ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 11.01.2022, 21:29

دادگاه احمد زاهدی لنگرودی چهارشنبه ۲۲ دی برگزار می‌شود


جلسه‌ی محاکمه‌ی احمد زاهدی‌لنگرودی، نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار و مستندساز عضو کانون نویسندگان ایران، چهارشنبه ۲۲ دی در شعبه‌ی ۱ دادگاه کیفری (مطبوعات) شهرستان رشت برگزار می‌شود.

در ابلاغیه‌ای که برای او صادر شده اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” عنوان شده که مصداق آن مقالات و گزارش‌های منتشر شده در ماهنامه‌ی «گیلان اوجا» پیرامون مطالبات و پوشش اعتراضات فرهنگیان و طبقه‌ی کارگر است و هیچ‌کدام جرم نبوده و در چهارچوب قانون و وظایف مطبوعات است. در نتیجه بازداشت، بازجویی و محاکمه بر مبنای این اتهامات، مصداق روشن نقض قوانین کشور و پرونده‌سازی کذایی‌ست.

احمد زاهدی‌لنگرودی، دی ماه ۱۳۹۸ به همراه جمعی از فعالان مدنی و مدافعان حقوق زنان گیلان به دلیل حضور در مراسم چهلم نوید بهبودی، از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در خیابانی در روستای مهویزان صومعه‌سرا، بدون حکم قضایی بازداشت و پس از بیش از چهل روز زندان و بازجویی با چشمبند در انفرادی، نهایتاً با قرار وثیقه آزاد شده بود.

از دی ماه ۱۳۹۸ تا امروز چندین‌بار وقت محاکمه در دادگاه‌های شهرستان صومعه‌سرا و رشت مشخص شده بود که به دلیل اعتراض و درخواست وکیل وی، مصطفی نیلی برای تشکیل دادگاه صالحه، رسیدگی به پرونده به تعویق افتاده بود.

این دادگاه در حالی تشکیل می‌شود که حکومت ۱۸ دی‌ماه یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران، بکتاش آبتین را به کام مرگ فرستاده است؛ عضو دیگر کانون، رضا خندان (مهابادی)، در آخرین روزهای مرخصی استعلاجی‌اش با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و دو عضو دیگر کانون نویسندگان ایران، کیوان باژن و آرش گنجی در زندان اوین محبوس‌اند.