعالیت‌های فیزیکی مانند دویدن افزایش دهید، می‌توانید بدون نگرانی از چاق شدن، غذاهایی مانند برنج و ماکارونی را مصرف کنید.

طور عمر بیشتر: کسی که بیشتر می‌دود، نه تنها شانس بروز بیماری‌ها و معلولیت‌ها را در خود کاهش داده است، بلکه فعالیت در سنین بالاتر نیز برای او آسان تر است. دویدن، حتی برای یک بار در هفته می‌تواند موهبت‌هایی چون افزایش عمر و سلامت بیشتر را به شما هدیه کند.

کاهش وزن موفق‌تر: دویدن، یکی از موثرترین ورزش‌ها برای سوزاندن کالری‌های اضافه است. به عنوان مثال، یک فرد ۷۰ کیلویی می‌تواند ۸۵۰کالری را با یک ساعت دویدن بسوزاند.

تقویت حافظه: این ورزش مفید، عامل موثری برای کاهش خطر ابتلا به کاهش حافظه و زوال عقل به شمار می‌رود. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که دویدن، از مغز در برابر آلزایمر محافظت می‌کند و احتمال بروز آلزایمر را در افرادی که سابقه این بیماری در خانواده شان وجود داشته، کاهش داده است.

کاهش فشار خون: ورزش‌هایی مانند دویدن، ظرف چند هفته می‌توانند فشار خون فرد را کاهش داده و به حد طبیعی اش برسانند.

استحکام استخوان‌ها: دویدن جزو ورزش‌های مقاومتی است و علاوه بر کمک به ساخت ماهیچه‌های قوی تر، به سالم ماندن استخوان‌ها حتی در افراد مسن کمک می‌کند.

بهبود کیفیت خواب: دوندگان خواب بهتری نسبت به سایر افراد دارند. دویدن، افزایش کیفیت خواب و در نتیجه کارایی بهتر در طول روز را منجر می‌شود.

کاهش استرس: تلاش کنید دویدن را جایگزین نشستن و تماشای تلویزیون کنید. این مساله علاوه بر کمک به سلامتی، منجر به افزایش سطح سروتونین در مغز می‌شود که به کاهش استرس کمک می‌کند.

منبع: huffingtonpost