ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.08.2021, 23:37
جنایتکاران کرونایی در حکومت ولایی

م. روغنی

ایران در خاورمیانه، در یکی از بدترین موقعیت‌ها نسبت به شیوع بیماری کرونا و مرگ و میر ناشی از آن به سر می‌برد. تسنیم خبرگزاری وابسته به سپاه اعلام کرده است که در هر ۲٫۵ دقیقه یک نفر در ایران در اثر کرونا جان می‌بازد. این خبرگزاری از “سایه سنگین ابر سیاه دلتا بر سر مردم و حال ناخوش مدافعان سلامت” سخن به میان اورده است.[۱] زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران در گفتگویی از جمله در باره “لاپوشانی آمارهای مرگ و میر”، “ممانعت از واردات واکسن” دست رد به کمک‌های جهانی، و اینکه تنها “برای پنج روز واکسن داریم” افشا گری کرده است.

مسئولان این جنایات کدامند که برخی آن را ” نسل کشی” سنجیده‌اند.

۱- خامنه‌ای متهم ردیف اول:

خامنه‌ای از آغاز شیوع ویروس همه‌گیر کرونا از راه‌های گوناگون به گسترش این بیماری یاری رساند. پیش از هر چیز آن را “بلایی” برشمرد که “آنچنان بزرگ نیست”. وی در سخنرانی نوروزی‌اش در سال ۱۳۹۹ در پاسخ به پیشنهاد کمک آمریکا برای رویاروئی با این اپیدمی با توسل به تئوری توطئه گفت “آمریکا متهم است که ویروس کرونا را تولید کرده، بنابراین ایران حاضر نیست از این کشور کمک بخواهد”. وی در سخنانش ادعا کرد که ایران “ظرفیت مقابله با چالش‌ها در هر سطحی را داراست.”[۲] او همچنین مدعی شد که آمریکا ممکن است “درصدد ارسال دارویی به ایران در جهت گسترش بیشتر بیماری و یا ماندگار شدن ویروس باشد”.

در پی مخالفت خامنه‌ای با دریافت کمک‌های آمریکا، از ورود “پزشکان بدون مرز” به اصفهان نیز جلوگیری شد. این نهاد در نظر داشت با احداث یک واحد بیمارستان در این شهر و ارسال محموله کمک‌های پزشکی با کرونا مقابله کند. حسین شریعتمداری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری سپاه (فارس) با توسل به تئوری توطئه خامنه‌ای گفته بود “سؤال این است که این بی‌احتیاطی خطرناک نسبت به جان و سلامت مردم را چه کسانی مرتکب شده‌اند و این پزشکان «ظاهراً بدون مرز» از کدام مرز اجازه ورود گرفته‌‌اند. آمریکا می‌داند حضور در ایران ممکن نیست، اما آیا فرانسه با توطئه‌های آمریکا علیه ایران همراه نبوده است”.

خامنه‌ای در جنایتی دیگر در دیماه سال ۱۳۹۹، طی یک حکم حکومتی ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را به ایران ممنوع کرد. بی‌شک گرایش‌های ایدئولوژیک و غرب‌ستیزانه خامنه‌ای در کنار باور وی به تئوری‌های توطئه در گرفتن چنین تصمیماتی تاثیر مهمی دارد که تا به‌حال سبب جان باختن ده‌ها و شاید صدها هزار ایرانی شده است. اما باید از سودجویی این تصمیمات برای زیر مجموعه‌های زیر فرمان خامنه‌ای از جمله “ستاد اجرایی فرمان امام” نیز غافل نشد. این نهاد واکسن “برکت” را ساخت که هنوز به تایید سازمان بهداشت جهانی نرسیده است و هزینه تهیه آن از واکسن انگلیسی استرازنیکا برای دولت ایران به مراتب گران‌تر اعلان شده است. خامنه‌ای و کارگزارانش کوشیدند با ممانعت از ورود واکسن‌های غربی، واکسن برکت را که حتی تهیه انبوه آن با مشکل روبروست و مورد استقبال بسیاری از ایرانیان نیز قرار نگرفته است جایگزین واکسن‌های معتبر غربی سازند.

حکم حکومتی خامنه‌ای از صدور مجوز برای ورود واکسن جلوگیری نمود که برخی از مقامات دولت روحانی پس از تشکیل دولت رئیسی به افشای آن پرداخته‌اند. دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران گفته است از بهمن ۹۹ می‌توانستیم واکسن وارد کنیم اما ندادن مجوز این روند را سه ماه به تاخیر انداخت. مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز گفته است واردات ۶ میلیون واکسن که به تائید روحانی و ستاد کرونای تهران رسیده بود نیز با موانع وزارت بهداشت روبرو شد. ظریف نیز به مقدمات خرید ۲۰ ملیون واکسن از اروپا اشاره کرده است که با مخالفت وزارت بهداشت روبرو گردید.

۲- برخی از کارگزاران و خبرگزاری‌های حکومتی متهمان ردیف دوم

نمکی وزیر بهداشت از جمله کارگزارانی بوده است که در جنایت کشتار کرونایی خامنه‌ای متهم است. وی نشان داد که پیرو بی‌چون و چرای فرامین خامنه‌ای و نیروهای امنیتی است. پیش از هر چیز از حکم حکومتی خامنه‌ای برای ممنوعیت ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی دفاع کرد و کوشید با توجیه‌های به‌ظاهر “علمی” واکسن‌های فایزر و مدرنا را بدون ذکر نام آنان که به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده بود و تزریق آنها در بسیاری از کشور‌ها نتایج مطلوبی نشان داد بی‌اعتبار سازد. وی از طرح “شهید سلیمانی” که سپاه و بسیج برای آزمایش‌های کرونائی دنبال می‌کنند نیز تمجید کرده است که پیش از این ماشین کرونایاب این نهاد مورد تمسخر همگانی قرار گرفت. در برابر سپاه نیز از مدیران وزارت بهداشت تقدیر کرده است.

خبرگزاری فارس درگزارشی شرکت فایز را متهم ساخت که بزرگترین “تخلف دارویی در تاریخ آمریکا ” را مرتکب شده است. سایت خبری مشرق‌نیوز نوشت که با اعلام رسمی ممنوعیت واکسن آمریکایی و انگلیسی “لیبرال‌ها آچمز تمام عیار شدند...” به ادعای این تارنما کاندولیز رایس باور دارد که “رهبر ایران تمام پل‌های ما را با یک سخنرانی نقشه برآب می‌کند”. باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یک فعال سیاسی اصول گرا نوشت “آمار‌ها نشان می‌دهد افرادی که این واکسن‌ها را زدند مرده‌اند....” تلویزیون دولتی ایران نیز باورهای امیر حسین قاضی‌زاده نایب رییس مجلس فرمایشی را بازگو کرد. این نماینده فایزر را متهم ساخت که گویا “نه تضمینی در باره عوارض واکسن می‌دهد و نه جبران خسارت می‌کند و از نظر قیمت هم ده برابر واکسن مشابه است و از نظر تاریخی هم این شرکت سابقه آزمایش دارو و واکسن در دیگر کشورها دارد و حتی به مردم خودشان هم رحم نمی‌کنند.”[۳]

با روی کار آمدن دولت رئیسی قاتل و رکورد‌های تازه شمار جانباختگان در ایران و بحران گسترده در نظام بهداشت و درمان کشور، خامنه‌ای به چند دلیل حکم حکومتی پیشین‌اش را لغو نمود. وی بتازگی دستور داد “بهر شکل ممکن، واکسن برای مردم تآمین شود.”

۱- مهلت قانونی دولت روحانی که در مسائل گوناگونی از جمله رابطه با آمریکا با خامنه‌ای اختلاف داشت پایان یافت و ادامه کارشکنی‌ها در برنامه‌های دولت پیشین از جمله اقدامات هر چند ناکارآمد کرونایی ضرورتی نداشت. لازم بود به دولت منتصب و قاتل در مبارزه با کرونا یاری رسانده شود.

۲- در افکار عمومی مسئول قتل عام ایرانیان در بحران کرونا خامنه‌ای شناخته شده است. نظر سنجی محمود صادقی نماینده پیشین مجلس نشان می‌دهد که ۶۵ درصد پاسخ‌دهندگان حکم حکومتی خامنه‌ای را عامل تاخیر در واردات واکسن کرونا سنجیده‌اند.[۴] خامنه‌ای می‌کوشد با لغو حکم حکومتی پیشین بدون عذرخواهی و پاسخگویی اعاده حثیت کند.

۳- خامنه‌ای در حکم حکومتی تازه‌اش کرونا را “مسئله اول و فوری کشور” اعلان نمود. این حکم می‌تواند بازگشت به مذاکرات هسته‌ای را با تأخیر روبرو ساخته و به دولت منتصب رییسی قاتل امکان دهد تعهدات برجامی بیشتری را به منظور زیر فشار قرار دادن کشورهای غربی زیر پا گذارد.

نمکی وزیر بهداشت که در هفته‌های گذشته از حیرت دنیا از “مدیریت عالی” بحران کرونا در ایران سخن رانده بود در ۱۰ مرداد طی نامه‌ای به خامنه‌ای پیشنهاد داد برای رویارویی با شرایط وخیم حاکم در نظام سلامت کشور ناشی از شیوع موج پنجم کرونا، کشور به مدت ۲ هفته تعطیل شود. این رهبر خودکامه که معمولا در  کوچکترین مسئله کشور دخالت می‌کند از پذیرش مسئولیت سر باز زد و به دولت روحانی دستور رسیدگی داد اما با اصرار در برگزاری “مجالس عزاداری” محرم، در عمل با این تعطیلی مخالفت کرد.[۵] این تعطیلی بی‌تردید بازار دین و خرافات فروشی حکومت ولایی را با کساد روبرو می‌ساخت و برپایی مجالس عزاداری به هزینه جان هزاران قربانی تازه برای حفظ نظام لازم تشخیص داده شد.

این پیشنهاد در قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و وزیر کشور مورد تایید خامنه‌ای مخالفت این ستاد را با این تعطیلی اعلان نمود.

رویکرد جنایت‌کارانه خامنه‌ای در برخورد با کرونا فصل تازه‌ای از نقض حقوق بشر از جمله “حق زندگی” در کشور است که تا برپایی نظامی دمکراتیک و سکولار در اشکال گوناگون ادامه خواهد یافت.

mrowgahni.com
مرداد ۱۴۰۰
————————
[۱] - جدیدترین اخبار کرونا در ایران، تسنیم، ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
[۲] - آمریکا اظهارات خامنه‌ای را در مورد کرونا تئوری توطئه دانست، دویچه وله، ۲۳ مارس ۲۰۲۰
[۳] - مسعود آذر، ممنوعیت خرید واکسن بریتانیا و آمریکا..، بی بی سی فارسی
[۴] - تمسخر خامنه‌ای توسط نماینده سابق پس از صدور مجوز ورود واکسن آمریکایی، گویا نیوز ۱۲ آگوست ۲۰۲۱
[۵] - پیام رهبر انقلاب در باره وضشیر کرونا، پایگاه خبری آفتاب، ۲۰ مرداد ۲۰۲۱