ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 24.01.2022, 22:11

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: همواره معتقد بوده‌ایم که مذاکره مستقیم مفیدتر است


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با تأکید بر موضع دولت ایالات متحده گفت که مذاکره مستقیم با ایران در خصوص بازگشت متقابل به برجام و دیگر مسائل بسیار سازنده‌تر خواهد بود.

به گزارش صدای آمریکا، پرایس با ذکر دوباره این که آمریکا آماده گفتگوی مستقیم است، گفت: «ملاقات مستقیم این گفتگو را که برای رسیدن سریع به تفاهم و بازگشت متقابل به برجام بسیار ضروری است، تسهیل می‌کند.»

این واکنش سخنگوی وزارت خارجه در کنفرانس خبری دوشنبه، ۴ بهمن، به گفته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، بود.

امیرعبداللهیان گفت: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب لازمه‌اش این باشد که گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا احتمال دارد چنین چیزی به زودی روی دهد، گفت با توجه به این که این مطلب را ایران پیش کشید باید از مسئولان آن کشور پرسید. به گفته آقای پرایس، این ایران بوده که همواره خواسته است مذاکرات غیرمستقیم باشد در حالی که «ما مدت‌ها است می‌گوییم گفت‌وگوی غیرمستقیم در مورد موضوعی با این اهمیت و پیچیدگی یک مانع است.»

آقای پرایس در مورد گفته راب مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا، که روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفته بود تصور بازگشت به توافق هسته‌ای برای ما در حالی که چهار آمریکایی بی‌گناه در گروگان ایران هستند بسیار دشوار است» گفت این موضوع تازگی ندارد و بارها به هیئت‌های ایران گفته شده است.

وی با ذکر این که بازگشت متقابل به برجام تضمین شده نیست گفت آمریکا نمی‌خواهد سرنوشت آمریکاییان ایرانی‌تبار محبوس در ایران را به مذاکرات هسته‌ای گره بزند.

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایالات متحده در گفتگوهای احیای برجام، روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که بعید است آمریکا بدون آن که تهران چهار شهروند آمریکایی «گروگان» را آزاد کند، با ایران به توافقی برسد.

آقای مالی به رغم تکرار موضع دیرین آمریکا مبنی بر این که مسئله این چهار آمریکایی گرفتار در ایران از مذاکرات هسته‌ای جدا است، تاکید کرد که آزادی آنها برای رسیدن به توافق هسته‌ای یک پیش شرط است.