ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 25.01.2022, 10:14

امین بزرگر، کشتی‌گیر و دوست نوید افکاری ناپدید شده است


رادیو فردا: حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» از ناپدیدشدن امین بزرگر، کشتی‌گیر و از دوستان نوید افکاری از شش ماه پیش تاکنون خبر داده است. نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی در پی اعتراض‌های مرداد ۹۷ بازداشت و اعدام شد.

این حساب کاربری که اخبار مربوط به کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در ایران را پوشش می‌دهد، نوشته امین بزرگر، «بارها از سوی نیروهای امنیتی برای حمایت‌هایش از نوید، تهدید» شده بود.

بر اساس این گزارش، این کشتی‌گیر حتی چندین بار «به دوستانش گفته بود نیروهای امنیتی تعقیبش می‌کنند.»

آن‌طور که ۱۵۰۰ تصویر خبر داده، امین برزگر، «شش ماه پیش ناگهان ناپدید می‌شود و تا امروز خانواده و نزدیکانش نتوانسته‌اند هیچ نشانی از او پیدا کنند.»

آقای بزرگر اندکی پیش از «ناپدید شدن» در صفحه اینستاگرام خود در حمایت از نوید افکاری، نوشته بود: «سکوت ما خیانت است.»

سردار پاشایی، از قهرمانان کشتی ایران که به آمریکا مهاجرت کرده نیز به روزنامه جروزالم پست گفته: «وضعیت ورزشکاران ایرانی به این صورت است که ما یا خبر دستگیری آنها را می‌شنویم، یا حکم اعدامشان را یا ناپدید شدن‌ آنها را.»

وی افزوده: «نکته نگران‌کننده این است که نزدیکان وی تایید کرده‌اند قبل از ناپدید شدن امین، چند تن از ماموران امنیتی ایران به باشگاه کشتی رفته و سراغ او را گرفته‌اند.»

پاشایی که مدیر کمپین اتحاد برای نوید است، افزوده امین بزرگر، شاگرد محمدعلی چمیانی، مربی نوید افکاری بود و در همان باشگاه تمرین می‌کرد.

وی در این گفت‌و‌گو از افزایش فشارهای امنیتی بر ورزشکاران پس از اعدام نوید افکاری خبر داده و گفته است که امنیتی‌ها «کوچکترین اعتراضی را تحمل نمی‌کنند. کسانی که در صفحات اجتماعی خود می‌نویسند بلافاصله احضار می‌شوند و با تهدید و توبیخ مواجه می‌شوند.»

نوید افکاری، کشتی‌گیر پیشین در پی شرکت در اعتراض‌های مرداد ۹۷ بازداشت و به قتل یک کارمند حراست متهم شد و با وجود ابهامات فراوانی که از سوی وکلایش اعلام شد و به رغم کارزار جهانی در مخالفت با اعدامش روز ۲۲ شهریور، اعدام و شبانه دفن شد.

وحید و حبیب افکاری برادران نوید نیز به ترتیب در شهریور و آذر ۱۳۹۷ در ارتباط با اعتراضات مرداد آن سال در شیراز بازداشت شدند و از شهریور ۱۳۹۹ تاکنون به مدت ۱۵ ماه است که در زندان انفرادی به‌سر می‌برند.

خبرگزاری رویترز شمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در ایران را «۱۵۰۰ نفر» گزارش کرده است.

فشارها علیه ورزشکاران ایرانی به اندازه‌ای افزایش یافته که در سال‌های اخیر، تعداد قابل توجهی از آنها یا مهاجرت کرده‌اند و یا با اعلام پناهندگی، از بازگشت به ایران خودداری کرده‌اند.

همزمان با برگزاری دادگاه حمید نوری، متهم به مشارکت در اعدام‌های تابستان ۶۷، بیش از صد ورزشکار ایرانی در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد در این ارتباط خواستار حسابرسی از آیت‌الله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی شدند.