ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.05.2022, 9:42

تدارکات برای سفر بایدن به عربستان آغاز شده است


پایگاه خبری «اکسیوس» امریکا خبر داد که «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا، در نظر دارد که در سفر خود به منطقه در اواخر ماه آینده میلادی به عربستان نیز برود.

به گزارش «آناتولی» سه مقام کنونی و سابق امریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به پایگاه «اکسیوس» گفته‌اند که دو مشاور ارشد بایدن در سفری محرمانه به ریاض رفته‌اند تا تدارکات لازم برای سفر بایدن به عربستان در کنار اسرائیل و مصر را فراهم کنند.

به گفته این منابع، این مقامات امریکایی همچنین در حال مذاکره درباره توافق بر سر افزایش تولید نفت و روابط دوجانبه ریاض و واشنگتن هستند.

این منابع افزوده‌اند که تفاهم بر سر این مسائل برای قطعی شدن سفر بایدن اهمیت بسیاری دارد.

منابع خبری گفته‌اند که «برت مک‌گورک»، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید، و «آموس هوچشتاین» مشاور وزارت خارجه امریکا در امور انرژی از روز سه‌شنبه به عربستان رفته‌اند.

«اکسیوس» افزوده که کاخ سفید حاضر به توضیح درباره احتمال این سفر نشده و وزارت خارجه امریکا نیز تأکید کرده که «در حال حاضر سفر رسمی‌ای در کار نیست».

سیاست های بایدن در قبال جنگ یمن و شکل گیری این تلقی که وی به متحدان عرب خود در شورای همکاری پشت کرده، موجب سردی نسبی روابط عربستان و امریکا در ماه های اخیر شده است.

در این راستا، عربستان تاکنون به درخواست های مکرر امریکا درباره افزایش تولید نفت به منظور کاهش قیمت جهانی سوخت پاسخی نداده است.