ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 13.05.2022, 17:26

جایگزین شدن نفت روسیه به جای نفت ایران در بازار چین تایید شد


رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت گزارش رویترز مبنی بر کاهش صادرات نفت ایران به چین به دلیل جایگزین شدن نفت روسیه را تایید کرد.

حمید حسینی روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت به سایت «انتخاب» گفت که بر اساس گزارش سایت «کپلر» که به ردیابی کشتی‌ها می‌پردازد صادرات نفت ایران در ماه جاری ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

آقای حسینی در ادامه بدون اشاره به منبع مشخصی افزود که بر اساس گزارش برخی خبرگزاری‌ها صادرات نفت روسیه به هند که رقم پایینی در حد ۲۰ هزار بشکه بود، در حال حاضر به ۶۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.

رویترز پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که واردات نفت ایران به چین در ماه آوریل تحت تاثیر قرنطینه‌های کرونا و افزایش واردات از روسیه، به نسبت سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ داشته، کاهش پیدا کرده است، اما در همین گزارش اشاره شده بود که نفت ایران همچنان هفت درصد از واردات نفت به چین را شامل می‌شود و نفت روسیه که در ماه‌های اخیر هدف تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته، به مقصد چین صادر شده است.

در همین حال بلومبرگ هم در گزارشی ادعا کرده بود که روسیه اخیرا برای هر بشکه نفت خود ۳۰ دلار در نظر گرفته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت در مورد جایگزین شدن نفت روسیه به جای ایران در چین گفته است: «قطعا با توجه به این‌که نفت و شرکت نفت روسیه تحریم نیست و آمریکایی‌ها هم به چینی‌ها در این رابطه معافیت داده‌اند، چون نمی‌خواهند کمبود در بازار جهانی ایجاد شود، روسیه یا سهم ایران را گرفته است یا در آینده نزدیک بعید نیست که سهم ما در بازار نفت چین کاهش پیدا کند.»

حمید حسینی در ادامه احیای برجام را بهترین فرصت خواند تا ایران به راحتی ۶۰۰ هزار بشکه نفت را روانه بازار اروپا کند.