ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 13.01.2022, 17:30

یک زوج اهل مریوان در حین رفتن به اروپا در آب‌های یونان غرق شدند


برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز پنج‌شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ (۱۳ ژانویه ۲۰۲۲)، یک زوج اهل مریوان به نام‌های جلیل روانگرد ۳۴ساله و سمیه جامخانه ۲۸ در آب‌های یونان و در حین رفتن به اروپا غرق شده‌اند.

اعضای خانواده این دو خبر غرق شدن آن‌ها را برای هه‌نگاو تایید کرده‌اند. این زوج سال گذشته زادگاه‌ خود را به قصد اروپا ترک کرده و به تازگی از ترکیه به یونان رفته بودند.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون دست‌کم ۱۰ پناهجوی کُرد اهل شهرهای کرمانشاه، ثلاث‌باباجانی، مریوان (۵ مورد) و سردشت (۳ مورد) در حین رفتن به اروپا جانشان را از دست داده‌اند که ۳ نفر از آن‌ها زن بوده‌اند.

توضیحات برادر کوچک سمیه جامخانه

عبدلله جامخانه برادر کوچک سمیه که در این سفر با آنها بوده در اینباره به هه‌نگاو گفت: “ساعت ٢١ شامگاه چهارشنبه در حالی که قصد داشته‌ایم از شهر سالونیک یونان به آتن برویم، در حین عبور از یک رودخانه و به دلیل نا آشنایی به وضعیت جغرافیایی منطقه و همچنین تاریکی شب، خواهرم توانایی ادامه مسیر را نداشته و آب رودخانه وی را با خود برده است. داماد ما نیز به دنبالش رفته و هر دو جانباخته‌اند که اجساد آنها توسط پلیس پیدا شده است”.

گفتنی ست که عبدالله هم‌ اکنون در یک مرکز پلیس در نزدیکی شهر سالونیک بازداشت است و به گفته خود وی و بر طبق قوانین یونان به مدت ۴۸ ساعت باید در بازداشت به سر ببرد. وی گفت پس از چند ساعت جسد جلیل کشف شده و روز پنجشنبه نیز جسد خواهرم کشف شده است.