ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.05.2022, 18:13

موج اعتراضات حقیقی و مجازی؛ از خوزستان تا سراسر ایران


در ادامه اعتراض‌های هفته گذشته در خوزستان، دیشب نیز صدها تن از مردم معترض در دزفول در تجمعی مسالمت‌آمیز شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، روحانیت، دولت رئیسی و گرانی سر دادند. اخبار رسیده به کلمه نشان می‌دهد قطع اینترنت و بازداشت برخی از معترضان نتوانسته اعتراضات را خاموش کند.

همزمان با بحران گرانی در کشور و اقدامات اقتصادی دولت در حذف ارز ترجیحی آرد صنعتی و جهش قیمت ماکارونی و انواعی از نان و اعلام گران شدن تخم مرغ، مرغ، روغن و لبنیات، شبکه‌های اجتماعی و خیابان‌های برخی از نقاط کشور شاهد اعتراضات گسترده شهروندان است. امروز (پنجشنبه) طبق اعلام قبلی ستاد تنظیم بازار، قیمت لبنیات، روغن، مرغ و تخم‌مرغ افزایش یافته که به موج انتقادها علیه تصمیم دولت دامن زده است.

به گزارش امتداد، مصطفی اقلیما، رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران هشدار داد «اساس طبقه متوسط از بین رفته است. یک درصد کمی پولدار داریم و بقیه فقیر هستند. بعضی از این فقیرها یک لقمه نان دارند که بخورند و باقی همان را هم برای خوردن ندارند». او با اشاره به گزارش رییس پلیس تهران گفت: «۵۰ درصد کسانی که در این مدت اخیر به جرم دزدی دستگیر شدند، دزدی اولی بوده‌اند».

در روزهای گذشته بسیاری از کارشناسان درباره پیامدهای این گرانی افسارگسیخته هشدار داده‌اند، اما مسئولان از سیاست‌های خود دفاع کرده و آن را «جراحی لازم» می‌خوانند.

‏اعتراضات دزفول به روایت یک شاهد عینی

داوود خدایی‌فر، فعال رسانه‌ای از ‎دزفول: دیشب از حدود ساعت ۹ تجمعات مردمی در اعتراض به گرانی و افزایش قیمت‌ها در چهارراه ۳۰متری، خیابان شریعتی و امام برگزار و شعارهایی علیه دولت رییسی و دیگر مسئولان داده شد.‎ در تجمعات دزفول خبری از تیراندازی به سمت مردم نبود اما بازداشت‌های به نسبت زیادی صورت گرفت اما خبری از تعداد بازداشتی‌ها در دست نیست.

همچنین خبری هم از آتش‌سوزی یک پمپ بنزین منتشر شد که پیگیری‌های من نشان داد این خبر صحت ندارد.‏

وضعیت ‎اینترنت در دزفول به شدت بد و ناپایدار است. اینترنت خانگی از دیشب وضعیت بسیار بدی داشت و از صبح امروز به مدت ۲ ساعت قطع بود. اینترنت موبایل همراه اول و ایرانسل هم مدام قطع می‌شود و وضعیت بدی دارد.

فضای شهر ‎دزفول هم از دیروز امنیتی شده است. تقریبا تمام ورودی‌ها و خروجی‌های دزفول و خیابان‌ها و میادین اصلی شاهد حضور به نسبت گسترده مأموران انتظامی است.