ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 16.10.2020, 18:55
جعلیات تاریخی مبنای تازه مشروعیت نظام دینی

م- روغنی

خمینی و روحانیون بنیادگرا با تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی برمبنای ولایت فقیه، در نظر داشتند به حکومت دینی ماهیتی قدسی (الهی) ببخشند و از این راه قوانین قرون وسطایی شریعت را به جامعه نیمه‌سکولار باقیمانده از دوران پهلوی تحمیل کنند. خامنه‌ای قدسی کردن جایگاه سیاسی‌اش و اجرای قوانین شریعت را در قالب گفتمان ولی فقیه چنین توجیه می‌کند:

“در نظام جمهوری اسلامی، اساس حرکت بر پایبندی به مبانی است. آن چیزی که به عنوان مبدأ مشروعیت این نظام محسوب می‌شود، یعنی ولایت الهی که منتقل میشود به فقیه، مشروط است به پایبندی بر احکام الهی.[۱] “

ولایت فقیه و “ولایت الهی”، پس از گذشت بیش از چهل سال از انقلاب بهمن، کاربرد سیاسی و اجتماعی‌اش را از دست داده است و بنیادگرایان تنها با تکیه بر سرنیزه نیروهای سرکوب گر قادر به حکمرانی‌اند. خیزش دی ماه ۹۶ و آبان‌ماه ۹۸ نمونه‌ای از اعتراضات تهیدستان شهری و بخشی از طبقه متوسط بود که ورشکستگی جمهوی دینی را در پاسخگویی به نارسایی‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور نشان داد.

اما حکومتگران در کنار سرکوب نظام‌مند، شِگردهای تازه‌ای را برای ادامه حیات سیاسی شان برگزیده‌اند. در این راه جعلیات تاریخی و دروغ‌های شاخ‌دار در بازار رسمی فرهنگی از راه رسانه “ملی” رواج یافته است. به نمونه‌های زیر توجه کنید:

- محمود کریمی معروف به مداح هفت تیر کش، یکی از مداحان مورد علاقه خامنه‌ای در اریبهشت امسال با پخش داستانی با مفهومی دینی از شبکه دوم تلویزیرن ایران گفته است “شخصی مست و قمار باز بواسطه برخوردش با دختر پیامبر اسلام و امام حسین دچار تحول اخلاقی شده است.”

- محمد شجاعی، مدیرعامل “موسسه منتظران مهدی”، در برنامه “روبه‌ راه” شبکه قرآن ادعا کرد که دختر پیامبر اسلام پس از درگذشت پدرش با خبر “انقلاب اسلامی ایران” که جبرئیل به او می‌داده، آرام می‌گرفت.

شجاعی همچنین در این برنامه گفته است: “انقلاب اسلامی ایران از لحظه تولد پیامبر در نقشه خداوند دیده شده. حتی بعد از رحلت پیامبر، جبرئیل تا سه ماه خدمت حضرت زهرا می‌رسید و با اخبار انقلابی اسلامی ایران ایشان را آرام می‌کرد و می‌گفت ایرانی‌ها خواهند آمد”.[۲]

این روحانی همچنین انقلاب اسلامی را “اولین خبر خوش” از زمان پیامبر اسلام بیان کرده است.

اظهارات شجاعی با واکنش سایت جماران که نگهبان گفته‌های خمینی است روبرو شد و آنرا تحریف سخنان خمینی نامید. ظاهرا خمینی همان سخنان را اما با زیرکی تمام همراه با واژه شاید بنان کرده است:

“جبرئیل به ‌طور مکرر در این ۷۵ روز وارد می‌شده و مسائل آتیه‌ای که بر ذریه او می‌گذشته است، آن مسائل را [به فاطمه، دختر پیامبر] می‌گفته است و حضرت امیر هم ثبت می‌کرده است. و شاید یکی از مسائلی که گفته است... مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمی‌دانیم، ممکن است.[۳]”

- در ویدئویی که در میان کاربران واتس‌آپ دست به دست می‌گردد سه روحانی جعلیات تازه‌ای از تاریخ شیعه را چنین بیان کرده‌اند:

- یکی از امامان از کنار باغ زیتون می‌گذشت که جوانی تهیدست ناله‌کنان از امام یاری خواست. امام دستش را به برگ‌های درخت زیتون زد و تمام برگ‌ها بصورت طلا و نقره در دامن مرد تهی دست فرو ریخت. حضرت فرمودند چقدر می‌خواهی و مرد گفت کافی است!

- حمزه سید الشهدا نیزه‌ای بدست داشت. نیزه را به زیر کعبه (خانه خدا) فرو کرد و آنرا به هوا برد. سپس کعبه را روی سر یهودیان نگه داشت و گفت یا ایمان آورید و یا کعبه را روی سرتان خراب می‌کنم!

- رویداد شگفت‌آوری در آمریکا اتفاق افتاد و نگذاشتند خبر آن در دنیا پخش شود. در نیویورک یک میلیون نفر سیاه پوست تظاهرات کردند و خواستار حکومتی از نوع جمهوری اسلامی شدند. سیاه پوستان را کشتند، دستگیر کردن، خفه شان کردند و نگذاشتند صدایشان به جایی برسد.

- امیرالمومنین زمانی که در قنداق بود ماری بزرگ به او نزدیک شد تا خودی نشان دهد. علی بند قنداق را پاره کرد و مار را گرفت و از وسط دو پاره کرد. مادرش نام او را حیدر گذاشت.

بنیادگرایان و لشگر دورغ‌بافش در کارند تا با بهره گیری از احساسات دینی بخشی از ایرانیان به نظام اسلامی جان تازه‌ای بخشند. با اینحال میزان مشارکت ناچیز ایرانیان در انتخابات دور دوم مجلس یازدهم (کمتر از ۹٪ و در یکی از حوزه‌ها تنها ۲.۷٪) یکی از نشانه‌هایی است که بهره گیری از جعلیات تاریخی نیز کاربرد سیاسی‌اش را از دست داده است.

مهرماه ۱۳۹۹
mrowgahni.com
———————————————
[۱] - یانات در مراسم هفدهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله)، پایگاه اطلاع رسانی خامنه ای
[۲] - مسعود آذر، از ‘یاعلی’ تا جبرئیل؛ کارشناسان مذهبی تلویزیون ایران چه می‌گویند؟، بی بی سی فارسی
[۳] - همان