ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 25.01.2022, 9:38

نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره وضع سلامت سه زندانی سیاسی


سازمان گزارشگران بدون مرز با اعتراض به تبعید نرگس محمدی، کیوان صمیمی و عالیه مطلب‌زاده، سه زندانی سیاسی در ایران، آن را اقدام برای شکستن مقاومت آن‌ها خواند.

این سازمان روز دوشنبه چهارم بهمن‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد نگران جان و سلامت مطلب‌زاده، محمدی و صمیمی است که به زندان‌های قرچک و رجایی‌شهر منتقل شده‌اند.

آنتوان برنارد، مدیر بخش جلب حمایت جهانی و راهبرد حقوقی سازمان گزارشگران بدون مرز،‌ در این زمینه گفت: «بی‌کنشی نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر متاسفانه جمهوری اسلامی را برای ادامه اینگونه اقدام‌ها تشویق می‌کند که خطر کشتن تدریجی و مخفیانه روزنامه‌نگاران را در پی خواهد داشت.»

گزارشگران بدون مرز در همین زمینه به کمبود امکانات بهداشتی و مناسب و بدرفتاری با زندانیان شناخته‌شده در این دو زندان اشاره کرده است.

این سازمان در ادامه نوشت که تبعید این سه زندانی سیاسی «اقدام برای شکستن مقاومت» آن‌ها است.

گزارشگران بدون مرز تاکید کرد سرنوشت این سه زندانی را همچون بسیاری دیگر از زندانیان عقیدتی فردی به نام امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ویژه پرونده زندانیان سیاسی در زندان اوین، مشخص می‌کند.

پایگاه خبری امتداد به نقل از اسماعیل عبدی،‌ زندانی سیاسی، گزارش داد کیوان صمیمی از ندامتگاه مرکزی کرج به دستور قضایی و به قصد عودت به زندان اوین، تحویل ماموران انتقال داده شده است.

پیشتر، تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی گفته بود همسرش به زندان قرچک ورامین منتقل شده و آن را «انتقام از آزادی» خواند.

عالیه مطلب‌زاده هم پس از برگزاری مراسم یادبود برای بکتاش آبتین در بند زنان زندان اوین به قرچک ورامین تبعید شد.

مرگ بکتاش آبتین، شاعر و زندانی سیاسی، موجب اعتراض زندانیان سیاسی نسبت به رسیدگی نکردن به سلامت زندانیان و شرایط سخت نگهداری آن‌ها شده است.