ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 11.05.2022, 12:10

کاهش چشمگیر در میزان انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین


رادیو فردا: پس از این که کی‌یف اعلام کرد جریان گاز طبیعی از خاک خود را در مسیری مهم به حالت تعلیق درآورده است، روز چهارشنبه ترانزیت گاز روسیه از اوکراین به اروپا کاهش یافت.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از اپراتور گاز اوکراین خبر داد که حجم گاز انتقالیِ روسیه از طریق اوکراین در این روز تقریبا ۷۲ میلیون متر مکعب بوده است،‌ در حالی که این رقم یک سال پیش بیش از ۱۲۰ میلیون متر مکعب ثبت شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «شرکت متصدی شبکه انتقال گاز اوکراین»، (جی‌تی‌اس‌اُیو)، روز سه‌شنبه اعلام کرد که «نیروهای اشغالگر روسیه اکنون در عملیات انتقال گاز در نقطه ترانزیت سوخرانیوکا دخالت می‌کنند» و به این خاطر جریان گاز از این خط لوله اصلی متوقف شده است.

این شرکت قول داده بود که به‌طور موقت همه گاز انتقالی را به یک نقطه عبور دیگر تغییر مسیر دهد تا «تعهدات ترانزیت خود را به شرکای اروپایی به طور کامل انجام دهد»، اما ارقام منتشر شده توسط این شرکت در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که جریان عبور گاز در سوخرانیوکا به صفر رسیده و میزانی که به خط دیگر فرستاده شده برای جایگزینی کافی نیست و دست‌کم ۱۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

عرضه ترانزیت گازی اوکراین در روز چهارشنبه در مجموع ۷۲ میلیون متر مکعب بوده است، در حالی که روز قبل ۹۵٫۸ میلیون متر مکعب بود.

اوکراین مسیر اصلی تأمین گاز روسیه به اروپا است و کی‌یف و مسکو حتی پس از تهاجم روسیه به اوکراین، جریان صادرات گاز روسیه را ادامه داده‌اند.

اتحادیه اروپا در تلاش است تا وابستگی خود به منابع انرژی روسیه را کاهش دهد، اما تاکنون از تحریم گاز روسیه خودداری کرده است.