ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 24.01.2022, 11:05

تقی رحمانی: حکومت از آزادی و حقوق شهروندی «انتقام سخت» می‌گیرد


پس از انتشار خبر محکومیت مجدد نرگس محمدی به زندان،‌ شلاق، و محرومیت مخابراتی،‌ تقی رحمانی،‌ همسر این فعال حقوق بشر زندانی، توضیحاتی را در این رابطه به صدای آمریکا ارائه کرد.

آقای رحمانی در گفتگو با صدای آمریکا با اشاره به صدور حکم ۸ سال زندان، بیش از ۷۰ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت مخابراتی برای این فعال حقوق بشر زندانی گفت، نرگس محمدی مجددا به دلیل فعالیت‌های یک‌سال اخیر و در زمان آزادی محکوم شده است.

همسر نرگس محمدی،‌ روز یکشنبه ۳ بهمن‌ماه با اعلام این خبر در توئیتر خود نوشت، این حکم در «دادگاهی ۵ دقیقه‌ای» برای خانم محمدی صادر شده است.

آقای رحمانی در ادامه افزوده است،‌ به دلیل محرومیت تماس نرگس محمدی با خانواده «جزئیات این دادگاه و حکم جدید آن بر ما روشن نیست.»

آقای رحمانی در رابطه با دلیل مبهم بودن صدور حکم محرومیت مخابراتی صادر شده برای خانم محمدی به صدای آمریکا گفت: ‌«برای ما روشن نیست. این قضات ما به علم خودشان عمل می‌کنند، علم هم تحلیلی است،‌ ممنوع الکار و ممنوع التصویر داشتیم، ممنوعیت مخابراتی یعنی چی؟ یعنی شما یک حقی می‌گذارید و بعد آن را تبدیل به امتیاز می‌کنید؟ برای من مشخص نیست.»

او در ادامه افزود، از آنجایی که نرگس محمدی روز شنبه ۲ بهمن ماه با خانواده خود تماس تلفنی نداشته است، این شک پیش آمده که از مکالمات تلفنی با خانواده محروم شده است،‌ محرومیتی که به گفته تقی رحمانی در حقیقت، شکنجه علی و کیانا رحمانی فرزندان نرگس محمدی است.

تقی رحمانی پیشتر روز شنبه ۲ بهمن با انتشار متنی در توئیتر از ممنوعیت تماس خانم محمدی خبر داد و نوشت: «انتقام سخت از شهروند ادامه دارد.»

همسر نرگس محمدی در ادامه گفتگوی خود با صدای آمریکا، با اشاره به شکنجه اعلام کردن سلول انفرادی و انتشار اطلاعاتی از تعرض جنسی به یک زندانی زن در سلول انفرادی توسط نرگس محمدی و در زمان آزادی گفت‌: «نرگس حقیقت را می‌گوید، کارهای او مطابق کدام قانون جرم است که این بلا و فشار را سر او می‌آورند،‌ این انتقام سخت نهاد امنیتی از آزادی و حقوق شهروندی است.»

همسر این فعال حقوق بشر زندانی با اشاره به زندانیانی همچون کیوان صمیمی،‌ عالیه مطلب‌زاده، ‌زینب جلالیان گفت، نرگس در زمان آزادی سعی کرد صدای این زندانیان باشد.

آقای رحمانی همچنین در انتهای گفتگوی خود با صدای آمریکا گفت، در جمهوری اسلامی «کار به جایی رسیده که قانون کفایت نمی‌کند و علم قاضی به میان آمده،‌ ممنوعیت مخابراتی و تبعید در تبعید.»

این اولین بار نیست که نرگس محمدی با محرومیت تماس روبرو می‌شود،‌ او پیش از این نیز در سال ۱۳۹۸ از حق تماس با فرزندان خود محروم شده بود،‌ محرومیتی که اواخر تیر ماه سال ۱۳۹۹ پس از انتشار صحبت‌های کیانا و علی، فرزندان نرگس محمدی که در آن گفته بودند ۱۱ ماه است صدای مادرشان را نشنیده‌اند، واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت.

نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، ۲۵ آبان ماه در دومین سالگرد اعتراضات مردم ایران در آبان ۹۸ و هنگام شرکت در مراسم دومین سالگرد یادبود ابراهیم کتابدار،که یکی از جان‌باختگان این اعتراضات است، در کرج بازداشت شد.

نرگس محمدی یک روز پس از بازداشت در یک تماس تلفنی کوتاه از زندان اوین خبر از ابلاغ حکم «۳۰ ماه زندان» صادر شده برای خود داده و گفته بود که قرار است او را شلاق بزنند.