ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.05.2022, 7:55

آغاز رقابت آوازخوانی اروپا؛ نماینده اوکراین به فینال «یوروویژن» رسید


رقابت آوازخوانی اروپا «یوروویژن» از سه شنبه در شهر تورین ایتالیا آغاز شد.

به گزارش صدای آمریکا، در نخستین مرحله نیمه نهایی این رقابت آوازخوانی که با هنرنمایی نمایندگان هفده کشور همراه بود، ارمنستان، ایسلند، یونان، لیتوانی، مولداوی، هلند، نروژ، پرتغال، سوئیس، و اوکراین به فینال رسیدند.

این ۱۰ کشور به مرحله فینال که شنبه ۱۴ مه برگزار خواهد شد، صعود کردند.

هنرنمایی نماینده اوکراین در نیمه نهایی، یکی از هیجان‌انگیزترین اجراهای این مرحله بود که با توجه به رویدادهای جاری در این کشور، بسیار مورد توجه قرار گرفت.

این گروه فولک-رپ اوکراینی «کالوش ارکسترا» نام دارد و از مدعیان جدی کسب عنوان قهرمانی یوروویژن محسوب می‌شود.

اعضای گروه پس از اینکه صعود آنها به فینال قطعی شد، روی صحنه با پرچم اوکراین به رقص و پایکوبی پرداختند و از حمایت هیأت داوران و تماشاگران قدردانی کردند.

اوله پسیوک، خواننده و رهبر گروه با ابراز شادی از حضور در فینال، گفت که آنها به یوروویژن آمده‌اند تا به جهانیان نشان دهند که فرهنگ اوکراین زنده است.

آهنگ این گروه اوکراینی با عنوان «استفانیا»، ترانه‌ای است در بزرگداشت مادر اوله پسیوک است اما بخش‌های احساسی و عاطفی آن، به عنوان فریاد اعتراضی جمعی تفسیر می‌شود که با شرایط کنونی اوکراین هم‌خوانی دارد.

در شرایطی که اجرای نماینده اوکراین یکی از مهمترین لحظات یوروویژن است، نماینده روسیه از شرکت در رقابت آوازخوانی اروپا حذف شده است.

این تصمیم به دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اتخاذ شد و بخشی از اقدامات تنبیهی جهانی علیه مسکو است.

این نخستین باری نیست که اختلافات روسیه و اوکراین این رقابت هنری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این موضوع سابقه‌ای طولانی در یوروویژن دارد.

اما یکی از نکات جالب دیگر در نخستین مرحله نیمه نهایی، موفقیت نماینده ارمنستان بود و این کشور برای نخستین بار در تاریخ یوروویژن به فینال صعود کرد.

اجرای نمایندگان پرتغال، نروژ، و سوئیس هم با استقبال زیادی از سوی حاضرین همراه شد.

دومین مرحله نیمه نهایی، پنجشنبه برگزار می‌شود و ۱۰ کشور دیگر به مرحله نهایی صعود می‌کنند. این کشورها در مرحله فینال با نمایندگان پنج کشور بزرگ موسوم به «بیگ۵» یعنی فرانسه، آلمان، اسپانیا، انگلیس و ایتالیا رقابت می‌کنند.

با توجه به اینکه این کشورها بیشترین کمک‌های مالی را به سازمان رسانه‌های اروپایی می‌کنند، از شرکت در مرحله نیمه نهایی معاف هستند و نمایندگان آنها بصورت مستقیم راهی فینال می‌شوند.

امتیازات این رقابت آوازخوانی در فرآیندی پیچیده و براساس آرای هیأت داوران و تماشاگران تلویزیونی در اروپا محاسبه می‌شود.

سال گذشته نماینده ایتالیا برنده یوروویژن شد و به همین دلیل رقابت امسال در این کشور برگزار می‌شود.

رقابت آوازخوانی اروپا در سال ۱۹۵۶ راه‌اندازی شد و امروز یکی از محبوب‌ترین رقابت‌های هنری اروپا است که میلیون‌ها بیننده در سراسر جهان دارد.