ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 14.05.2022, 9:17

وزارت اطلاعات هزاران حساب بانکی با گردش ۶۰ هزار میلیارد تومان را مسدود کرد


رادیو فردا: وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز شنبه، ۲۴ اردیبهشت، اعلام کرد که حساب بانکی ۵۴۵ نفر را که از آنها با عنوان «دلال غیرمجاز ارزی و رمزارز» یاد کرده مسدود کرده است.

اطلاعیه این وزارتخانه تعداد این حساب‌های بانکی را بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ فقره و میزان گردش مالی آنها را بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده که بر اساس نرخ روز دلار در بازار آزاد ایران معادل حدود دو میلیارد دلار است.

همزمان با افزایش قیمت کالاها و تنش در بازار و جامعه در ایران، قیمت هر دلار آمریکا در برابر ریال روز پنج‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، از ۳۰ هزار تومان نیز گذشت.

طبق اطلاعیه جدید وزارت اطلاعات، اقدام روز شنبه «با همکاری بانک مرکزی و با دستور مقام قضایی» انجام گرفته است.

وزارت اطلاعات ایران پیشتر در اواسط آذر پارسال نیز از مسدود کردن حساب‌های بانکی بیش از ۷۰۰ نفر از فعالان «غیرمجاز» ارزی در سطح کشور خبر داده و اعلام کرده بود که گردش برخی از حساب‌های مسدودشده در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

این دستگاه امنیتی از صاحبان این حساب‌های بانکی اطلاعاتی منتشر نکرده، اما در بخشی از اطلاعیه خود می‌گوید که با «عاملان التهاب در بازار ارز برخورد» خواهد کرد.

دولت رئیسی اعلام کرده است که از این پس با پرداخت یارانه به مصرف‌کننده به‌ جای واردکننده، می‌خواهد جلو فساد و سوءاستفاده عظیمی را که از سوی بسیاری از واردکنندگان صورت گرفته بگیرد، کاری که در اطلاعیه وزارت اطلاعات از آن به عنوان «اقدام ملّی مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» یاد شده است.

با حذف تدریجی یارانه‌ای که به واردکنندگان کالاهای اساسی داده می‌شد، معروف به «ارز ترجیحی»، قیمت آرد طی دو هفته گذشته ۱۳ برابر شده و قیمت انواع نان، خصوصاً نان فانتزی نیز به همین میزان افزایش داشته است.

این امر به نگرانی در جامعه نسبت به بالا رفتن شدید قیمت بقیه کالاها و خدمات دیگر دامن زده و حتی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز ۱۸ اردیبهشت در انتقادی کم‌سابقه از دولت ابراهیم رئیسی اذعان کرد که «مردم به شدت ناراحت هستند.»

در همین زمینه سخنگوی فرماندهی‌ کل انتظامی ایران روز جمعه، ۲۳ اردیبهشت، از بازداشت ۲۵۷ نفر در یک روز به اتهام «احتکار کالاهای اساسی» خبر داده بود.

وزارت اطلاعات نیز در این باره می‌گوید: «اجازه سوء استفاده از فضای معاملات غیرقانونی و قاچاق کالاهای اساسی را نخواهد داد و از هیچ تلاشی برای حفظ آرامش و ثبات بازارهای مرتبط با معیشت مردم دریغ نخواهد کرد.»

هنوز مشخص نیست که آیا این گونه اقدامات باعث «آرامش و ثبات» در بازار خواهد شد یا نه. همزمان شماری از شهرهای ایران شامگاه جمعه ۲۳ اردیبهشت نیز بار دیگر صحنه اعتراضات مردمی بود.

مقابله با فعالیت رمزارزها در ایران در حالی صورت می‌گیرد که برخی مقامات جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر، رمزارزها را ابزاری کارآمد برای دورزدن تحریم‌ها توصیف کرده‌اند و بر اساس گزارش‌های غیررسمی بیشترین تجهیزات و امکانات استخراج رمزارزها در ایران به نهادهای نظامی و بخش‌های دولتی تعلق دارد.