ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.05.2022, 12:22

«نگرانی شدید» گروسی از عدم شفافیت ایران در فعالیت‌های اتمی


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت، ضمن ابراز نگرانی از «عدم شفافیت» جمهوری اسلامی درباره فعالیت‌های اتمی‌اش، گفت همچنان به دست‌یابی به توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام امیدوار است.

به گزارش رادیو فردا، رافائل گروسی در عین حال افزود: «گفت‌وگوها با دشواری روبه‌رو شده و ممکن است این فرصت از دست برود.»

اظهار نظر این مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزی منتشر می‌شود که طبق گزارش‌ها قرار است نماینده اتحادیه اروپا برای راضی کردن مقامات جمهوری اسلامی به احیای برجام سفری به تهران داشته باشد، سفری که دولت آمریکا در انتظار نتیجه آن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی که روز سه‌شنبه در یک جلسه مجازی با کمیته‌های پارلمان اروپا سخن می‌گفت، در ادامه گفت: «البته ما هنوز امیدواریم که توافقی در یک بازه زمانی معقول به دست آید، اگرچه باید این واقعیت را بپذیریم که پنجره فرصت هر زمان ممکن است بسته شود.»

آقای گروسی همچنین تأکید کرد که به جمهوری اسلامی هشدار داده است که ایران به اندازه کافی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود شفاف نیست.

بر اساس فایل صوتی گفته‌های رافائل گروسی که به دست رادیوفردا رسیده، او می‌گوید حتی در دیدار با وزیر خارجه ایران در تهران به او هشدار داده است که این «عدم شفافیت» آن قدر جدی است که می‌تواند بر اجرای توافق برجام و احیای آن نیز اثر منفی داشته باشد.

بازرسان آژانس تاکنون سه محل «مشکوک» را در ایران شناسایی کرده‌اند که یک مورد آن در تورقوزآباد، حومه تهران، و یک مورد دیگر در اصفهان است که هر دو آن‌ها «در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه با اشاره به این موضوع گفت: «در چند ماه گذشته توانستیم آثار اورانیوم غنی‌شده را در مکان‌هایی شناسایی کنیم که هرگز از سوی ایران به‌عنوان مکان‌هایی که فعالیتی در آن صورت می‌گرفت، اعلام نشده بود.»

آقای گروسی اوایل اردیبهشت‌ماه گفته بود که آژانس هنوز در تلاش است تا پاسخ روشنی از ایران در مورد سؤالات باقی‌مانده مربوط به آثار اورانیوم غنی‌شده در سه سایت آن بگیرد.

به تازگی، علی مطهری، نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه‌‌ای گفت: «از همان ابتدا که وارد فعالیت هسته‌ای شدیم هدف‌مان ساخت بمب و تقویت قوای بازدارنده بود، اما نتوانستیم محرمانه بودن این مسئله را حفظ کنیم.»

جمهوری اسلامی به دلیل فشار شدید تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران که به نارضایتی گسترده‌ای در میان اقشار مختلف جامعه انجامیده است، از بیش از یک سال قبل، انجام مذاکرات برای احیای برجام را پذیرفت.

تا اواخر اسفندماه به نظر می‌رسید که فاصله چندانی تا دستیابی به توافق نهایی باقی نمانده است. اما از آن زمان تاکنون مذاکرات به دلیل اصرار «دقیقه نودی» حکومت ایران بر حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا متوقف شده‌ است.

با وجود تأکید مکرر قدرت‌های غربی در مورد پایان یافتن فرصت احیای برجام، خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت، به نقل از چند مقام آگاه به سیاست‌های حکومت ایران نوشت که در پی افزایش بهای نفت تحت تأثیر جنگ در اوکراین، «رهبران مذهبی جمهوری اسلامی عجله‌ای برای احیای برجام و رفع تحریم‌های آمریکا ندارند».

یک مقام ارشد ایرانی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی «طبق برنامه پیش می‌رود» و زمان به نفع ایران است.