ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 15.01.2022, 14:32

پاکستانی‌ها قرار است کارمندان دولتی امارت طالبان بشوند


رادیو زمانه: در سومین نشست کمیته عالی افغانستان به ریاست عمران خان، نخست وزیر این کشور، اعلام شد که اسلام‌آباد قرار است نیروی حرفه‌ای آموزش دیده و کمک‌های بشردوستانه بیشتری را به افغانستان بفرستد. 

در این نشست که روز جمعه ۲۴ دی‌ماه برگزار شد، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه، فؤاد چودری، وزیر اطلاعات، شیخ رشید احمد، وزیر کشور، معید یوسف، مشاور امنیت ملی و ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش حضور داشتند.

پاکستان می‌گوید تا کنون چندین محموله کمک بشردوستانه از جمله ۵۰ هزار تن گندم و اقلام بهداشتی و پزشکی به سمت کابل روانه کرده است ولی اکنون زمان آن است که دیگر همسایه‌های افغانستان و جامعه جهانی نیز چشم خود را به روی بحران انسانی در افغانستان بگشایند و به این کشور کمک کنند.

اما همچنان مهم‌ترین موضوع مطرح‌شده در این نشست، تصمیم پاکستان برای تامین نیروی انسانی در تشکیلات اداری امارت اسلامی طالبان است. از ماه مرداد که کابل پایتخت افغانستان سقوط کرد و نیروهای طالبان کنترل همه مناطق را به دست گرفتند، بسیاری از کارمندان دولت پیشین افغانستان از جمله اکثریت قریب به اتفاق زنان از کارشان معلق شدند.

طالبان گفته بود که دستور‌العمل جدیدی برای بازگرداندن این افراد به کار خواهد داشت ولی اکنون به نظر می‌رسد سران این گروه تصمیم گرفته‌اند تا مناصب اداری‌شان را به متحدان پاکستانی بسپارند.

هفته گذشته نیز نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته بود که طالبان با کمبود نیروی حرفه‌ای آموزش‌دیده روبه‌رو است. در این مطلب نوشته شده بود که بسیاری از مناصب ارشد در امارت اسلامی به روحانیون درس‌خوانده در مدارس اسلامی پاکستان سپرده شده است ولی این ملاها از نحوه اداره امور حرفه‌ای آگاهی ندارند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی گزارش نیویورک تایمز در مورد کمبود نیروی انسانی آموزش دیده در امارت اسلامی را تکذیب کرد ولی در مورد اعزام نیروهای پاکستانی برای به دست گرفتن پست‌های حرفه‌ای اظهارنظری نکرده است.

با این حال در گزارش نیویورک تایمز به نقل از وحیدالله هاشمی از سران طالبان نقل شده است که در نتیجه برنامه تخلیه افغانستان که همزمان با تسلط این گروه بر پایتخت اجرا شد، کشورهای غربی با «توطئه‌ای مشترک» نیروهای آموزش‌دیده و حرفه‌ای افغان را از این کشور خارج کرده‌اند.

افغانستان تا پیش از آنکه به دست طالبان بیفتد ۴۰۰ هزار کارمند دولتی در بخش‌های مختلف داشت که حدود ۱۰۰ هزار نفر آن‌ها زنان بودند. بخش عمده‌ای از زنان از مردادماه تاکنون نتوانسته‌اند به کارشان بازگردند، حقوق آن‌ها قطع شده است و در وضعیت بلاتکلیفی هستند.

دفتر نخست‌وزیر پاکستان پس از نشست روز جمعه در توییتر نوشت که اعزام کارمندان حرفه‌ای پاکستانی به افغانستان در رشته‌های پزشکی، آموزش، امور مالی و حسابداری خواهد بود.

همچنین قرار است برنامه ایجاد خطوط راه آهن و انکشاف معادن نیز به پاکستانی ها سپرده شود.