ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 26.05.2021, 18:18
اسرائیل و جنگ در غزه؛ جنایتکاران این جنگ کدامند!

محسن قائم‌مقام

بمباران مردم فلسطین، زن و مرد، بزرگ و کوچک چند روز پیش متوقف شد. در این جنگ نابرابر از فلسطینی‌ها ۲۳۰ نفر غیرنظامی کشته شدند که ۶۵ کودک و ۳۹ زن در میان ایشان بود. جنگ ۱۷۱۰ نفر زخمی و ۵۸ هزار نفر آواره به‌جا گذاشت. تلفات جانی در اسرائیل ۱۲ نفر بود. یک پسربچه ۵ ساله و یک دختر جوان ۱۶ ساله در میان ایشان بود.‏

اینکه این آتش‌بس تا چه زمانی پایدار بماند روشن نیست. در اسرائیل هنوز دولت مورد توافق کامل پارلمان موجود نیست و بحث ‏انتخاب دولت مورد توافق پارلمان ادامه دارد. محاکمه ناتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به اتهام فساد در دادگاه ادامه دارد. اگر ناتانیاهو ‏کنار گذاشته شود، تا دولت دیگری سرکار بیاید چند ماه طول می‌کشد و به‌همین زمان مذاکرات برای قرارداد صلح عقب می‌افتد. تنها ‏اگر ناتانیاهو سرکار بماند می‌تواند مذاکرات صلح را فوراً انجام دهد.

این جنایات جنگی را باید به‌حساب دست راستی‌های افراطی و جنایتکار اسرائیل گذاشت. دولت ناتانیاهو نیز از تیره‌ی دست‌راستی‌های افراطی انتخاب شده‌اند. و شخص خود ناتانیاهو نیز از افراطی‌های دست‌راستی به‌شمار می‌رود. در حالیکه اکثریت مردم ‏اسرائیل خواهان صلح در منطقه هستند. صحبت‌های مداوم خامنه‌ای به عنوان “رهبر” و سایر سرداران سپاه پاسداران که هر ‏روز یک وسیله جنگی جدیدی را برای خود یا حماس و حزب‌الله و انصار یمن و غیره می‌سازند و هر روز اعلام می‌کنند که ‏اسرائیل را “نابود” خواهند کرد تنها به جنگ‌طلبان دست راستی اسرائیل بهانه می‌دهد که مردم اسرائیل را به ترسانند و آنها را ‏آماده برای جنگ نمایند. اسرائیلی‌های مخالف جنگ‌طلبی‌های دولت اسرائیل بسیار زیادند و رهبران جمهوری اسلامی به نادانی ‏این بهانه را بدست ناتانیاهو و امثال او قرار می‌دهند و صلح‌دوستان اسرائیل را دردست تنگی می‌گذارند.

سرزمین فلسطین حتی ‏در چهار صد سال حکومت عثمانی در جنوب سوریه وجود داشت. تمام سرزمین فلسطین در  ۱۹۴۸ در تصرف و اشغال مصر و اردن ‏دو کشور عربی قرارگرفت و سپس بعد از جنگ شش روزه عبدالناصر در ۱۹۶۷ در اشغال و تصرف اسرائیل درآمد. جمعیت ‏فلسطین کمی بالغ بر ۵ میلیون نفر در ۲۰۲۰ بود. فلسطین در نوامبر ۱۹۸۸ اعلام استقلال کرد و در نوامبر ۲۰۱۲ در مجمع عمومی ‏سازمان ملل به عضو ناظر سازمان ملل انتخاب شد. ۱۳۸ کشور عضو سازمان ملل حکومت فلسطین را به‌رسمیت شناختند. ‏حکومت فلسطین جمهوری است که علاوه بر رئیس جمهور، نخست وزیر و دولت نیز دارد. رئیس جمهور آن محمود عباس و ‏نخست‌وزیر محمد شتیّه و رئیس مجلس سلیم زنون هستند.

فلسطین ادعای بیت‌المقدس‎ (Jerusalem)‎یا (قدس) را برای پایتخت ‏دارد. این شهر تاریخی اسامی فراوانی داشته و دارد. فلسطینی‌ها بیشتر آن را قدس می‌خوانند و اسرائیلی‌ها آنرا ‏Jerusalem‏ می‌گویند. برخی مذهبی‌های یهودی تا ۷۲ نام برای شهر نام می‌برند! این شهر با خدعه‌ی ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا و ‏قراردادن سفارت امریکا در آن بدون رعایت قرارهای گذشته که تقسیم‌بندی کشوری باید با معامله‌ای سیاسی میان فلسطین ‏و اسرائیل معین شود. رئیس جمهورهای گذشته امریکا مانند بوش و اوباما هم این امر را رعایت نمودند. با این کار بیت‌المقدس ‏عملاً در دست اسرائیل گذاشته شد.

و از سوی دیگر اسرائیل اخطار سازمان ملل را نادیده گرفته و مرتباً ساکنین جدیدی را از خارج ‏از اسرائیل به بیت‌المقدس می‌آورد و خانه و کار و زندگی به آنها می‌دهد تا به این ترتیب تناسب جمعیت شهر مابین فلسطینی‌ها و ‏اسرائیلی‌ها را به‌هم بزند. آمارگیری‌های اسرائیل نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها و اعراب شهروند اسرائیل رشد بسیار بیشتری در ‏برابر رشد یهودی‌های شهروند اسرائیل نشان می‌دهند و به‌همین دلیل اسرائیل به‌شدت خلاف مصوبات سازمان ملل که سکنی‌سازی ‏از خارج در اسرائیل را قویاً منع کرده است بی‌توجه و بی‌حساب به سکنی‌سازی از تازه واردین ادامه می‌دهند. همین امر در کنار ‏پایتخت قراردادن بیت‌المقدس برای اسرائیل از جمله محدود کردن حضور فلسطینی‌ها در مسجد الاقصی در بیت‌المقدس پایه‌های ‏شروع مناقشات جدید شد و بالاخره عملیات جنگی اخیر را به بارآورد. مبارزات مردم به‌خصوص جوانان در شهرها به‌خصوص بیت‌‏المقدس همچنان ادامه دارد و رویاروئی با پلیس و مامورین امنیتی خشن اسرائیلی در درگیری‌ها نشان خشونت اسرائیل به فلسطینی‌ها را از روبرو نشان می‌دهد.

این جنگ که چهارمین جنگ میان اسرائیل و حماس در سی سال گذشته از بدو تاسیس حماس است. دورنمای تلخی برای زندگی ‏مردم فلسطینی غزه که بسیار متراکم در منطقه زندگی می‌کنند را می‌توان تصور نمود. جمعیت این منطقه که ۳۶۵ ‏کیلومتر مربع وسعت دارد، یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است و از تراکم انسانی (۵۳۲۸ نفر در یک کیلومتر مربع) سومین منطقه پر جمعیت جهان محسوب می‌شود. با وجود این ‏تراکم جمعیت می‌توان حساب کرد که بمباران‌های بی‌امان چه بر سر مردم فقیر و درمانده فلسطینی درآن منطقه آورده است. ‏بیکاری در میان جوانان در غزه بالای ۵۰ در صد می‌باشد.

سازمان حماس
سازمان حماس (مخفف حرکت المقاومت الاسلامیه) سازمانی مسلمان سنی، اصولگرا اما پراگماتیک، ستیزه‌جو، اسلامی ‏و ناسیونالیست مذهبی، ضد صهیونیسم می‌باشد و با سازمان اخوان‌المسلمین وابستگی جهانی دارد. حماس دارای یک شاخه ‏خدمات، دوله، و یک شاخه نظامی بنام بریگاد عزالدین القسام می‌باشد. حماس انتخابات قانون گذاری فلسطین را ازفتح (حرکت ‏التحریر الفلسطین)در۲۰۰۶ برد و پس ازجنگ غزه، مرجع بالفعل (دو فاکتو) حکومتی در نوارغزه شد (۲۰۰۷). حماس در ‏پارلمان نهاد خودمختاری فلسطین اکثریت دارد. کشورهای کانادا، اتحادیه اروپا، اسرائیل، ژاپن و امریکا حماس را یک سازمان ‏تروریستی می‌شناسند. استرالیا، نیوزیلند، پاراگوئه وانگلستان تنها شاخه نظامی آنرا یک سازمان تروریستی می‌دانند.کشورهای ‏برزیل، چین، مصر، نروژ، قطر، روسیه، سوریه ، ترکیه و ایران حماس را یک سازمان تروریستی نمی‌دانند. دردسامبر۲۰۱۸ ‏مجمع عمومی سازمان ملل متحد ‏قطع نامه امریکا مبنی براینکه یک سازمان تروریستی است را رد کرد. رهبران حماس اسمعیل‌هانیه و خالد مشعل در ‏قطر مستقرند.

جنایات جنگی
‏ بمباران مردم بی‌پناه و غیرنظامی فلسطینی و ویران‌کردن خانه و کاشانه آنها در نوار غزه بی‌تردید مشمول جنایات جنگی می‌شود. ناتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و دولت او مسئول مستقیم این جنایت می‌باشند. گردانندگان حکومت تروریست و بی‌تعهد به ‏پیمان‌های جهانی یعنی حماس مسؤلیت حملات موشکی، به تعداد چهار هزار موشک به‌سوی اسرئیل را دارند. در این موشک‌‏اندازی‌ها علاوه‌بر کشتن دوازده اسرائیلی و یک کودک و یک نوجوان مسئولیت پریشانی وسیعی که برای مردم در جامعه اسرائیل ‏را فراهم نموده است را دارد.

هرچند برای تروریسم تعریف دقیقی شاید وجود نداشته باشد من با استفاده از فرهنگ‌هائی این ‏برآورد را برای تروریست یا تروریسم بدست آورده‌ام: تروریسم به روش یا مکتبی گفته می‌شود که حکومت یا گروه یا افرادی ‏به‌منظور تحمیل عقاید خود به دیگران از اعمال خشونت یا ارعاب استفاده نمایند. این تحمیل عقاید به دیگران صرفاً با زور یا ‏ترور صورت پذیرد. جنگ، و سایر اعمال خشونت و زور، یا ایجاد رعب و وحشت وسیله‌ای برای پیشبرد عقاید، سیاسی، مذهبی ‏یا ایدئولوژیک فرد، گروه یا حکومت گردد. به این فرد، گروه یا حکومت تروریست خطاب می‌کنند. با این تعریف نه تنها واضح است ‏که دولت ناتانیاهو با بمباران بی‌امان بر سر کودک و زن و مرد فلسطینی و ویران کردن خانه و کاشانه ایشان ‏تروریست می‌باشند، بلکه حماس هم با پرتاب چهار هزار موشک به شهرهای اسرائیل و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم ‏اسرائیل و قتل کودک و تنی چند از مردم اسرائیل جنایتکار جنگی محسوب می‌شود.

قانون عقب افتاده و جنایتکارانه “قصاص” و ‏چشم برای چشم که نباید اجرا شود. اگر کسی کودک شما را کشت که نباید شما کودک او را در انتقام بکشید. اگر این کار را کردید ‏جنایتکار می‌باشید. دنیای امروز دنیای تمدن است نه دنیای قدیم و وحشیگری. دولت ناتانیاهو کودکان و زن و بچه ‏فلسطینی‌ها را می‌کشد شما که نباید دنبال کشتن زن و بچه ایشان باشید. اگر مانند حماس چنین کردید جنایتکار یا جنایتکار جنگی ‏هستید. باید دنبال راه‌های دیگر رفت. با پرتاب چهار هزار موشک که نتوانستید جلوی کشتار مردم و ویرانی غزه را بگیرید. لذا ‏راه‌های دیگری را باید جستحو نمائید. واقعیت این بود که کشورهای جهان بیش از این ادامه این جنایت را اجازه نمی‌دادند و تحمل ‏قتل‌عام مردم غزه و ویرانی شهرشان را نداشتند. ناتانیاهو در پایان گفت ما کاری را که (منظور جنایتی را که!) می‌بایست انجام ‏دهیم انجام دادیم.‏

جنایات جمهوری اسلامی و گردانندگان آن
در این میان دولت جمهوری اسلامی و ولایت مطلقه فقیه آتش‌بیار معرکه بود. نه تنها چندین هزار موشک در اختیار حماس ‏قرار داده‌اند بلکه هزینه این موشک‌ها که هرکدام آن چندین هزار دلار قیمت دارد را از جیب مردم فقیر ایران حاتم‌بخشی کرده ‏است. معلوم نیست با کدام قانونی که مردم آن را تصویب کرده باشند دست به اجرای چنین جنایاتی می‌زنند؟ حاکمین جمهوری اسلامی ‏راه فراری از ایران ندارند. ایشان را به‌محض حضور در هر کشوری، دستگیر و به‌خاطر جنایاتی که نموده‌اند به محاکمه خواهند ‏کشاند. ایشان اجباراً در ایران خواهند ماند. دزدی‌ها را هم فعلاً به‌نام آقازاده‌ها در بانک‌های خارج می‌گذارند که حتماً روزی ‏حساب آقازاده‌ها هم باید تصفیه و تسویه شود. کشور را تکه تکه در اختیار روس‌ها و بخصوص چینی‌ها قرار داده‌اند. برق ‏مردم در روز چند ساعت شده چون چین برق ارزان ایران را به‌مصرف استخراج بیت‌کوین می‌رساند و مردم را از برق لازم و موارد ‏لزوم به برق مثل هزار چیز لازم و کامپیوتر محروم نموده‌اند.

در این جنگ و جنایت که دولت اسرائیل در جلو جنایتکاران ‏قرار گرفته است، دولت جنایتکار اسلامی نیز باید در کنار ناتانیاهو و حماس بعنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود. جنایت را وزن نمی‌توان کرد. اینکه جنایات ناتانیاهو ودولت او بسیار زیاد است شکی نیست ولی جنایت‌هائی دیگر اگر در مقایسه با میزان کمتری ‏شکل بگیرند باز جنایت محسوب می‌شوند. شاه و اعوان و انصارش هم با مقایسه جنایات زمان خود با جمهوری اسلامی چون ‏کمتر است خود را جنایتکار نمی‌دانند! فراموش نکنید که ناتانیاهو از موشک‌پراکنی حماس که هیزم آتش جنگ محسوب می‌شود، ‏به‌عنوان بهانه‌ای برای ادامه بمباران استفاده می‌نمود و به‌ جهانیان می‌گفت که برای دفاع از خود دارد عمل می‌کند. و آنهائی که از او ‏در خارج دفاع می‌کردند مانند امریکا و آلمان و غیره نمی‌خواستند جنایات دولت اسرائیل در بمباران زن و مرد و بچه مردم بدبخت ‏فلسطینی را به بینند و آن را به پای “دفاع” از خود اعلام می‌کردند که پشتیبان جنایتکاران جنگی باید به حساب آیند.

در دوران این جنگ امریکا تنها طرفداری از اسرائیل را نمود و آن را حق دفاع از خود شمرد. امریکا هیچ اشاره‌ای به شدت ‏حملات و کشتار مردم فلسطین و کودکان فلسطینی ننمود. سناتو برنی سندرز، سناتور یوتا در سنای امریکا، که خود یهودی است ‏در مصاحبه و نیز اظهار نظری در مطبوعات، علیه کشتار زن و مرد و کودک فلسطینی اعتراض کرد و لایحه‌ای مبنی ‏بر جلوگیری از فروش اسلحه به اسرائیل را به کنگره داد. و گفت مخالفت با کشتار بی‌رویه جلوی پشتیبانی از امنیت اسرائیل را نمی‌گیرد. جو بایدن رئیس جمهمور امریکا پس از این انتقادات به‌شدت دنبال آتش‌بس جنگ در غزه را گرفت.

کشورهای اروپائی
کشورهای اروپائی در سال ۱۹۷۵ ‏سازمان آزادیبخش فلسطین (PLO) را به‌رسمیت شناختند. و اتحادیه اروپا نماینده‌ای در رام‌الله و سازمان آزادیبخش فلسطین‏ ‎نماینده‌ای در بروکسل معین نمود. ‏PLO‏ تقریباً در تمام پایتخت‌های اروپا نمایندگی برقرار کرده است. و با بسیاری روابط کامل ‏دیپلماتیک ایجاد نموده است. در اروپای غربی اسپانیا اولین کشوری بود که روابط دیپلماتیک با ‏PLO‏ برقرار کرد. بدنبال اسپانیا، ‏پرتقال، استرالیا، فرانسه، ایتالیا و یونان نیز روابط دیپلماتیک برقرار نمودند. اتحادیه اروپا به شدت با هرگونه تغییر در مرزهای پیش ‏از ۱۹۶۷ مخالفت داشته است مگر با توافق طرفین صورت پذیرد. علاوه بر این اتحادیه اروپا برنامه ایجاد شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی فلسطینی را ا خلاف ‏قوانین بین‌المللی و غیرقانونی می‌داند. در ۲۰۰۸ اتحادیه اروپا به دنبال رئیس جمهور فرانسه روابط خود را با امریکا در ‏امر موضوعات خاورمیانه بیشتر نمود و هم‌زمان فشار مشترک بر اسرائیل را هماهنگ نمودند. اتحادیه اروپا شدیداً از اقدامات نظامی ‏اسرائیل در قلمرو فلسطین و لبنان انتقاد دارد. و در زمان خود علیه اقدامات نظامی اسرائیل در فلسطین اعلامیه داده است، ‏به‌خصوص در قیام علیه اشغال ساحل غربی و نوار غزه که در ۱۹۸۷ شروع شد. و نیز با محاصره غزه مخالفت نمود. اتحادیه اروپا ‏کمک مالی قابل‌توجهی به فلسطینی‌ها می‌نماید.

در جنگ اخیر اسرائیل و غزه وزیر خارجه آلمان به اسرائیل رفت و از دفاع اسرائیل از خود پشتیبانی کرد. من صحبتی از ‏اعتراض به کشتن کودک و زن و مرد غیرنظامی فلسطینی‌ها را از او ندیدم. تنها اتحادیه اروپا طرفدار صلح پایدار میان اسرائیل ‏و فلسطینی‌هاست و مانند سابق از سرگیری مذاکرات صلح میان آن دو و ادامه میانجی‌گری در این موضوع دفاع می‌کند. ‏

راه حل مسآله فلسطین و اسرائیل:‏
در مورد حل مسآله فلسطین و اسرائیل تنها اسرائیل است که دنبال کار نیست و با وسائل مختلف آن را سد می‌نماید. با این بازی ‏اسرائیل دنبال گسترش مرزهای خود و سکنی دادن هرچه بیشتر یهودیان تازه وارد به بیت‌المقدس و گسترش جمعیت یهودی در ‏اسرائیل می‌باشد. حل این موضوع بغرنج و موردنظر بسیاری از مردم جهان نیاز به میانجی دارد. دولت امریکا سالها این ‏وظیفه را به عهده گرفته بود و مورد قبول هر دو طرف بود. حتی زمانی پرزیدنت کلینتون، یاسر عرفات و نخست وزیراسرائیل ‏اهود باراک (‏Ehud Barak‏) که پیشتر ژنرال ارتش اسرائیل بوده است را در سالگرد قتل اسحاق رابین ‏نخست وزیر پیشین اسرائیل، را در امریکا جمع کرد. اسحاق رابین به دلیل شرکت در معاهده صلح اسلو میان فلسطینی‌ها و ‏اسرائیل به دست یکی از افراطی‌های اسرائیلی در ۱۹۹۵ به قتل رسید. رابین و شیمون پرز و یاسرعرفات هر سه به دلیل انجام معاهده ‏اسلو برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۹۴ شدند.

اجلاس سران میان پرزیدنت کلینتون، یاسرعرفات و اهود باراک (‏Ehud Barak‏) نخست‌وزیر اسرائیل در سال ۲۰۰۰ به شکست ‏منتهی شد. در این اجلاس بیل کلینتون توانست رضایت اهود بارک را جلب نماید تا بسیار به نفع فلسطینی‌ها کنار بیاید. ولی یاسر ‏عرفات میز مذاکره را ترک کرد و پیشنهادی دربرابر پیشنهاد باراک نداد. سرنوشت شهر بیت‌المقدس باقی می‌ماند که بعدا در باره ‏آن صحبت شود و اجازه بازگشت فلسطینی‌ها به وطن خودداده نشده بود. ولی باقی آنچه فلسطینی‌ها می‌خواستند مورد قبول نخست‌‏وزیر اسرائیل بود. بهترین دلیل چگونگی شکست به‌خاطر عرفات آن بود که سال بعد از اجلاس عرفات پیشنهاد اهود را پذیرفت اما ‏دیر شده بود و اهود قبول نکرد! شاید عرفات نخواسته بود در برابر سایر انقلابیون فلسطینی احیاناً کم بیاورد. او می‌توانست از ‏وجهه بزرگ خودش در میان فلسطینی‌ها استفاده نماید و کار را تمام کند.

اما امروز اتحادیه اروپا دنبال این است که امریکا مجدداً میانجی‌گری را شروع کند و اروپا با این کشور همراهی نمایند. ولی محمود عباس ‏رئیس جمهور فلسطین به امریکا به دلیل هواخواهی از اسرائیل اعتمادی ندارد و می‌خواهد اتحادیه اروپا نیز کاملاً در میانجی‌گری ‏شرکت داشته باشد.

در حال حاضر مسائل بسیاری حل نشده باقی مانده است از جمله امضای قرارداد آتش‌بس جنگ اخیر که در بالا توضیح داده شد.‏

کشور‌های عربی و مسئله فلسطین:‏
زمانی بود که کشورهای عربی، مصر و اردن، سرزمین فلسطینی‌ها را در ۱۹۴۸ اشغال و تصرف کرده بودند. و مسائل و ‏موضوعات مربوط بایشان را بصورت یا به نام مسآله یا موضوع “اعراب” بیان یا اعلام می‌کردند. در جنگ با اسرائیلی‌ها نامی از ‏فلسطین نبود. تا یاسر عرفات با عملیات پارتیزانی همراه سایر مبارزین فلسطینی توانست هویت تازه‌ای برای فلسطینی‌ها بوجود ‏آورد و از آن پس نام فلسطین به‌جای نام اعراب در صورت مسئله جا گرفت! امروزه نیز به‌جز مصر که رئیس جمهور نظامی‌اش از ‏آنجا که مصر هم‌مرز با نوارعزه است و بسته شدن راه در آن منطقه مردم غزه را در گرسنگی قرار می‌دهد، پیش‌آهنگ اقدام آتش‌‏بس شد. باقی کشورهای عربی با میلیارد‌ها دلار درآمد نفت تنها تماشاگرجریان‌اند و شاید نمی‌خواهند روابط جدیدشان با اسرائیل ‏به‌هم بریزد.

ایران هم با اینکه هواپیماهای بمب‌افکن آخرین سیستم اسرائیل  گاه به گاه پایگاه‌های سپاه قدس در سوریه را بمباران می‌کنند و تعدادی از جوانان ایرانی را که سپاه پاسداران ایشان را درآنجا قرار داده است تا از حافظ اسد محافظت نمایند، را می‌کشند. ‏و سپاه پاسداران با این‌همه ادعا که اسرائیل را نابود می‌کنیم حتی یکبار هم وارد عملیات نظامی به آن دلیل علیه اسرائیل نشده ‏است، تنها پاسخ از میان رفتن ده‌ها جوان ایرانی در سوریه در زیر بمبارانها یا موشک اندازی‌های اسرائیل را با این گنده گوئی‌ها می‌دهد که ما اسرائیل را نابود می‌کنیم. فقط فحش می‌دهد و به قول مردم در ایران خالی بندی می‌کند. یکبار صدام حسین در جنگ ایران ‏و عراق که خمینی دنبال فتح سرزمین فلسطینی‌ها بود و در حرکت به‌سوی “قدس” بر روی پیشانی نوجوانان ایرانی بر روی نواری ‏نوشته بودند قدس و این نوجوانان را به روی مین‌هائی که ارتش صدام کار گذاشته بود حرکت می‌دادند و از میان می‌بردند. جنایات ‏خمینی حد و حصر نداشته است. در دنباله صدام اعلام کرد که ما قول می‌دهیم که بهیچ وجه کاری علیه شما انجام ندهیم و راه را ‏به جانب “قدس” برای شما باز بگذایم تا شما بدون هیچگونه صدمه یا راه‌بندانی به قدس برسید. خمینی این پیشنهاد را نادیده گرفت و ‏به فرستادن نوجوانان بر روی مین‌های عراقی ادامه داد! داستان جنایت او در عدم قبول پیشنهاد صلح بعد از فتح خرمشهر و ادامه ‏جنگ هشت ساله ایران و عراق تا سرکشیدن جام زهر صلح با هزارها کشته و مجروح و زندانی در عراق بدون دریافت ‏غرامتی که پیشتر اعلام شده بود بارها گفته شده است و این جنایت هرگز از ذهن مردم بیرون نمی‌رود.‏

امروزه جیب جمهوری اسلامی به‌خاطر تحریم‌ها خالی است و فشارهای بسیاری برای خروج نیروهای او از منطقه ‏به او هموار می‌شود. نه تنها از طرف امریکا بلکه در جای خود بشکلی از طرف روسیه و حتی بشار اسد! برای ایران هیچ دلیلی وجود نداشت که روابط سیاسی با اسرائیل یا امریکا نداشته باشد. مردم را در گرسنگی نگهدارند و تحریم‌ها را ‏که بیشتر از همه بر دوش مردم است که سنگینی می‌کند را تحمیل نماید. میلیارد‌ها دلار صرف ساختن مهمات و سلاح‌های جنگی ‏نماید. در حالی که آمادگی دفاعی از هیچ تعرضی به ایران را ندارد. یا چندین هزار موشک به حماس بدهد که منطقه خاورمیانه را نا ‏آرام نگهدارند و یا به تروریست‌های دیگر منطقه کمک نماید.

دیکتاتورها برای ماندن به جنگ و دشمن خارجی نیازمندند تا مردم ‏را به دلیل خودساخته دشمن خارجی در عین گرسنگی ساکت نگهدارند. عرب‌ها به شکلی با اسرائیل کنار آمده‌اند. باید کاری کرد که ‏صلح در منطقه برقرار شود. دشمن‌تراشی در منطقه آنهم نه یکی و دو تا بلکه خیلی بیشتر وضع امروز جمهوری اسلامی را می‌‏سازد. اقتصاد ازهم پاشیده، مردم گرسنه، و بدون دلیل دنبال تسلیحات و مهمات بودن که منطقه را شلوغ نگهدارند. راه فراری از ‏مملکت را هم برای خود باقی نگذاشته‌اند.

در خاتمه
در خاتمه بنظرم رسید تا به‌جای هزار پیش‌بینی برای حل مسئله اسرائیل و فلسطین این آرزوها راعنوان نمایم:‏
باید امید داشت تا روزی مردم جهان به تمدن واقعی برسند و سازمان ملل شورای امنیتی داشته باشد که درآن حق وتو وجود ‏نداشته باشد و بتوانند مسائل و مشکلات را با تفاهم با یکدیگر حل نمایند.‏

امید است که امروز هم دنیای غرب بتواند مشکلاتی نظیر مسآله اسرائیل و فلسطین را مسالمت‌جویانه حل نماید و جلوی این ‏خونریزی‌ها و ویرانی‌ها گرفته شود. امید است دنیای غرب، روسیه و چین بتوانند با هم کنار بیایند. آنروز دنیای خوبی خواهیم ‏داشت. درآن دوران است که شورای امنیت سازمان ملل قدرت این را خواهند داشت که اجازه ندهد دیکتاتورها بتوانند آزادی مردم ‏کشورشان را با زور و ستم از ایشان بگیرند. حقوق بشر را رعایت ننمایند. زندان سیاسی برای آنهائی که نظرات ایشان را درست نمی‌دانند داشته باشند. یا مانند ایران و عربستان سعودی زنان را شهروندان درجه دوم نمایند و بالاخره حکومت را به مردم واگذار ‏نمایند.

من این آرزوهای قلبی خود را به صورت “دعا” نمی‌نویسم، تا دستی از غیب برون آید و کاری بکند! بلکه آنها را به صورت آرزو می‌نویسم. آگر همه چنین آرزوهائی را در سر داشته باشند به دنیای بهتری می‌توانیم امیدوار باشیم!

محسن قائم‌مقام – لس آنجلس
۲۵ ماه مه ۲۰۲۱ ‏