ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 24.09.2021, 10:30
توزیع ثروت در جهان: هم‌سویی نابرابری و کاهش فقر!

جمشید اسدی

ثروت جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۴.۴ در صد کاهش یافت. اما پس از سیاست‌های تشویقی مالی و پولی دولت‌ها برای برون رفت از بحران کوید-۱۹، ثروت خانوارها در جهان ۷.۴ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و به ۴۱۸.۳ تریلیون دلار رسید.

تازه‌ترین گزارش «کردیت سویس» (Credit Suisse) توزیع ثروت میان مردم جهان را نشان می‌دهد. در یک سوی گسترده ثروت جهانی، مردمانی هستند که بیش از یک میلیون دلار ثروت دارند. ایشان ۱.۱ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و ۴۵.۸ درصد ثروت جهان را در اختیار دارند. در سوی دیگر، ۵۵ درصد مردم جهان قرار دارند که تنها دارای ۱.۳ درصد ثروت جهان هستند. بین این دو سر، دیگر مردمان‌اند با ۵۲.۸ درصد ثروت خانوارها در جهان.

جدول ۱ - توزیع ثروت میان مردمان در جهان (۲۰۲۰)

نمودار زیر نگاهی کلی به توزیع ثروت در جهان است.

نمودار ۱ – نمایه توزیع ثروت جهان (۲۰۲۰)

جدول ۱ و نمودار ۱ نشان می‌دهند که توزیع ثروت در جهان نابرابر است. اما این نابرابری در بعضی جاها بیش از دیگر جاهاست. همچنان که جدول ۲ نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ میلادی، ثروت در آمریکای شمالی، اروپا، چین و منطقه آسیایی اقیانوس آرام (پاسیفیک) افزایش، اما در هند و به ویژه آمریکای لاتین کاهش یافت.

جدول ۲ - توزیع ثروت میان منطقه‌های جهان (۲۰۲۰)

انتظار می‌رود که درآمد و ثروت در سال ۲۰۲۱ در همه جا افزایش یابد. بر پایه برآورد، «صندوق بین المللی پول» تولید ناخالص ملی در جهان در سال ۲۰۲۱، بیش از چهار درصد افزایش خواهد یافت. در شرایط عادی، رشد تولید ناخالص ملی و رشد ثروت خانوارها هم سو هستند. از همین رو امید می‌رود که با رشد تولید ملی در سال ۲۰۲۱، دارایی خانوارها و مردمان نیز افزایش یابد. «کردیت سویس» برآورد می‌کند که ثروت مردم جهان در ۵ سال آینده گرد چهل درصد افزایش یابد. بر پایه همان برآورد، کشورهای با درآمد کم و میانه سهم مهمی در این افزایش تولید و ثروت خواهند داشت.

نمودار ۲ – کاهش فقر در جهان

در پایان می‌بایستی نکته‌ای در مورد تفاوت نابرابری و فقر بیافزود و بدانست. افرایش نابرابری در جهان به معنای افزایش فقر نیست و بلکه به وارانه به معنای کاهش آن است. اگر افزایش ثروت در پی کارآفرینی و تولید باشد، همه کسانی که از مستقیم و غیر مستقیم در ازتباط با تولید قرار می‌گیرند، هر یک به نسبتی از ارزش زایی بهره مند می‌شوند. چنانکه بر پایه داده‌های «بانک جهانی»، از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸، یک میلیارد نفر از فقر زیاده (مطلق) به در آمدند. نمودار ۲ همین را نشان می‌دهد.

—————————-
پانوشت: داده‌ها و نمودارهای زیر از منابع زیر گرفته شده اند:

1. Effects of COVID on household wealth
2. This Simple Chart Reveals the Distribution Of Global Wealth
3. Visualizing the Extreme Concentration of Global Wealth
4. The Decline of Extreme Poverty in Perspective