ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 29.02.2020, 22:21
کرونا و نظام بی‌کفایت دینی

م. روغنی

آمار رسمی جانباختگان ویروس کرونا در ایران به سرعت رو به افزایش است و دولت ایران از سوی نهادهای علمی و رسانه ای به پنهان کاری در مورد شمار مبتلایان متهم شده است. در حالی که دولت ایران تا روز ۲۴ فوریه تعداد مبتلایان به این ویروس را کمتر از ۲۰۰ نفر اعلان کرده بود، برپایه برآورد متخصصین اپیدمی (epidemiologist) کانادایی، این شمار به حدود ۱۸۰۰۰ بیمار می رسید. در حال حاضر نیز طبق اطلاعاتی که از بیمارستان های ایران به خارج درز کرده است شمار جان باختگان کرونا حد اقل بیش از ۵ برابر آمار رسمی است. برپایه امار سازمان بهداشت جهانی حداقل تاکنون بیش از ۹۰ مورد بیمار مبتلا به کرونا از ایران به کشورهای دیگر مسافرت کرده اند.

چنین پیداست که پنهان کاری در مورد اعلان شمار جان بختگان در سرکوب اعتراضات سیاسی دیماه و آبانما و دروغ گویی در باره سرنگونی هواپیمای اوکراین و میزان واقعی مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم به موضوع سلامت مردم ایران نیز سرایت کرده است. برپایه یک ارزیابی، گسترش بیماری در کشور از ۳ تا ۶ هفته پیش در قم آغاز شده بود[۱]  و حکومت دینی از پیش از تظاهرات ۲۲ بهمن امسال، از شیوع آن در شهر قم اطلاع داشت. اما سازمان اطلاعات سپاه از خبر رسانی در باره آن جلوگیری نمود زیرا آگاهی از گسترش آن در کشور می توانست بر شمار شرکت کنندگان در مراسم سالروز انقلاب بهمن و مشارکت در انتخابات فرمایشی دوم اسفند تآثیر گذار باشد. این موضوع در درس خارج فقه سید علی خامنه ای، پس از پایان انتخابات، نیز نمایان شد. وی گفت “دشمن” و مخالفان انتخابات قصد داشتند با بهره برداری از این فرصت [گسترش ویروس کرونا در ایران]، مشارکت در انتخابات را کاهش دهند.

پنهان کاری، پرهیز از اطلاع رسانی به موقع و سود جویی و خوش خدمتی هواپیمایی ماهان در انتقال مسافران چینی، که از جمله ارائه خدمات هوایی به سپاه را نیز بر عهده دارد، در گسترش سریع کرونا نیز نقش مهمی ایفا نمود.

هم اکنون گسترش این ویروس در کشور پس از چین در دنیا بیشترین است و جدا از بی کفایتی نظام دینی در رویارویی با این بیماری همه گیر، خرافات و دخالت های مرتجعانه برخی از نهاد های دینی و  روحانیون قم نیز در گسترش کرونا تاثیر مستقیم داشته است. هشت روز پس از اولین گزارش مرگ در اثر کرونا و گسترش آن به سرعت در ۲۴ استان کشور، رئیس تولیت حرم قم به جای پیروی از توصیه های علمی پزشکی و بستن مراکز تجمع، از زائرین خواست به زیارت در حرم معصومه ادامه دهند به باور وی ” حرم مکان مداواست. این بدین معناست که مردم باید به اینجا بیایند و از بیماری های جسمی و روحی شفا یابند.”[۲] با وجودی که مقام های وزارت بهداست از لزوم اجرای محدودیت هایی برای رفت و آمد به اماکن مذهبی قم سخن گفته اند امام جمعه این شهر با آن مخالفت کرده است. به گفته سعیدی ” دشمن می خواهد قم را شهری نا امن نشان دهد و انتقام همه شکست های خود را از قم بگیرد.” پایگاه خبری حرم حضرت معصومه نیز تصمیم شورای تامین استان قم مبنی بر تعطیلی موقت نماز جمعه در این مکان را اقدامی اشتباه و ” غیر ایمانی” و بی تاثیر خوانده و آنرا ناشی از ضعف شناخت ” ساختارهای دینی جهان اسلام ” سنجیده است. مدیریت این نهاد دینی نقره های ضریح را ” انتی باکتریال ” می داند!

با وجودی که دوری از اجتماعات شرط اولیه رعایت بهداشت برای رویارویی با کروناست، هیچکدام از مراجع تقلید نزدیک به حکومت و یا سنتی محافظه کار از مخالفت با حضور زائران در حرم و مراکز دینی خود داری و تنها با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی و ارائه توصیه های مذهبی بسنده کرده اند. برای نمونه آیت الله وحید خراسانی ضمن تاکید بر رعایت توصیه های بهداشتی از مقلدن خود خواسته است که ” هر روز دست خود را روی قلبتان بگذارید و هفت مرتبه سوره حمد را قرائت کنید و نیز هر روز صبح و شب هفت مرتبه آیت الکرسی را تا «وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» (تا نیمه این دعا) قرائت نمایید.” و یا آیت الله مکارم شیرازی از مومنین خواسته است برای رویارویی با این بیماری ضمن رعایت موارد بهداشتی، زیارت عاشورا و حدیث کسا بخوانند.

سرانجام با افزایش شمار جان باختگان و افراد مبتلا و به کرونا حکومت دینی ناچار شده است از برخی از توصیه های علمی و غیر دینی کارشناسان پیروی و برغم مخالفت و یا سکوت برخی از مراجع، حرم معصومه و مراسم نماز جمعه در شهرهای بزرگ کشور را موقتا تعطیل نماید. با اینحال علم الهدی این تصمیم را توجیه ناپذیر و به آن اعتراض کرده است. به باور وی کرونا از بلاد کفر به کشور آمده است. دولت نیز  با قرنطینه مراکز اصلی بیماری مانند قم برغم هشدارهای متخصصان بهداشتی مقاومت نشان می دهد. قوه قضاییه نیز طی اقدامی سرکوب گرانه و تبعیض امیز تنها با مرخصی موقت زندانیان سیاسی که مدت محکومیت آنها کمتر از ۵ سال است موافقت کرده است

۴۱ سال حکومت دینی بجز فساد، تبعیض گسترده بویژه علیه زنان و دگر اندیشان، انزوای سیاسی در جهان، بحران اقتصادی و سرکوب اعتراضات صنفی و سیاسی، بیماری و آلودگی و تخریب محیط زیست، دست آوردی برای ملت ایران به ارمغان نیاورده است. استقرر حکومت سکولار دمکرات غیر موروثی و غیر مادام العمری اولین گام در راه گذر از جمهوی جهل و جنایت به شمار می آید.

اسفند ۹۸ 
—————————————
mrowghani.com
[1] - https://www.newyorker.com/news/our-columnists/how-iran-became-a-new-epicenter-of-the-coronavirus-outbreak
[2] - ibid
How Iran Became a New Epicenter of the Coronavirus Outbreak
The government’s actions appear to have contributed to the crisis.