ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 08.04.2023, 8:57

امیدهای تازه برای درمان و پیشگیری از سرطان

گاردین در گزارشی اختصاصی خبر داده که به گفته کارشناسان، می‌توان با مجموعه‌ای از واکسن‌های جدید برای طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله سرطان جان میلیون‌ها نفر را نجات داد. یک شرکت داروسازی پیشرو گفته مطمئن است که داروهای سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و خودایمنی و سایر بیماری‌ها تا سال ۲۰۳۰ آماده خواهند شد.

مطالعات انجام شده روی این واکسن‌ها «نویدبخش» است. برخی از محققان می‌گویند به لطف موفقیت کووید، پیشرفت ۱۵ ساله در ۱۲ تا ۱۸ ماه محقق شده است.

دکتر پل برتون، مدیر ارشد پزشکی شرکت داروسازی مدرنا گفته که او معتقد است که این شرکت قادر خواهد بود چنین امکان‌هایی برای درمان‌ «همه انواع بیماری» در کمتر از پنج سال آینده ارائه دهد.

این شرکت که یک واکسن پیشرو برای ویروس کرونا ایجاد کرده، در حال توسعه واکسن‌های سرطانی است که انواع مختلف تومور را هدف قرار می‌دهد.

برتون گفت: ما آن واکسن را خواهیم داشت و بسیار مؤثر خواهد بود و جان صدها هزار، اگر نگوییم میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد. من فکر می‌کنم که بتوانیم واکسن‌های شخصی‌سازی شده سرطان علیه انواع مختلف تومور را به مردم سراسر جهان ارائه کنیم.

او همچنین گفت که عفونت‌های تنفسی متعدد را می‌توان با یک تزریق پوشش داد که به افراد آسیب‌پذیر اجازه می‌دهد در برابر کووید، آنفولانزا و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) محافظت شوند و درمان‌های mRNA می‌تواند برای بیماری‌های نادری که در حال حاضر هیچ دارویی برای آنها وجود ندارد، در دسترس باشد. درمان‌های مبتنی بر mRNA به سلول‌ها آموزش می‌دهند که چگونه پروتئینی بسازند که پاسخ ایمنی بدن را در برابر بیماری تحریک کند.

برتون گفت: من فکر می‌کنم برای بیماری‌های نادری که قبلاً غیرقابل درمان بودند، درمان‌های مبتنی بر mRNA خواهیم داشت و فکر می‌کنم ۱۰ سال بعد، به جهانی نزدیک می‌شویم که در آن واقعاً می‌توانید علت ژنتیکی یک بیماری را شناسایی کنید و با سادگی نسبی، بروید و آن را ویرایش کنید و با استفاده از فناوری مبتنی بر mRNA آن را تعمیر کنید.

اما دانشمندان هشدار می‌دهند که پیشرفت شتابان، که در سه سال گذشته افزایش یافته است، اگر با سطح بالایی از سرمایه‌گذاری همراه نشود، هدر خواهد رفت.

روز جهانی سرطان: امیدهای تازه برای درمان و پیشگیری

مولکول mRNA به سلول‌ها دستور می‌دهد تا پروتئین بسازند. با تزریق یک فرم مصنوعی، سلول‌ها می‌توانند پروتئین‌هایی را که می‌خواهیم سیستم ایمنی بدنمان ضربه بزند، پمپاژ کنند. یک واکسن سرطان مبتنی بر mRNA، سیستم ایمنی را نسبت به سرطانی که در حال رشد در بدن بیمار است، آگاه می‌کند، بنابراین می‌تواند بدون از بین بردن سلول‌های سالم، به آن حمله کرده و آن را از بین ببرد.

این کار شامل شناسایی قطعات پروتئینی روی سطح سلول‌های سرطانی است که در سلول‌های سالم وجود ندارند – و به احتمال زیاد باعث ایجاد پاسخ ایمنی می‌شوند. سپس قطعات mRNA ایجاد می‌شوند که به بدن در مورد نحوه ساخت آنها آموزش می‌دهد.

ابتدا، پزشکان نمونه‌برداری از تومور بیمار را انجام می‌دهند و آن را به آزمایشگاه می‌فرستند، جایی که مواد ژنتیکی آن برای شناسایی جهش‌هایی که در سلول‌های سالم وجود ندارد، توالی‌یابی می‌شود.

سپس یک الگوریتم یادگیری ماشینی شناسایی می‌کند که کدام یک از این جهش‌ها مسئول رشد سرطان هستند. با گذشت زمان، همچنین مشخص می‌شود که کدام بخش از پروتئین‌های غیرطبیعی که این جهش‌ها کدگذاری می‌کنند، احتمالاً پاسخ ایمنی را تحریک می‌کنند. سپس، mRNA ها برای امیدبخش‌ترین آنتی‌ژن‌ها ساخته می‌شود و در یک واکسن شخصی بسته‌بندی می‌شوند.

برتون گفت: فکر می‌کنم آنچه در ماه‌های اخیر آموخته‌ایم این است که اگر تا به حال فکر می‌کردید که mRNA فقط برای بیماری‌های عفونی یا فقط برای کووید است، اکنون شواهد نشان می‌دهد که مطلقاً اینطور نیست. این روش را می‌توان در مورد همه انواع بیماری اعمال کرد. ما در حال مطالعه درباره سرطان، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های خود ایمنی و بیماری‌های نادر هستیم. در همه این زمینه‌ها مطالعاتی داریم و همه آن‌ها چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را نشان داده‌اند.

در ژانویه، مدرنا نتایج آزمایشی در مراحل آخر واکسن mRNA آزمایشی خود برای ویروس سنسیشیال تنفسی را اعلام کرد که نشان می‌دهد این واکسن در پیشگیری از حداقل دو علامت مانند سرفه و تب در بزرگسالان ۶۰ سال و بالاتر ۸۳،۷ درصد مؤثر است. بر اساس این داده‌ها، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به این واکسن عنوان پیشرفت درمانی اعطا کرد، به این معنی که بررسی نظارتی آن تسریع خواهد شد.

در ماه فوریه، سازمان غذا و داروی ایالات متحده بر اساس نتایج اخیر در بیماران مبتلا به ملانوم سرطان پوست، همین عنوان را به واکسن سرطان شخصی مدرنا اعطا کرد.

برتون گفت: فکر می‌کنم این یک قدم بزرگ بود که همه‌گیری به این فناوری سرعت بخشید. همچنین به ما این امکان را داده است که تولید را افزایش دهیم. بنابراین ما برای ساخت مقادیر زیادی واکسن بسیار سریع بسیار خوب عمل کرده‌ایم.

فایزر همچنین کارآزمایی بالینی در مراحل آخر یک واکسن آنفلوانزا مبتنی بر mRNA را آغاز کرده است و با همکاری بیون‌تک روی سایر بیماری‌های عفونی از جمله زونا تمرکز دارد. سخنگوی فایزر گفته:

یادگیری از فرآیند توسعه واکسن کووید-۱۹، رویکرد کلی ما را به تحقیقات mRNA و تحقیقات نشان داده است.

رادیو زمانه