ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.05.2022, 17:49

آرامکو سعودی با پیشی گرفتن از اپل بار دیگر باارزش‌ترین شرکت جهان شد


رادیو فردا: شرکت سعودی آرامکو با پیشی گرفتن از اپل آمریکایی، عنوان باارزش‌ترین شرکت جهان را از آن خود کرد؛ تحولی که از رشد چشمگیر بهای نفت و تشدید رقابت در بازار انرژی و فناوری در سال جاری میلادی حکایت دارد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، در حال حاضر، ارزش شرکت نفتی آرامکو حدود ۲.۴۳ تریلیون دلار برآورد شده و ارزش اپل برابر با ۲.۳۷ تریلیون دلار است.

بازار سهام در سال ۲۰۲۲ اغلب در نوسان است: اوایل امسال، در رکوردی بی‌سابقه، ارزش اپل به مرز سه تریلیون دلار (سه هزار میلیارد دلار) رسید.

ارزش شرکت آرامکو عربستان سعودی نیز نخستین‌بار در سال ۲۰۱۹، به دو هزار میلیارد دلار رسید و تا امروز نیز روند صعودی خود را در بازار سهام حفظ کرده است.

امسال، قیمت نفت در پی تهاجم مسکو به اوکراین و نگرانی ناشی از اختلال احتمالی در عرضه انرژی روسیه به بالاترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است.

بهای هر بشکه نفت خام برنت، در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۶ درصد افزایش داشته است و در تازه‌ترین معامله به قیمت بشکه‌ای ۱۰۶.۲ دلار فروخته شد.

در نتیجه این تحولات، آرامکو سعودی از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون شاهد رشد ۲۷ درصدی سهام خود در بازارهای جهانی بوده است.

همزمان، سهام اپل از ابتدای سال ۲۰۲۲ – در پنج ماه گذشته – بیش از ۱۷ درصد افت کرده است.