ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 16.01.2022, 1:10

گزارش تجمع در بلژیک برای بزرگداشت یاد بکتاش آبتین


گزارش تجمع جمهوری‌خواهان سکولار و دموکرات ایران در بلژیک‎:‎
بزرگداشت یاد بکتاش آبتین و اعتراض به قتل عامدانه‌ی او و حمایت از زندانیان سیاسی ایران


روز شنبه، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۲، (۲۵ دیماه  ۱۴۰۰ ) و در اعتراض به قتل زندانی آزادی خواه بکتاش آبتین، شاعر، ‏فیلم‌ساز و عضو کانون نویسندگان ایران، تجمعی یکساعته در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل، ‏بلزیک برگزار شد. در این تجمع، که به همت تشکل ” «جمهوری‌خواهان سکولار و دموکرات ایران در بلژیک»، برگزار ‏شده بود، چند ده نفر از هموطنان آزادی‌خواه حضور داشتند. تجمع‌کنندگان با روشن کردن شمع، یاد شاعر متعهد و ‏روشنفکر مقاوم، زنده یاد بکتاش آبتین را گرامی‌ داشتند‎.

داوود احمدلو به عنوان مجری برنامه و به نمایندگی از «جمهوری‌خواهان سکولار و دموکرات ایران در بلژیک»، در ‏صحبتی کوتاه ضمن یادآوری تاریخ خونبار برخورد جمهوری اسلامی، با اندیشمندان و دگراندیشان، این حکومت را ‏مقصر اصلی مرگ بکتاش آبتین معرفی کرد. وی ضمن تسلیت به خانواده‌‌ی بکتاش آبتین، به کانون نویسندگان ‏ایران، به جامعه‌‌ی فرهنگی و همه‌ مردم آزادیخواه ایران، از آمادگی  «جمهوری‌خواهان سکولار و دموکرات ایران در ‏بلژیک»، برای شرکت در کارزارهای بین‌المللی در حمایت از کانون نویسندگان ایران و زندانیان سیاسی سخن ‏گفت‎.

در این تجمع همچنین مهدی موسوی، شاعر و نویسنده‌ی ایرانی در تبعید، ضمن یادآوری رفتار آزادمنشانه‌ی ‏بکتاش آبتین در برخورد با مساله‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی، و تلاش‌های او برای مبارزه در عرصه‌ی فرهنگی، ‏از زنده نگه داشتن راه و نام بکتاش سخن گفت. وی با اشاره به فشارهای وارد شده به شاعران و نویسندگان در ‏تاریخ جمهوری اسلامی و تشدید این فشارها در سال‌های اخیر، از ترس حکومت‌یان از شاعران و روشنفکران ‏صحبت کرده و بر لزوم همراهی و همدلی با روشنفکران متعهد تاکید کرد‎.

علی صمد، فعال سیاسی ساکن بلژیک نیز در این تجمع در سخنرانی کوتاهی، از سازمانیابی جامعه‌ی مدنی به ‏عنوان یکی از امکان‌های عمده‌ی تحول سیاسی در ایران یاد کرد. حکومت با دو هدف مشخص به سرکوب فعالان ‏مدنی و اجتماعی در ایران می پردازد: یکی از طریق ایجاد ترس در جامعه از طریق تهدید، تنبیه بشکل محروم ‏کردن از حقوق اجتماعی و مدنی و محکومیت های سنگین زندان و دوم با محروم کردن اعتراضات مدنی با حذف یا ‏خاموش کردن چهره های سرشناش و تاثیر گذار اجتماعی و مدنی از روند اعتراضات.

علی صمد در آخر فشارهای وارد شده بر کانون نویسندگان ایران و سایر نهادهای مدنی در ایران را، نشانه‌ی ‏اهمیت این نهادهای مستقل ارزیابی کرده و لزوم حمایت‌ها از این نهادها را در خارج از کشور خاطرنشان کرد‎.

در این تجمع انور میرستاری، فعال سیاسی جمهوری‌خواه ساکن بلژیک نیز، از ترس جمهوری اسلامی از تمام ‏اقشار و گروه‌های اجتماعی در ایران صحبت کرد. میرستاری با اشاره به تشدید سرکوب‌ها در ایران، از شکل گرفتن ‏دو جبهه‌ی کاملاً مقابل هم در ایران امروز سخن گفت. جبهه‌ی مردم ایران در مقابل جبهه‌ی جمهوری اسلامی‎.

ابراهیم باران شاعر و نویسنده‌ی ایرانی ساکن بلژیک در سخنرانی خود گفت هرگز به تمسخر گرفتن انسانیت، ‏زندگی، عشق و آزادی توسط جنایتکاران در ایران فراموش نخواهد شد. مردم ایران هرگز دشمنان رنگ، شادی و ‏انسانیت و کارنامه جنایتکارانه شان را فراموش نخواهند کرد.

سپس دوستان عزیز رسول کمال شاعر ایرانی ساکن بلژیک و جلیل حسینی فعال سیاسی و شاعر نیز در این ‏تجمع با خواندن اشعاری، یاد بکتاش آبتین را گرامی داشتند‎.‎‏ چند ترانه در فواصل برنامه ها از طریق بلندگو در ‏تجمع اعتراضی پخش شد.

در بخش های پایانی برنامه سیامک یکی از پناهندگان ساکن بلژیک در متنی کوتاه  سخنانش را چنین به پایان ‏رساند: آقایان، خانم‌ها، ما حق داریم برای بکتاش سوگواری نماییم اما بکتاش نیاز به سوگواری ما ندارد. ما باید ‏راه او را پی بگیریم. خصوصا ایرانیان خارج از کشور که در ممالک آزاد زندگی می‌کنند. نباید مردم ایران را فراموش ‏کنیم. باید یک‌صدا، یک‌پارچه، انعکاس صدای مردمی باشیم که گروگان حکومت اسلامی(آخوندها) هستند.

در آخر بختیار یکی از پناهندگان کرد ایرانی ساکن بلژیک در سخنانی کوتاه توجه حاضرین را به نقض شدید حقوق ‏بشر در کردستان ایران و اعدام فعالین کرد در ماه های اخیر جلب کرد.

در محل آکسیون تشکل «جمهوری‌خواهان سکولار و دموکرات ایران در بلژیک»، با پلاکاردها، پوسترها و تبلیغات ‏محیطی به زبان‌های فارسی، فرانسوی و انگلیسی از این تجمع برای تاکید بر نقض صریح حقوق بشر و آزادی ‏زندانیان سیاسی در ایران استفاده کردند. علاوه بر این با اشاره به زندانی بودن کیوان باژن، آرش گنجی و رضا ‏خندان مهابادی، خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط آنان شدند‎.

ضرورت همبستگی و همراهی نیروهای جمهوری‌خواه سکولار برای حمایت از زندانیان سیاسی و حقوق بشر در ‏ایران و دفاع از تشکل های مدنی مانند کانون نویسندگان ایران، و تشکل های مدنی و اجتماعی از مسائل اصلی ‏مورد توجه جمهوری‌خواهان سکولار و دموکرات ایران در بلژیک در این تجمع بود‎.‎‏

گزارش از : جمهوری‌خواهان سکولار و دموکرات ایران در بلژیک
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ براب با ۱۵ ژانویه ۲۰۲۲‏